Ginger Payments: ‘Wij richten ons op de technische klant’

Ginger Payments: ‘Wij richten ons op de technische klant’

In het najaar van 2014 spraken wij Ginger Payments. Een nieuwe betaalaanbieder die aangaf dat er voldoende ruimte in de markt was voor een speler die haar systeem voor een deel nog moest schrijven, maar dat wel kon doen op de code van vandaag. In hoeverre zijn de eerste doelstellingen nu ruim een jaar later waargemaakt?

Ginger Payments is een betaalaanbieder van enkele ondernemers die voldoende kennis van de markt hebben. In 2014 zijn ze met veel zelfvertrouwen gestart, maar nu is de kop er wel af en moeten de eerste resultaten dus merkbaar zijn. Om te beginnen gaf het bedrijf aan dat ze al in 2015 winstgevend zouden zijn. Nu duidelijk is geworden dat ING met Ginger Payments in zee is gegaan voor de bouw van haar Kassa Compleet kunnen we wel stellen dat die doelstelling is behaald.

‘Ginger maakt zelfstandig sterke groei door’
Als je als webwinkelier klant bent van Ginger Payments, dan is het natuurlijk prettig als je weet dat je betaalprovider extra inkomsten heeft uit een langer lopend contract, waarbij ze ook bouwen voor een grote bank, want daarmee is de continuïteit en expertise gewaarborgd. Maar liever nog heb je natuurlijk dat ze met de diensten die ze jou leveren hun broek kunnen ophouden. Volgens Joachim de Boer is dat stadium inmiddels ook wel bereikt, want als we met hem in gesprek gaan over het afgelopen jaar geeft hij aan dat Ginger een gezonde zelfstandige organisatie is en dat de groei er goed in zit.

“Het gaat erg goed met het bedrijf. Niet voor niets zijn we verhuisd naar een mooier kantoor en hebben we momenteel voldoende vacatures uitstaan om ons team in 2016 te gaan verdubbelen. Wat die mensen gaan doen? Aan Ginger bouwen natuurlijk! De deal met ING zorgde voor een mooie basis maar we zijn geen softwarehuis. Los daarvan bouwen we hard aan Ginger zelf. Alle nieuwe krachten gaan dus met het  betaalplatform aan de slag.”

“Een PSP beginnen is zeker niet zo gemakkelijk meer als een paar jaar geleden en inderdaad hebben wij een stevige fundering gezocht voor we zijn begonnen. De transacties van De Online Drogist (een grote webwinkel waar Joachim mede-eigenaar van is, red.) en de klus voor de ING zijn beiden erg belangrijk geweest voor Ginger Payments, want daarmee konden wij gelijk een vliegende start maken die ook nog eens per direct winstgevend was,” zo vertelt Joachim aan Webwinkelweblog.nl.

We richten ons op klanten die een technische oplossing zoeken
Dat fundament is natuurlijk erg belangrijk, maar Ginger groeit ook hard op eigen kracht. Er zijn het afgelopen jaar veel nieuwe klanten bijgekomen en Ginger draait een mooi volume aan transacties. Dat zijn transacties van Ginger zelf, want voor de ING bouwen ze alleen software en die valt niet onder hun netwerk. “Wat voor type webwinkels er dan op het netwerk van Ginger zitten? Namen noem ik liever niet maar ik kan je wel zeggen dat het vooral webwinkels zijn die technisch wat veeleisender zijn.”

Joachim vervolgt: “Wij zijn zelf techneuten en dat soort jongens zoeken niet op een beurs of via een folder naar een betaalaanbieder. Het zijn vooral spelers die al even bestaan en ons kiezen vanwege onze API. Die staat gewoon online. Het type klant dat daaruit komt is geen gemiddelde nieuwkomer op de markt, maar brengt vaak direct een serieus aantal transacties mee naar ons netwerk. Inmiddels verwerken we meer transacties voor deze spelers gezamenlijk dan voor bijvoorbeeld de Online Drogist, en dus is die webshop allang onze broodheer niet meer. En zoals gezegd gaan de transacties van de ING niet via onze banklicentie, dus ook die vallen hier niet onder. Ik heb het dus echt over een mooi aantal interessante webshops dat dit jaar is aangesloten.”

Toevoegen van Sofort en MrCash/Bancontact
Komend jaar verwacht Joachim zeker te verdubbelen in het aantal transacties met Ginger. Maar nog voor het zover is hoopt hij dit jaar nog een update door te kunnen voeren waarin Sofort en MrCash/Bancontact worden toegevoegd. “Natuurlijk willen we klanten daar niet tijdens de drukste dagen van het jaar mee lastigvallen, maar na de feestdagen wil ik die snel lanceren dus hopelijk zijn die nog dit jaar live!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten