Fashion

Fashion is één belangrijke productcategorie binnen de ecommerce. Het duurde even voordat consumenten kleding, schoenen en accessoires online gingen bestellen – het blijven toch producten die je wil zien en vooral passen – is deze branche online snel gegroeid en in veel landen staat fashion zelfs op nummer één.

Nieuws over fashion

Onze laatste nieuwsberichten over online fashion verkopen zijn:

Online fashion verkopen

assortimentGeholpen door grote online spelers als Zalando, ASOS en H&M worden er inmiddels miljarden euro’s omgezet in online fashion. Uit onderzoeken blijkt dat fashion in veel Europese landen op nummer één of in ieder geval hoog in de top tien staat van meest populaire online productcategorieën.

Ook onder mensen die vandaag nog een eigen webwinkel beginnen is fashion nog altijd populair. Logisch, want mode verandert dus er liggen altijd kansen voor nieuwkomers. Fashion kent een redelijke winstmarge, het inkopen van kleding kan relatief makkelijk en er gaat veel geld in om. Al klinkt het daarmee wel makkelijker dan het lijkt. Er zijn misschien veel plekken waar je fashion kunt inkopen, maar omdat je te maken hebt met verschillende maten en kleuren is het financieren van voorraad bij fashion vaak wel een uitdaging.

Kleding inkopen bij een groothandel? Met 20.000+ producten van meer dan 300 fashion-merken is B2B GRIFFATI een goed platform om nieuwe producten te vinden. Minimale afname: 500 euro.

Te meer omdat je het inslaan van voorraad ook nog eens goed moet inschatten. De fashion die je vandaag online goed kunt verkopen kan morgen alweer uit de mode zijn. Daarnaast neemt het veel magazijnruimte in en is het erg gevoelig voor brand- en waterschade. Hier zal je bij het inrichten van je magazijn goed rekening mee moeten houden. Dit, en de grote hoeveelheid retouren binnen de fashion, maken dat webshops de fulfilment hiervan regelmatig uit handen geven.

Online fashion kent hoog retourpercentage

retourenEen ander zeer belangrijk onderdeel van online fashion-verkoop is het retourpercentage waar sommige retailers mee te maken krijgen. Het aantal kleren, schoenen en accessoires dat wordt teruggebracht is namelijk erg hoog. Waar er in andere ecommerce-industrieën een retourpercentage van een paar procent normaal is, daar kennen sommige online fashionwinkels retourpercentages oplopend tot vijftig procent! Met de actuele discussie over duurzaamheid zijn dit natuurlijk geen cijfers om trots op te zijn.

Online fashion-retailers ervaren retourpercentages oplopend tot vijftig procent.

Hoewel het hoge aantal retouren voor sommige webwinkels financieel geen probleem was – Zalando heeft met behulp van investeerders jarenlang verlies geleden, maar ondertussen wel een aanzienlijk marktaandeel in veel Europese landen – zien zij ook steeds meer in dat er dingen moeten veranderen. Mede daarom wordt er volop geïnvesteerd in technologieën die ervoor zorgen dat de klant precies datgene bestelt wat ‘ie wil, zodat er uiteindelijk steeds minder producten retour te hoeven worden gestuurd.

Merendeel fashion online gekocht

Uit een onderzoek van vervoerder DPD over 2022 bleek dat Nederlandse consumenten veel meer fashion online kopen dan andere Europeanen. Volop kansen dus om te scoren met je fashionwebshop. In Nederland koopt 77 procent van de consumenten schoenen, kleding en tassen online. Het gemiddelde percentage in Europa ligt op 59 procent. Ook hebben wij een hoger retourpercentage dan gemiddeld.

Bijna kwart retourneerde laatste aankoop.

Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders stuurde de laatste aankoop terug. Op Europees niveau lag dit percentage in 2022 op 14 procent. Opvallend was dat Nederlanders milieu en duurzaamheid een minder belangrijke factor vonden dan de rest van Europa. Van de Nederlanders vindt 59 procent dat merken en bedrijven milieubewust moeten zijn, versus 67 procent in Europa.