Gelijk al game over voor webshop Nintendo?

Gelijk al game over voor webshop Nintendo?

Videospellen- en spelcomputer-fabrikant Nintendo heeft gisteren een webwinkel in Nederland gelanceerd, net als online shops in diverse andere Europese landen. Hartstikke tof natuurlijk, maar toen wij al klaarstonden met onze random reader om van alles in te slaan, schrokken wij van de webshop.

De Nintendo Online Store is beschikbaar in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. Uiteraard bezochten wij de Nederlandse Nintendo-shop. We wisten al dat we er geen spellen of spelcomputer moesten verwachten, maar ook qua merchandise is Nintendo een aantrekkelijk en populair merk. Wie is er immers niet opgegroeid met Link, Mario en Pikachu?

Geen iDeal of achterafbetalen
Maar toen we de Nederlandse Nintendo-webwinkel bezochten, schrokken we een klein beetje. Van zo’n groot merk en zo’n gerenommeerde fabrikant hadden we iets meer toewijding verwacht. Want wat we tegenkwamen is een webwinkel voor Nederlandse klanten die géén iDeal aanbiedt, maar alleen creditcard-betalingen aanneemt. En daarbij melden ze ook nog: “alle kosten inclusief verzendkosten moeten volledig worden voldaan op het moment van bestellen”, waardoor de website, geëxploiteerd door het Duitse Nintendo of Europe GmbH, in ieder geval al geen rekening houdt met de Nederlandse wet. Iets waar het ook geen geheim van maakt, want onder het kopje ’toepasselijk recht’ in de verkoopverwaarden, vermeldt Nintendo al: “Deze verkoopvoorwaarden worden beheerst door en geïnterpreteerd volgens Duits recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.”

Verzendtijd: 14 werkdagen
In diezelfde verkoopvoorwaarden lezen we ook dat verzending in ons land wordt verricht door Spring en dat de levertijd veertien(!) werkdagen betreft. Niet dat je je t-shirtje of tas dan goedkoop in huis hebt, want voor verzending betaal je standaard 4,80 euro. Dus ook voor die leuke Mario-sleutelhanger die perfect in een envelopje past.

Gebrek aan productinformatie
Wat de producten betreft: het aanbod is sowieso al wat karig, maar vooruit, dat kan altijd uitgebreid worden. Wat we wel erg jammer vinden, is dat Nintendo geen enkele moeite heeft genomen om de van op afstand kopende consument te voorzien van duidelijke en uitgebreide productinformatie. Het enige wat het Japanse bedrijf standaard vermeldt bij de producten is de kleur, uitgerekend iets wat je zelf wel kan zien als je door de producten bladert. Maar nergens vinden we afmetingen, materialen, gewicht of andere nuttige specificaties.

Nintendo - productinformatie

Mocht je nou vragen hebben over een bestelling, dan ga je natuurlijk naar de contactpagina. Maar die maakt het er allemaal niet makkelijker op. Voor elk bedrijfsonderdeel is er wel een andere contactmogelijkheid en als je vragen hebt over de webshop, moet je contact opnemen met een Duits e-mailadres. Niet heel erg gebruiksvriendelijk.

Al met al maakt Nintendo een lelijke binnenkomer. Het is tof dat ze ook hier online merchandise en andere producten willen verkopen, maar het bedrijf had wel iets meer moeite in de shop mogen steken. Nu moet de fan het doen met een summiere, traag leverende shop zonder iDeal-mogelijkheid.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten