Extreem weer goed voor ecommerce

Extreem weer goed voor ecommerce

Met een hete week achter de rug, is het misschien interessant om eens te kijken naar de omzetcijfers van je webwinkel. Waren die de afgelopen dagen hoger dan normaal? Grote kans, want extreem weer (of het nu superheet of intens koud is) lijkt een positieve invloed te hebben op de ecommerce.

The Weather Channel deed onderzoek naar wat voor impact het weer nu eigenlijk heeft op de retail. Zo lijkt de temperatuur niet alleen effect te hebben op het aanbod van producten en diensten dat beschikbaar, maar ook in de aanbieding is, het heeft natuurlijk ook zo zijn effect op de vraag naar bepaalde producten en diensten.

Beter tien dagen slecht weer dan één extreem slechte dag
Maar, zo lijkt het onderzoek te suggereren, ernstige of extreme weersomstandigheden hebben uiteindelijk minder impact op retail-omzet dan langere perioden van slecht weer. Zo zijn tien dagen met 7 centimeter sneeuw veel erger dan één dag met 70 centimeter sneeuw. En wat ook meespeelt: extreem weer wordt doorgaans vaker in de media benoemd dan abnormaal weer, terwijl het extreme weer over het geheel gezien minder invloed heeft op de retailindustrie.

Volgens The Weather Channel is het bedrijfsleven dan ook zeer gevoelig voor ogenschijnlijk kleine variaties in het weer. Een seizoensgebonden 1°C hoger of lager dan de norm kan leiden tot een ’tegenvallend’ kwartaal of jaarresultaat. Maar als webwinkelier moet je je ook weer niet blindstaren op dit soort cijfers. Want als je het vergelijkt met vorig jaar kom je wellicht bedrogen uit. Een kouder en natter 2013, gevolgd door een warmer en droger 2014 kan nogal een vertekend beeld van de omzetcijfers geven. Beter is het om dan te kijken naar langetermijn-gemiddelden.

In Amerika heeft weer meer invloed op retail
En in Engeland valt het relatief gezien dan nog mee. Daar kan het weer de totale omzet van de retailindustrie in de UK (425 miljard euro) met 1 procent kan laten toenemen of afnemen. Zo kostten de overstromingen die het land in de zomer van 2010 teisterden, de economie destijds zo’n 4,5 miljoen euro. Maar volgens een ander onderzoek is in Amerika het effect van het weer een stuk sterker. Daar kan de gevoeligheid van de retailsector in Amerika ten opzichte van de weersveranderingen overeenkomen met zo’n 2.3% van de omzet in de sector.

Extreem weer goed voor webwinkels
The Weather Channel heeft ook in grote lijnen uitgezet wat het weer precies betekent voor de retail. Zo lijkt lekker weer goede zaken te doen voor de winkelstraat, terwijl de shoppingcentra (want: overdekt) juist floreren bij slecht weer. En extreem weer is juist gunstig voor online winkels, waarschijnlijk omdat zowel bij hele lage als bij hele hoge temperaturen mensen liever niet de deur uitgaan om iets te kopen.

Extreem weer heeft natuurlijk ook een gunstig effect op bepaalde producten. Zo zijn bij extreem lage temperaturen de winterbanden, ijskrabbers en emmers vol strooizout niet aan te slepen. En in de zomer, zoals afgelopen week bijvoorbeeld, is er opeens een grotere vraag naar waterpret, verkoelend eten en drinken en uitvindingen om de warmte buiten te houden. Zo liet Bol.com weten dat de verkoop van opblaaszwembaden ‘alle records verbraken’. Waar ze er in de voorgaande weken honderden verkochten, waren dat er de afgelopen dagen duizenden.

Hoe zit dat bij jouw webwinkel? Verkoop jij wellicht producten die het altijd al goed doen in de zomer? En zag je sowieso al wat meer bezoekers binnenstromen, nu waarschijnlijk meer mensen geen zin hebben om door de winkelstraten te slenteren en liever met een ventilator op hen gericht achter de computer kruipen om te shoppen?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten