Volg Webwinkel Weblog

Fonq.nl: 'We gaan naar de dertig miljoen'

Fonq.nl: Inmiddels al anderhalf jaar onder de enorme paraplu van RFS Holland Holding, waar ook Wehkamp onder valt, weet fonq.nl nog altijd zelfstandig door te innoveren en op eigen kracht het bedrijf tientallen procenten per jaar te laten groeien. Wij spraken CEO Patrick Kerssemakers over de huidige gang van zaken.

Fonq: onderdeel van RFS Holland Holding
Met zo’n 20 miljoen maakte Fonq in 2011 maar met vijf procent deel uit van het grootste ecommerce-bedrijf van de Nederlandse retail. Het staat daarmee wat in de schaduw van Wehkamp. Vijf procent klinkt tenslotte toch beperkt. Maar door samenvoeging van de cijfers staat Fonq nu niet meer in de Twinkle100. Anders had het op nummer 40 gelijk gestaan met PostNL.

Toch is dat is eigenlijk best apart te noemen, want toen het nog op eigen benen stond was Fonq een bedrijf met een bijzondere, eigen strategie die toen al succesvol uitpakte. Fonq was hard op weg naar de top. In het overzicht met omzetten over 2010 stond Fonq al op plek 46 en in het laatste overzicht zou Fonq waarschijnlijk dus weer een plek of zes gestegen zijn.

Fonq online vergelijkbaar met de Bijenkorf en V&D
Aangezien de groei onverminderd doorgaat zou in het komende lijstje Fonq, als het los van RFS gepresenteerd zou worden, op een vergelijkbare plaats als bijvoorbeeld een V&D uitkomen. Vergeleken bij Wehkamp is Fonq dus misschien maar een procent of vijf, maar als zelfstandig warenhuis hoort het gewoon bij de top van online Nederland.

Fonq staat al jaren bekend om haar eigentijdse strategie. Het was een van de bedrijven die zich echt wist te specialiseren op bijvoorbeeld Google. Zonder enorme kapitaalinjecties van investeerders, zoals de meeste harde groeiers in de branche, wist Fonq vrijwel op eigen kracht miljoenen aan omzet binnen te halen. Het deed dit door simpelweg nichemarkten te beheersen. Zonder grote traditionele merknaam of extern kapitaal, maar met allemaal losse webshops die stuk voor stuk Google wisten te domineren. Een strategie die nog altijd zijn vruchten afwerpt.

Omzet Fonq richting de dertig miljoen in 2012
Fonq verwacht dit jaar een omzetstijging van ongeveer dertig procent en zou daarmee rond de 27 miljoen uitkomen. Driekwart van die omzetstijging wordt gewoon in Nederland gehaald, met het bestaande assortiment. Echt in webshops uitbreiden heeft Fonq afgelopen jaar amper kunnen doen. Het afgelopen jaar is het bedrijf verhuisd van locatie en is het hele bedrijfsproces op de schop genomen. Fonq heeft een geheel zelf ontworpen logistieksysteem ontwikkeld, de klantenservice is verder geoptimaliseerd en het bedrijf is gaan werken aan een duidelijkere merkuitstraling.  

Fonq wordt het warenhuis voor huis-, tuin-, en cadeauartikelen. Eigentijds, met leuke unieke acties zoals de Fonqy Favorites. Een verfrissend bedrijf van nu. Iets dat niet alleen duidelijk is aan de sites zelf, maar ook op het Utrechtse kantoor goed te zien is. Met grote vrachtwagens, geheel in de Fonq-stijl en de enorme showroom van 700 m2 direct naast het magazijn. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit en maakt Fonq echt tot het merk wat het wil worden.

Nog altijd Google
Het betekent overigens niet dat Fonq haar oude strategie, van niche-winnaar, op korte termijn verlaat. Patrick legt uit: “We richten ons nog altijd op Google. Ook al weet ik best dat de kans groot is dat die zijn enorme positie in het aankoop-proces eens zal verliezen, wij kijken nu vooral twee à drie jaar vooruit en in die periode is Google gewoonweg alles. Social media stelt daarin echt nog helemaal niets voor. We doen het wel, maar dat is meer omdat het leuk is ermee te stoeien, dan dat we er winstdoelstellingen mee verwezenlijken.”

Google is bij Fonq dus nog altijd dominant aanwezig. “Het percentage reguliere traffic ten opzichte van betaalde Adwords-traffic is de afgelopen jaren vrijwel niet veranderd.” Geeft Patrick aan. “Dat wil overigens niet zeggen dat we er niet veel meer in investeren. We geven flink meer uit aan Adwords. Maar dat komt dan bijvoorbeeld omdat klikprijzen stijgen. De concurrentie neemt gewoon enorm toe.”

“Alle winst die wij nu boeken omdat we onze logistiek, en eigenlijk onze gehele bedrijfsvoering optimaliseren, wordt direct weer in marketing of ontwikkeling gestopt. Dat maakt het spel steeds moeilijker, de marges staan overal onder druk en natuurlijk merken wij dat ook. Gelukkig is de winstmarge van Fonq zelf altijd redelijk op orde geweest en dat zal ook dit jaar zo zijn. Daar ben ik echt trots op, en dat maakt RFS Holland Holding in mijn ogen ook echt uniek. Want ook al zijn er best wel wat jongens in de branche die een leuke omzet weten neer te zetten, ik ken naast Wehkamp en Create2Fit van RFS, maar weinig webwinkels die er een serieuze winst uit weten te behalen.”

Vorige artikel
Volgende artikel
Trefwoorden

FonqInterviewOmzetGoogle


Gerelateerde atikelen
Reageer
comments powered by Disqus

Laatste reacties
Nu op het Webwinkel Forum
Vraag

Waarom bezoek jij Webwinkel Weblog?

  • Heb een webwinkel
  • Heb meerdere webwinkels
  • Werk bij een webwinkel
  • Bieden webwinkel software
  • Werk voor (een) webwinkel(s)
  • Wil graag een webwinkel
Interessante trefwoorden

McommerceEcommerceLanceringVrouwenCijfersNicheLudiekInspiratieAmazonTipsWebwinkelPopupstoreVerzendkostenWebwinkelsoftwareOnderzoekIdealPostnl