Horloge-Bandjes.nl: ‘Je moet het gewoon doen’

Horloge-Bandjes.nl: ‘Je moet het gewoon doen’

Een business maken van iets kleins als een horlogebandje? Niels Arts bewijst dat het kan. Met zijn mediabedrijf Arts Mediaproducties werkt hij samen met winkeliers en creëerde hij zo een webwinkel in verschillende talen. Zo had hij afgelopen jaar orders voor horlogebandjes uit ruim tweehonderd verschillende landen!

Een horlogeband is een niche product dat vaak ook nog eens een vrij lage orderwaarde heeft. Toch lukt het Niels Arts om zonder een groot marketingbudget een mooi marktaandeel te veroveren. “Ik ben niet zo’n fan van Engelse gezegdes, maar ‘Done is better than perfect’ illustreert goed onze werkwijze”, geeft de eigenaar van Horloge-bandjes.nl telefonisch aan. “Vijf jaar geleden zijn we begonnen met de Nederlandse webwinkel. Binnen een half jaar hebben we deze vertaald naar het Duits, Engels en Frans, zelfs met behulp van Google Translate. Veel mensen die in het buitenland willen ondernemen, blijven maar analyseren. Ik bekijk ook dagelijks de statistieken, maar ik lanceer de site eerst en kijk dan of we bezoekers kunnen trekken. Wanneer dat lukt, proberen we onze positie in Google te optimaliseren zodat er nog meer bezoekers komen en we affiliate-campagnes kunnen starten. Pas dan kijken we naar de aspecten die we moeten verbeteren.”

‘Horloges hebben vaak een emotionele waarde’
Inmiddels trekken de shops wereldwijd ruim 130.000 bezoekers en verwerkt het bedrijf zo’n tweeduizend bestellingen per maand. “Momenteel wordt onze Franstalige webshop het drukst bezocht. De conversieratio was slechts een half procent, dus hier gaat onze aandacht nu vooral naar uit. Omdat de sites voor negentig procent op SEO draaien, hebben we eerst de teksten geoptimaliseerd. Nu gaan we richting de twee procent. In het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Australië hebben we een conversieratio van drie procent. Best grappig als je bedenkt dat we in Australië een levertijd hebben van tien dagen tot vier weken. Horloges hebben vaak een emotionele waarde. Wanneer mensen dan een geschikt horlogebandjes hebben gevonden, nemen ze de levertijd voor lief. Desondanks zijn we hard bezig om de levertijden te verkorten en meer track en trace-bestellingen door te voeren. Omdat we steeds interessanter worden voor internationale postdiensten kan dit langzamerhand.

Brievenbuspakketjes naar de Stille Zuidzee
De werkwijze van Horloge-Bandjes.nl is vrij eigenzinnig, maar Niels is ervan overtuigd dat het werkt. “Bij de meeste bedrijven gaat er veel kostbare tijd verloren omdat er eindeloos vergaderd wordt. Wij maken geen uitgebreide marktanalyses, maar gaan gewoon aan de slag en zien wel welk land groot wordt. Zo hebben we een Portugese site, maar deze is meer gericht op de Braziliaanse markt dan op Portugal zelf. Afgezien van de levertijd maakt het voor ons weinig uit vanuit welk land de bestelling geplaatst wordt. En omdat de horlogebandjes negen van de tien keer door de brievenbus passen, vallen de portkosten erg mee. Het percentage dat niet aankomt is verbazingwekkend laag. Zelfs de bestellingen vanuit kleine eilandjes in de Stille Zuidzee worden probleemloos met de post bezorgd. Alleen in Spanje ging het te vaak mis, daarom werken we daar nu met UPS Acces Points.”

‘Vakkennis is onmisbaar’
Momenteel wordt er druk gewerkt aan het uitbreiden van het aanbod voor Smart Watches. “Omdat dit een enorme hype is, springen allerlei aanbieders erop in. Maar voordat wij iets aanbieden, willen we zeker weten dat het kwaliteit is. Gelukkig ziet onze horlogemaker meteen of het rommel is. Zijn kennis is echt onmisbaar. Het verkopen van horloges is vrij eenvoudig, dat is vooral een kwestie van dozen schuiven, maar voor het in- en verkopen van bandjes gelden veel strengere eisen. Bij veel merken gelden strikte voorwaarden en mag je alleen losse bandjes verkopen als je ook een bepaald aantal horloges afneemt. Wij werken samen met een fysieke winkel, waardoor wij voldoen aan deze criteria en in het bezit zijn van de juiste vakkennis. We richten ons nu nog voornamelijk op het middensegment, maar op korte termijn willen we ook bandjes voor merken als Rolex en Omega aanbieden. Uiteindelijk wil ik de webwinkel in vijftien tot twintig talen vertalen – we zijn momenteel druk bezig met het opzetten van een Zweedse webshop – en hoop ik maandelijks een half miljoen tot één miljoen bezoekers te trekken.”

Horloge-bandjes.nl

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten