Undscvrd slaat nieuwe weg in met champagne-man

Undscvrd slaat nieuwe weg in met champagne-manIn een tijd als deze een webwinkel voor herentassen beginnen is geen makkelijke opgave. Toch koos Raymond Joore ervoor om zich in te kopen bij Undscvrd.com, dé online speciaalzaak voor rug-, weekend-, werk-, en andere herentassen. Wij vroegen hem waarom juist deze webshop en natuurlijk ook wat hij ermee wil bereiken!

“Voor ik hier aan de slag ging, werkte ik bij een creatief bureau en heb ik vrij intensief gewerkt aan een project waarbij we een nieuw champagne-merk lanceerden”, vertelt Raymond Joore ons bij een bezoek in Amsterdam. “Champagne is als naam natuurlijk enorm beschermd, dus het was een hele toer om dat te realiseren, maar uiteindelijk is het gelukt. Het was een superleuk avontuur waar ik lang al mijn energie in kwijtkon, echter kwamen we op een gegeven moment op een punt waarbij we het internationaal beter in de markt wilden zetten. Toen is van bovenaf gekozen om met een buitenlandse investeerder in zee te gaan, waardoor mijn plannen op een zijspoor kwamen. Dat was voor mij het moment waarop ik besloot niet af te wachten wat de buitenlandse investeerder wilde maar om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging.”

“Ik wist inmiddels wel dat ik het avontuur dat ik had meegemaakt – iets nieuws opzetten, een nieuw merk creëren en daarbij een netwerk opbouwen – echt enorm leuk heb gevonden en dat ik daar ook gewoon goed in was. Ik hoorde van Matthijs, die ik ken van vroeger, dat hij hulp zocht bij de marketing, strategie en en ik kwam hem dus tijdelijk even helpen.”

“Dat klopt,” vervolgt zijn compagnon en webwinkel-oprichter Matthijs Tielman. “Ik ben in 2011 met webwinkel Undscvrd begonnen. Toen ik zonder werk kwam te zitten heb ik goed nagedacht over waar mijn passies liggen en ik bedacht me dat ik altijd al iets met mooie dingen heb willen doen. Voor mij waren dat tassen. Een webwinkel was toen de logische keuze. Ik ben er niet naïef ingestapt of zo, maar een ondernemingsplan waarin ik heb bedacht welk product het meest kansrijk was, heb ik dus niet gemaakt. Voor mij was het vanaf het begin duidelijk dat ik iets met mijn passie ging doen. De afgelopen maanden was dat echter fulltime werken aan het assortiment, bestellingen, de webwinkel, et cetera en kwam ik niet meer toe aan de communicatie en marketing. Toen ik hoorde van de situatie waarin Raymond zat heb ik hem gevraagd een dagje te komen helpen.”

“Het klikt goed en ik vind het een mooi bedrijf”, vervolgt Raymond. “Ik heb niet eerder een onderneming gehad of iets met internet gehad, maar het champagne-project heeft me wel geleerd wat er bij merkbeleving, strategie en management bepaling, allemaal komt kijken en in Undscvrd.com zie ik enorm veel potentie. Het is zoveel meer dan alleen een webwinkel. Al vrij snel merkte ik dat ik hier wel verder mee wilde en is er besloten om er een VOF van te maken en ben ik dus volledig mede-eigenaar geworden.”

“Wat Undscvrd.com onderscheidend maakt? Nou bijvoorbeeld dat het niet ‘gewoon een webwinkel is’. Ik voel me eerder curator. We gaan echt op zoek naar iets unieks en hebben een heel specifiek en kwalitatief aanbod. Mensen kunnen bij ons echt iets bijzonders verwachten. Daarnaast mag men van ons verwachten dat we ons aanbod ook echt kennen. Niet alleen de tas, maar ook het verhaal achter de tas, het merk, of de ontwerper. Vaak kennen wij de eigenaar van het merk persoonlijk, heb ik zijn mobiele nummer gewoon in mijn telefoon en spreken we elkaar regelmatig. Je mag bij ons dus verwachten dat er echt over is nagedacht voor een tas in het assortiment komt.”

“Daarnaast gaat Undscvrd.com zelf nog veel meer een merk worden. Je kunt bij ons natuurlijk die leuke tas vinden, maar als je ervoor openstaat willen we daarna graag met je in contact. Binnenkort houden we een borrel op kantoor en een select gezelschap zal daar al het nieuwe assortiment kunnen zien en mag meedenken over het assortiment. Ook willen we graag de dialoog met hen aangaan. Als het een succes is willen we meer van dit soort acties houden. Eind november wordt in dit pand ook Flavourites Live! gehouden en momenteel onderzoeken we nog of we daar iets ludieks bij kunnen doen.

Met een extra vennoot moet er natuurlijk ook een tweede boterham verdiend worden met het bedrijf, en dus moet er een gezonde groei gaan ontstaan. “Toen ik begon wilde ik de hele wereld veroveren”, vertelt Matthijs. “Maar als je al die ballen in de lucht moet houden merk je dat dit in je eentje echt niet te doen is. De wereld werd Europa, dat werd de EU, en nu beperken we onze marketinginvesteringen en focus eigenlijk tot Nederland, terwijl 40% van onze verkopen uiteindelijk toch internationaal plaatsvindt. Ik zie bijvoorbeeld dat Duitsland en Frankrijk veel potentie hebben en ook wel bereikbaar zijn, dus zodra het kan, wil ik in die landen weer wat meer actie gaan ondernemen. Doordat nu Raymond is ingestapt zou dat volgend jaar alweer kunnen gebeuren.”

“Ook webwinkels kunnen niet automatisch meer van groei uitgaan, dus moeten we flink aanpakken de komende periode. Maar we hebben voor 2014 als doelstelling om op zijn minst 50% omzetgroei te realiseren in vergelijking tot dit jaar. Voor nu moet die groei dus vooral nog even uit ons eigen land komen. Maar mocht de zojuist genoemde doelstelling lukken dan willen we eind volgend jaar graag in gesprek met een eventuele investeerder of financierder, om dan alsnog ook het buitenland te veroveren.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten