Start je voorbereiding op de feestdagen

Morgen 1 september en 25 graden buiten. Moet je dan nu denken aan de Kerstman en Sinterklaas? Als webwinkelier wel. Want de feestdagen zouden wel eens dé klapper van het jaar kunnen worden.

In slechtere economische tijden houden mensen de hand op de knip, behalve tijdens de feestdagen. Met kerst hoef je even niet te denken aan alle problemen. Een nieuw jaar staat voor de deur. In deze donkere dagen samen met de hele familie wil je maar een ding. Plezier! Mijn verwachting is dan ook dat deze kerstdagen er idioot veel besteed zal worden met de kerstdagen. En daar wil jij als webwinkelier natuurlijk wat van meepikken!

Nu weet ik dat jij nog misschien totaal niet aan de feestdagen denkt. Maar als je in oktober lootjes gaat trekken voor Sinterklaas, ben je dan nog op tijd om je voorraad aan te vullen met die produkten uit China, of kun je die luie webdesigner nog zo ver krijgen om je halve webwinkel voor de feestdagen aan te passen?

Zeven acties waar je nu vast mee kan starten:

Je assortiment sorteren
Wat uit je assortiment zou het goed kunnen doen tijdens de feestdagen? Deze artikelen moeten goed te vinden zijn, via de voorpagina, genoemd worden in je nieuwsbrief etc. Kijk je assortiment nog eens goed na of je dit niet nog moet aanvullen voor de feestdagen.

Je webwinkel uitstraling
Als je kunt probeer dan je uitstraling van je webwinkel iets op de feestdagen aan te passen. Dat hoeft niet direct allerlei toeters, knipperende lampjes en vallend sneeuw te zijn, maar een grote foto van een kerstman in de rechterbovenhoek mag best. Laat zien dat je webwinkel voorbereid is op het seizoen en bezoekers zullen sneller verwachten hier leuke kerst artikelen te vinden.

Trefwoordenlijst
Adverteer je nog in zoekmachines met een trefwoordenlijst die je sinds moederdag niet meer hebt aangepast? Met kerst zul je zien dat bepaalde trefwoorden als mode 2010, kado papa, kadootje vrouwen, etc veel vaker voor zullen komen. Zoek je eigen niche van trefwoorden en probeer met kerst je trefwoordenlijst hierop aan te passen. Kijk ook even na welk budget je wilt uitgeven tijdens de feestdagen. Concurrentie in bijvoorbeeld de Google Adwords advertentiemogelijkheid kan groot worden! 

Produktpaginas
Voor de feestdagen kun je gemakkelijk in je marketingacties tijdelijk andere landingspages nemen. Hierop kun je artikelen echt enkel voor de feestdagen presenteren. Een iets aangepaste omschrijving krijgen waarin bijvoorbeeld woorden als kado of mode 2010 zeker voorkomen. Een foto waar rechtsonder een kerstbal ligt. Een korting die enkel nog in 2009 van toepassing is.

Verpakking & bericht
Een zeer groot deel van de online aankopen eind november en begin december zijn kadootjes voor de feestdagen. Nu je dit weet kun je misschien in die maand tijdelijk aanbieden om kosteloos het artikel te laten inpakken in een wat feestelijker doosje, inpakpapier, of de mogelijkheid geven een kort rijmpje toe te voegen bij het produkt. Dit zal zeker een extra pre zijn voor de feestdagen shopper!

Promotie acties
Veel mensen lopen weken lang rond met het idee dat ze nog iets voor hun partner, moeder of kind moeten kopen maar weten niet goed wat. Help ze hierbij door tijdens de feestdagen iets meer aan marketing te doen. Stuur een extra nieuwsbrief, je moet nu dus al hard op weg zijn nieuwsbrief abonnees te verzamelen, besteed net iets meer tijd aan je weblog of social media account en promoot je webwinkel zo voor de feestdagen nog even met misschien een leuk persbericht naar wat bladen of huis-aan-huis krantjes e.d. Heb je recent de links naar je webwinkel nog nagekeken?

Verzending & betaling
Accepteer je enkel iDeal in je webwinkel? Deze tip is vooral uit eigen persoonlijke ervaring en ik weet dus niet of dit eigenlijk ook wel voor andere stellen van toepassing is. Maar ik heb een gezamelijke rekening met mijn partner. Ik betaal de kerstaankopen dan ook liever contant of op een alternatieve manier zodat mijn vriendin niet een week voor de kerst ziet dat ik net wat bij een online juwelier heb besteld. Daarnaast maak ik me rond de kerstdagen vaak ernstig zorgen over de levertijd. Kerstkaarten komen ook altijd veel later dan een dag. Misschien is het een goed idee om enkel tijdens de kerst ook een afhaal optie te bieden? Waar men het produkt kan komen ophalen in het magazijn en contact kunnen betalen?

Hoe bereid jij je voor op de feestdagen en welke belangrijke tip ben ik vergeten te noemen? Reageer op dit bericht en laat het ons weten!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten