Oud-webwinkelier neemt fulfilmentbedrijf over

Oud-webwinkelier neemt fulfilmentbedrijf overAlpak Shopservices uit Lopik is al 25 jaar een begrip op het gebied van fulfilment, maar sinds september 2012 op papier wel met een nieuwe directie en ongeveer een jaar met een nieuwe koers. Naar eigen zeggen biedt die de meest complete en ervaren fulfilment-oplossing die er in Nederland te krijgen is. Voor ons reden om met de kersverse directeur eens om tafel te gaan zitten hoe dit zo is ontstaan.

Wij spraken met de commercieel directeur, Jeroen Dekker. Een jonge ondernemer die in september 2011 begonnen is als interim-directeur bij Alpak en het bedrijf een nieuwe koers heeft gegeven. In september 2012 heeft hij, via een management buyout samen met Jean Lahaye, het bedrijf zelfs overgenomen.

Een grote stap!

“Deels wel. Zo was het best spannend of de bank net zo enthousiast zou zijn. Gelukkig geloofde die ook vrijwel direct in ons plan. De stap is flink kleiner als je bedenkt dat Alpak bestaat uit een fusie met Shopservices die in 2006 plaatsvond, en wij daar eerder samen aan het roer hebben gestaan.”

“Shopservices komt voort uit Shop.nl, dit was in 1996 de eerste webwinkel van Nederland. In dat bedrijf zaten Jean en ik beiden eerder al samen in de directie. Ik ben er in 2001 uitgestapt maar Jean en ik bleven goede vrienden. Jean, die wel in het bedrijf bleef, had na de fusie al 30% van de aandelen van Alpak en kent het bedrijf door en door. Na een jaar interim-directeur te zijn geweest wist ik ook goed welke stap ik afgelopen september precies maakte.”

Waarom werd je eigenlijk directeur? Ging het zo slecht met Alpak?

“Het ging prima met Alpak, maar de oud-directeur liep tegen de zestig. Die wilde wat anders doen met zijn tijd. Jean zag juist de opkomst van fulfilment, een nieuwe ontwikkeling binnen de branche, en wilde daar nu op inspringen. Hij wist dat ik net mijn vorige bedrijf had verkocht, en vroeg of ik als interim-directeur tijdelijk een nieuwe koers met hem wilde inzetten.”

“Die koers bleek zeer succesvol maar vergde ook enkele investeringen en nieuwe risico’s. De huidige eigenaar was zeer flexibel, maar simpelweg niet op het punt in zijn leven om dit te runnen. Daarom is toen besloten hem uit te kopen. Afgelopen september werd dat een feit en op dit moment zijn Jean en ik beiden voor exact vijftig procent eigenaar.”

Hoe belangrijk is ecommerce voor die vernieuwde koers?

“Ecommerce is waar wij ons willen onderscheiden. Bij veel fulfiment-bedrijven staan grote logistieke directeuren aan het roer. Wij stonden aan het roer van Shopservices. Daarnaast heb ik zelf een webwinkel gehad in voedingssupplementen en heb ik, voor ik hier aan de slag ging, een IT-bedrijf gehad dat ik heb verkocht in 2010. Dat brengt een hele andere basis, waardoor wij volgens mij de problematiek van webwinkeliers als geen ander begrijpen.”

Meer dan fulfilment dus?

“Ja en nee. Inpakken en verzenden kunnen alle fulfilment-bedrijven, en ook al denk ik dat Alpak in veel gevallen alleen daarvoor al de beste keuze is, gaan wij, desgewenst wel wat verder dan dat. Indien gewenst kunnen wij bijvoorbeeld de productfotografie en hele programmering van de webwinkel uit handen nemen, je artikel over omroepen was daarvan een aardig voorbeeld.”

“Alpak bood ook vóór mijn komst al echte webwinkel-diensten, maar dat was op basis van ATG en bleek een kostbaar en tijdrovend proces. Sinds maart 2012 bieden wij complete webwinkels op basis van Magento. Die worden grotendeels hier in huis ontwikkeld. Daarnaast bieden we ondersteuning bij de klantenservice, telefonische ondersteuning bijvoorbeeld, of kunnen we via een kleine fotostudio in huis helpen met de productfotografie.”

Een mooi nieuw businessmodel!

“Ons businessmodel is fulfilment, en zal dat ook blijven. Wij zijn niet de grootste in fulfilment maar willen wel A-merken aan ons kunnen binden. Dan moet je zeer flexibel zijn. Als je vooral volume tegen de goedkoopste prijs zoekt, kun je beter naar Docdata. Zijn je volumes per artikel laag en heb je wat wensen op het gebied van flexibiliteit, kunnen wij je misschien het beste van dienst zijn.”

“Het bouwen van webwinkels op basis van Magento, of het bieden van klantenservice of productfotografie is vooral een mooie manier om een klant wat extra’s te kunnen bieden, letterlijk investeren in een goede klant. Wij bieden het dus tegen kostprijs, of zijn bereid er verlies op te nemen, als dat betekent dat wij een mooie nieuwe klant voor onze fulfilment-diensten kunnen binnenhalen, want dat is uiteindelijk hetgeen we echt voor alle klanten doen.”

“En ook dit jaar gaan we daarmee verder door het aanbieden van marketingsessies en werkplekken voor webwinkeliers. Webwinkeliers hebben graag producten dicht bij zich, maar daarnaast ook graag de volumevoordelen die fulfilmentbedrijven bieden. Iedere klant kan bij ons een werkplek krijgen om daar tijdelijk (een paar) uur te werken. In de toekomst willen we complete kantoorruimtes gaan verhuren, zodat bedrijven zich ook inpandig bij ons kunnen vestigen. Door een kantoorruimte met eigen werkplek te hebben binnen een fulfilmentbedrijf, heeft de webwinkelier eigenlijk het beste van twee werelden.”

Kantoorruimte en een webwinkel tegen of onder kostprijs… ideaal voor starters?

“We helpen starters graag met een breed aanbod aan diensten, maar het bouwen van een webwinkel is met een klein team als dat van ons ook een intensieve zaak, dus zijn we selectief wie we dat bieden. Eigenlijk moet je daarvoor wel al een eerste volume hebben opgebouwd. Maar als je als starter op zoek bent naar opslag, voorraadbeheer of een partij die de verzending uit handen kan nemen, ben je zeker welkom!”

Je hebt als interim-directeur de koers nu een jaar lang kunnen inzetten, wat heb je inmiddels daarmee bereikt en wat zijn je verwachtingen voor komend jaar?

“De koers die is ingezet bleek afgelopen jaar zeer succesvol. Zo hebben we met het kleine team dat we hebben het afgelopen jaar vijftien serieuze Magento-webwinkels gerealiseerd en ook ons fulfilment-portfolio verder kunnen uitbreiden. Daar zijn we best trots op! Momenteel werken we voor zo’n 35 webwinkels maar met het team dat we nu hier hebben staan, verwacht ik dat we twee keer zo groot kunnen groeien.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten