Thuiswinkel XS Awards mag groter

Thuiswinkel XS AwardsGisteravond hield de Thuiswinkel Organisatie in Fort Voordorp de uitreiking van de Thuiswinkel XS Awards. Een bijzondere avond met sterke shops en goede, in onze ogen, terechte winnaars! En alhoewel dit jaar het gezelschap het een zeer boeiend evenement wist te maken, mag het van ons volgend jaar nog veelzijdiger met nog meer genomineerden, en nog een stapje groter allemaal.

Thuiswinkel XS Awards gaat niet om kleine shops
Alhoewel je bij de naam direct aan allerlei leuke kleine webshops denkt, hebben we het hier over serieuze business. Maar wel business met een limiet. Afgelopen jaar was die tot drie miljoen, en dit jaar mochten webwinkels tot maximaal twee miljoen omzet nog meedingen naar deze prijzen.

De 23 winnaars zijn gisteren direct geplaatst op de website van Thuiswinkel.org. Ik heb ze stuk voor stuk even bekeken en er zitten inderdaad enkele goede webwinkels tussen! Die hopelijk na gisteren nu druk bezig zijn met het bedanken van de stemmers, en het maken van een mooi persbericht om met de webwinkel de media te gaan benaderen. De allerbeste webwinkel, dat zegt natuurlijk wel wat!

Het is een imposante lijst met, voor mij persoonlijk, enkele nieuwe namen maar vooral ook enkele bekende namen door het jaar ervoor. Het viel me op dat enkele namen meerdere jaren (en soms zelfs in verschillende rubrieken) terugkomen.

Waarom doen sommige webwinkels niet mee?
Is het animo van klantvriendelijke webshops dan zo beperkt? Nee zeker niet. Deze 23 winnaars zijn uiteraard terecht winnaar, want ze zijn gekozen door het publiek met vele duizenden stemmen. Dat is niet niets. Aan de andere kant starten er elk jaar weer duizenden nieuwe webshops en terwijl alle webwinkels hard bezig zijn met het verzamelen van volgers op Twitter of het vinden van fans op Facebook is het eigenlijk bizar om te ontdekken dat zelfs onder de betere webshops van Nederland er zo’n klein aantal is dat zichzelf durft te nomineren, en stemmen durft te verzamelen, voor de prijs van beste webshop van Nederland.

De stemmen heb je namelijk wel nodig. Om mee te doen kon je gemakkelijk jezelf opgeven maar vervolgens kon je alleen genomineerd blijven als je minimaal vijfenzeventig stemmen had gehad van het publiek. Vijfenzeventig positieve reviews. Dat moet toch ook jou wel lukken? Waarom doet dan maar zo’n klein aantal mee met deze lovenswaardige prijzen waar de grote jongens elkaar maandenlang de ogen mee uitsteken?

Je hoeft geen Thuiswinkel.org-lid te zijn!
Misschien dat enkelen niet meedoen omdat ze het evenement niet goed genoeg kennen? Of dat ze denken dat het waarschijnlijk enorm lastig is om genomineerd te worden? Laten we dan een ding direct duidelijk maken. Meedingen is bijzonder simpel. Je kunt jezelf namelijk (tijdens de inschrijfperiode) gemakkelijk opgeven bij de organisatie.

Die organisatie is de stichting die over de awards zelf gaat. Dat staat dus geheel los van Thuiswinkel.org! Check winnaars als Happybee.nl (twee keer winnaar en geen keurmerk kunnen vinden) of Topvintage.nl (die het Webshop Keurmerk uitdraagt) maar eens. Je hoeft dus niet lid van Thuiswinkel.org te zijn! Die laatste vereniging steekt elk jaar wel veel energie in het ondersteunen van de awards, maar de prijzen hebben dus een eigen stichting met eigen bestuur, en financieren het ook nog eens allemaal gewoon zelf. Jij hoeft als webshop dus niets met die vereniging van doen te hebben. Al heb je een totaal ander of zelfs geen enkel keurmerk op je webshop, is dat geen enkel probleem!

Het zijn complete onafhankelijke awards en de winnaar van een rubriek is van heel Nederland, ongeacht keurmerk, provincie, webbouwer of noem maar op, gewoon de allerbeste webshop van het land. En die PR zou eigenlijk geen enkele webshop, hoe klein ook, ontnomen mogen worden. Je doet jezelf werkelijk tekort als je wel tijd steekt in PR op social media maar voor een prijs als deze niet eens wilt meedingen!

Je wint hem toch niet?
Als het aan ons ligt doen dus volgend jaar gewoon alle goede webshops mee. Ben je nog maar net gestart en is de eerstkomende ronde waarschijnlijk iets te vroeg voor jou? Of ken je een concullega waarvan je weet dat die qua PR, fans en volgers het toch van je winnen zal? Meedoen kan dan ook voor jou geen kwaad. Achteraf krijg je een mooi rapport waarin exact jouw resultaten omschreven staan en waarbij je die gelijk kunt vergelijken met je collega’s. Informatie waar andere bedrijven duizenden euro’s voor allerlei benchmark en andere marktonderzoeken voor betalen!

Dit jaar wil ik natuurlijk de winnaars van harte feliciteren want ik heb de shops bezocht en ben zeker onder de indruk. Einde deze maand zullen de grotere jongens de prijzen verdelen. En komend jaar hoop ik op minimaal een dubbel aantal deelnemers. Want webshops die meedingen naar de prijs van, volgens het publiek, allerbeste webshop van het land, hebben we nog lang niet genoeg!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten