Ideetje: zelf voor afhaalpunt spelen?

consumenten als afhaalpunt?Virtuele gemeenschappen die offline voortleven spelen een steeds grotere rol online. Te denken valt bijvoorbeeld aan het razend populaire ‘couchsurfing’, waarbij men via internet slaapplekken kan zoeken en aanbieden. Zou zoiets ook werken in de e-commerce? Wat als particulieren dienst kunnen doen als afhaalpunt voor een webwinkel… Een gat in de markt of een waardeloos idee?

Geïnspireerd door een topic op Webwinkel Forum begonnen we driftig te brainstormen over een soort couchsurfing, maar dan met afhaalpunten voor webwinkels. Want afhaalpunten zijn nog steeds in trek en de bezorging is nog steeds een van de knelpunten voor webwinkels. Niet iedere klant is overdag thuis als er een pakketje wordt bezorgd. Vaak wordt er dan ook voor gekozen – mits dat mogelijk is! – om het pakketje te laten bezorgen naar een vooraf bepaald afhaalpunt, waarna de klant zijn bestelling aldaar kan ophalen.

Bestaande afhaalpunten zijn ook niet alles
Inmiddels heeft TNT een netwerk gecreëerd van meer dan 2000 afhaalpunten. Dit zijn vaak supermarkten, postkantoren (zo lang die nog bestaan), benzinestations en dergelijke. Ook Kiala doet een dappere poging met het aanbieden van afhaalpunten waar klanten hun bestelling kunnen ophalen. Maar het grootste probleem bij veel van die afhaalpunten is dat ze niet de hele avond open zijn. Supermarkten sluiten in het gunstigste geval vaak om negen uur en postkantoren gaan niet zelden nog eerder dicht.

Een ander knelpunt is dat het netwerk van afhaalpunten bestaat uit een beperkt aantal ondernemingen. Als je niet in de buurt woont van een supermarkt of postkantoor is de kans klein dat er binnenkort een afhaalpunt verschijnt dat dichterbij ligt, zo lang er geen nieuwe supermarkt of postkantoor wordt gebouwd.

En als de bestaande bedrijven niet volledig in de behoefte van de klant kunnen voorzien, moet de klant elders een oplossing zoeken. Bijvoorbeeld bij andere consumenten.

Consument als afhaalpunt
Wat nou als consumenten in heel Nederland besluiten samen te werken en dienst gaan doen als afhaalpunt? Webwinkels kunnen in overleg bestellingen afleveren bij zo’n menselijk afhaalpunt en de klant kan dan in overleg met de bestellingenbewaarder een ophaaltijd en/of –datum afspreken.

De voordelen
Het grootste voordeel is dat door dit systeem er in principe altijd een afhaalpunt mogelijk is dat nóg dichterbij ligt dan het bestaande afhaalpunt. In eerste instantie klinkt het even eng, je dure artikelen bij consumenten laten bezorgen, maar in de praktijk ken jij waarschijnlijk de meeste bewoners in jouw buurt wel en is het juist ontzettend leuk om even een praatje te doen bij die goede kennis, buur of familielid. Daarnaast kan het enorm praktisch zijn. Je kunt kadootjes alvast laten bezorgen in de buurt van jouw neefje of nichtje, die op hun verjaardag opbellen en zeggen dat hun kado twee huizen verderop ligt. Je bent niet langer afhankelijk van de soms ouderwets aandoende openingstijden en locaties van sommige winkels. Komt kwart voor tien ’s avonds voor zowel jou als het menselijke afhaalpunt beter uit dan rond etenstijd? Prima, dat kan!

Als klant is het duidelijk wat hierin de voordelen zijn en de echte voordelen komen na wat volume, als je ook retouren via deze adressen kunt regelen bijvoorbeeld. Maar om te kunnen slagen moet het als afhaalpunt al interessant kunnen zijn. Voor de koper, zien  we die wel. Je hebt een voor jou bekend afhaalpunt in de buurt en bent niet langer gebonden aan beperkte openingstijden en locatie. Maar waarom zou iemand als afhaalpunt willen fungeren?

Voor de lol en het gevoel iets te kunnen betekenen voor de medemens natuurlijk, vergelijkbaar met couchsurfing. Maar om er echt een succes van te maken mag er best wat tegenover staan. Een reden zou kunnen zijn dat het afhaalpunt een bepaald bedrag of misschien zelfs percentage (van de door hem bewaarde bestellingen) krijgt van de webwinkel, die met deze samenwerking een extra klantgerichte service kan aanbieden. Of dat webwinkels gratis verzendkosten hanteren voor mensen die zichzelf hebben opgegeven als afhaalpunt.

Natuurlijk moet zo’n afhaalpunt zelf ook thuis zijn. Anders kan de klant zijn bestelling niet komen ophalen. Onze eerste ingeving was een doelgroep dat bestaat uit mensen die (tijdelijk) werkloos zijn of aan huis gekluisterd wegens een ziekte of handicap. Ze kunnen wat bijverdienen door wat pakketjes in huis te nemen en die af te geven als een klant zich meldt. Maar eigenlijk valt dat reuze mee. Er is vaak wel iemand in de straat met kleine kinderen, en de pakketbezorger weet vaak al bijzonder veel informatie over een buurt. Als die nog meer pakketjes krijgt voor dat ene huis, zal hij nog beter zijn tijden daarmee afstemmen.

Kan dit idee slagen?
Een idee als dit kent uiteraard zijn voor-, maar ook zijn nadelen. Maar daarom zijn we dan ook benieuwd hoe dit idee overkomt op jullie. Heeft zoiets kans van slagen of is het bij voorbaat kansloos en niet te realiseren? Laat het weten! Reageer op dit bericht of praat er over mee op Webwinkel Forum. We zijn benieuwd.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten