“Het balletje ging vanzelf rollen”

Om een beeld te krijgen van de branche interviewen we met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. In deze aflevering Frank Bemelman, eigenaar van webwinkel Videofrank.nl voor beveiligingscamera’s en toebehoren.

V: Frank, je webwinkel is nu aardig groot, maar waarmee is het ooit allemaal begonnen?

A: Pakweg vijf jaar geleden, ik was toen 48 ongeveer, had ik op een zeker moment weer eens een aanvaring met mijn toenmalige werkgever. Ik heb toen impulsief ontslag genomen, en tegelijkertijd voor mezelf besloten nooit meer voor een werkgever te gaan werken. In die tijd had ik al een eigen website, waarin ik wat zelfontworpen elektronica bouwpakketjes verkocht. Dat was puur hobby, en misschien goed voor een omzet van honderd euro per maand. Niet genoeg om van te leven dus.

Na mijn vrijwillige ontslag, en dus geen uitkering ook, heb ik zitten denken hoe ik toch aan een inkomen kon komen. Een echte vette spaarpot had ik niet, dus er moest toch wat gaan gebeuren. Ik heb toen het assortiment van mijn hobby webshop langzaam uitgebreid met artikelen waarvan ik dacht dat ze wel interessant zouden zijn voor elektronica hobbyisten. Ik kocht in, in hele kleine hoeveelheden. Na een paar maanden kon ik al merken dat ik meer ging verkopen, kocht meer in, en het balletje ging vanzelf rollen met Videofrank.nl als resultaat.

V: Vanzelf? Geen grote struikelblokken die je tegen bent gekomen?

A: Het vinden van goede leveranciers is niet makkelijk. En op andere terreinen zijn er ook weleens wat problemen, maar de meeste kun je met wat gezond verstand goed oplossen. Ik vind de inkoop een lastig terrein. Want wat is een goed product, waar haal ik het vandaan, en betaal ik niet teveel?

V: Lever je vooral aan bedrijven of particulieren? En je levert ook beveiligingscamera’s, verkoop je die nu ook wel eens aan bekende Nederlanders?

A: Voor zover ik weet heb ik geen bekende Nederlanders als klant. En ik lever ongeveer net zoveel aan particulieren als bedrijven.

V: Denk je dat de economische crisis nu effect heeft op je verkopen?

A: Ik kan niet goed inschatten in hoeverre de economische crisis nu invloed heeft. Mijn jaarlijkse groei is niet zo groot meer. De markt in volume is nog steeds groeiende, maar er komen ook meer concurrenten, en die pakken weer wat marktaandeel af, dus ik blijf redelijk constant qua omzet.

V:Je bent ook actief op Ebay, wat denk je dat hier de meerwaarde van is?

A: In het begin heb ik wel wat op eBay gedaan, want ik kon elke euro omzet gebruiken. Maar het draaien van twee systemen naast elkaar, webshop en eBay, is erg arbeidsintensief. Daarom heb ik eBay achter me gelaten. Incidenteel gebruik ik eBay nog weleens voor de verkoop van een winkeldochter, of voor een prive verkoop. Op Marktplaats heb ik wel wat advertenties, maar zonder de optie bieden, en dit dient dus alleen als advertentie medium.

V:Je maakt de productfoto’s op de site zelf. Deze zien er heel verzorgd en professioneel uit. Hoe pak je dit aan?

A: Ja die foto’s maak ik zelf. Ik heb een klein hoekje ingericht voor het maken van foto’s. Met goede verlichting en een knappe camera. Het heeft even geduurd eer ik een ideale opstelling had, en achteraf kan ik alleen maar zeggen dat ik daar veel eerder aandacht aan had moeten geven. Het is zo heerlijk dat ik zonder na te denken in drie seconden een perfecte plaat kan schieten van een product. En dan een foto heb die ik alleen nog maar even op maat hoef te snijden, en zonder verder gehannes zo in de webshop kan plaatsen.

V: Frank, je hoort wel eens dat er spullen zoek raken. Hoe vaak raakt er bij jou nu een pakketje kwijt?

A: TNT maakt zelden iets zoek. Ik denk dat er van elke 500 pakketten één zoek raakt. En later komt het vaak toch weer boven water. Als een klant klaagt over een uitblijvende bezorging, wees niet argwanend. Stuur onmiddellijk een nieuwe zending, als er tenminste al meer dan 2-3 dagen verstreken zijn. Regel het vlot, spontaan en sportief. 99% gaat toch al probleemloos, dus niet teuten als er eens een probleempje is.

V:Hoe zie je de toekomst van ecommerce in Nederland? En zijn er grote plannen voor Videofrank.nl in de toekomst?

A: Ik denk dat er zeker groeipotentieel zit in de Nederlandse ecommerce. Maar niets schokkends. En echte uitbreidingsplannen heb ik niet. Ik dagdroom weleens, maar ik ben er het type ondernemer niet naar om het verder uit te bouwen. Ik werk liever aan een verbetering van kwaliteit en een breder assortiment, dan aan omzetverhoging.

V: Wat zijn je belangrijkste tips voor andere webwinkeliers?

A: Een frisse site, die er schoon en uniform uitziet. Probeer je steeds te verplaatsen in je klant. En zorg ervoor dat hij alles kan vinden. Vermeld duidelijk een telefoonnummer. Reageer vlot op emails, maar laat ze in het weekend wachten. Probeer daarnaast een betrouwbare uitstraling te geven, en zorg dat men je kan vinden in Google, als er geen betere manieren voorhanden zijn. En Ebay en Marktplaats kunnen ook bruikbare kanalen zijn.

Klik hier om de webwinkel van Frank te bekijken.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten