“Webshops redeneren te veel vanuit zichzelf”

Om een beeld te krijgen van de branche interviewen we met regelmaat webwinkeliers en internet ondernemers. Deze keer een vraaggesprek met Guy Stratermans, oprichter van de kleding-zoeksite Vindallekleding.nl.

V: Wat is Vindallekleding.nl precies?

 

A: Vindallekleding.nl is een website die kleding van diverse online kledingwinkels in één overzicht bundelt. Doel van de website is de bezoekers voorzien van een actueel overzicht van kleding en accessoires.  Het is een ‘vind’-website: de website heeft als doel te helpen bij de zoektocht naar kleding. Bovendien is het erg laagdrempelig: je hoeft je niet te registreren maar kan meteen gebruik maken van de website.

V: Wanneer heb je de website opgezet?

 

A: Vindallekleding.nl is 9 september 2009 gelanceerd. Het idee voor Vindallekleding.nl ontstond in oktober 2008. De eerste schetsen zijn gemaakt in december 2008 waarna het functioneel ontwerp en het programmeerwerk eind augustus zijn afgerond.

 

V: Waar komt het idee vandaan?

 

A: Het concept voor Vindallekleding.nl is ontstaan op basis van mijn persoonlijke ervaring met het online zoeken naar kleding. Je gaat na hoe de consument zoekt naar kleding en probeert te achterhalen waar er een meerwaarde voor de consument kan zitten. 

Een consument die online op zoek is naar kleding zal zoeken via zoekmachines. Maar door het grote aantal zoekresultaten is de kans op succes voor de consument klein en een zoekmachine is (nog) niet ingericht om te zoeken naar specifieke producten.
Anderen zullen vergelijkingssites gebruiken. In het DNA van prijsvergelijkers zit echter de basisgedachte dat producten indexeerbare eigenschappen hebben en de prijs de beslissende factor is. Dit idee is toepasbaar op elektronica en huishoudelijke apparatuur maar is moeilijker voor kleding. Kleding is karakter, gevoel en emotie. Er was geen enkele site die de consument in staat stelde kleding te vergelijken noch kleding te vinden.
Verder zijn er tal van online kledingwinkels. Deze zijn niet allemaal even gemakkelijk te vinden en elke e-shop heeft een eigen categorie-indeling, navigatiestructuur en bijbehorende gebruikskenmerken.  Als je iets wilt bestellen moet je er eerst achterkomen wat de verzendkosten, mogelijke betalingsmethodes en levertermijnen zijn.

Met Vindallekleding.nl willen we de consument een meerwaarde bieden middels een site die al deze aspecten in zich verenigt en vergemakkelijkt. We leveren de consument zo tijdwinst, gemak, informatie met een toegevoegde waarde en een persoonlijke insteek.   

 

V: Hoe gaat Vindallekleding precies in zijn werk?

 

A: Vindallekleding.nl biedt producten aan die door e-shops worden aangeboden. Deze producten worden door de webwinkels via affiliatie bureaus ter beschikking gesteld. Wij maken een profiel aan van de e-shop die producten op onze website wil aanbieden, en koppelen alle producten aan de website zodat ze gevonden kunnen worden door bezoekers van Vindallekleding.nl.

 

V: Kan er alleen gezocht worden binnen het assortiment van webwinkels die bij jullie aangesloten zijn?

 

A: We bieden momenteel producten aan van kledingwinkels die aangemeld zijn bij een affiliatie bureau. Er kan gezocht worden naar alle producten die deze winkels aanbieden. Er worden geen resultaten getoond van websites die niet bij Vindallekleding.nl zijn aangesloten. Hier is bewust voor gekozen omdat we anders de kwaliteit en betrouwbaarheid niet kunnen garanderen.

 

V: Hoeveel webwinkels zijn er aangesloten?

 

A: Momenteel zijn er 195 webwinkels aangesloten op Vindallekleding.nl . Wekelijks komen er 5 tot 10 kledingwinkels bij.

 

V: Betalen deze webwinkels hiervoor in de vorm van bijvoorbeeld commissie of lidmaatschap?

 

A: Kledingwinkels zijn vrij om zich aan te melden op Vindallekleding.nl. Er zijn geen kosten verbonden aan het opnemen van een kledingwinkel op Vindallekleding.nl. Het doel is dat we de bezoeker een zo volledig mogelijk aanbod proberen te bieden. Wel betalen kledingwinkels een commissie op basis van aankopen die via Vindallekleding.nl zijn gerealiseerd.

 

V: Geeft Vindallekleding bepaalde kortingen die via de webwinkels zelf niet gegeven zouden worden?

 

A: Vindallekleding.nl heeft unieke acties en aanbiedingen die worden geplaatst . Deze acties worden altijd in overleg met de webwinkel georganiseerd. Er is altijd sprake van een samenwerking.

 

V: Hoe onafhankelijk is Vindallekleding? Geeft het echt een eerlijk beeld van waar je wat kunt kopen of zijn er bepaalde webwinkels die steeds weer opduiken?

 

A: Vindallekleding.nl is onafhankelijk. Producten worden weergegeven op basis van relevantie van zoekopdracht, prijs of populariteit van de artikelen. De enige wijze waarop webwinkels kunnen differentiëren is op basis van de productinformatie die wordt aangeleverd: productkenmerken, foto’s, prijs en eigenschappen van de webwinkel.

 

De bezoeker kan middels een persoonlijk profiel wel aangeven van welke winkels producten bovenaan moeten komen te staan. Ook kunnen winkels geblokkeerd worden zodat ze niet voorkomen in de vindresultaten. Meer van dergelijke gebruikstoepassingen komen in versie 2 van de website die midden februari live gaat.

 

V: Is het ook een vergelijkmachine, dus zou een klant bijvoorbeeld van een bepaald model jeans alle online verkoopadressen kunnen zien met alle verschillende prijzen?

 

A: Ja. Als een specifiek product wordt aangeboden door meerdere e-shops kan je deze vergelijken op basis van de prijs. En als de prijs niet verschilt kan je een keuze maken op basis van eigenschappen van de e-shops: verzendkosten, levertermijn en kosten retourzending.

 

V: Worden de zoekfuncties nog geoptimaliseerd? Het viel me bijvoorbeeld op dat ik in de categorie skinny twee Levi’s jeans kon vinden, terwijl ik in de totale categorie jeans werd overspoeld met skinny Levi’s jeans.

 

A: De zoekresultaten en zoekmogelijkheden worden de komende maand verder geoptimaliseerd. De website is sinds september live en wordt wekelijks uitgebreid. We hebben er bewust voor gekozen de website live te zetten ondanks het feit  dat er nog veel verbeterpunten zijn. Door bezoekers nu al kennis te laten maken met de site krijgen wij een schat aan gebruikservaringen die we kunnen gebruiken en verwerken in de nieuwe versie.

 

De eerste uitdaging was het bundelen van alle producten van de diverse kledingwinkels tot een geheel. Hierbij zijn we toch nog afhankelijk van de data die we van bedrijven krijgen aangeleverd. Het is voor ons moeilijk een skinny jeans te vinden als deze bij de webwinkel onder de categorie ‘Broeken’ staat.

 

V: Wat denk je dat de meerwaarde is van deze service voor de consument?

 

A: Naast de kenmerken die al eerder zijn aangehaald (tijdwinst, gemak en informatie) komt er nog een punt bij: personalisatie. Er kan op Vindallekleding.nl een profiel worden aangemaakt om vindresultaten naar eigen inzicht in te richten. Het is mogelijk om winkels te blokkeren of toe te voegen aan je favorieten.

 

Momenteel komen de voordelen voor personalisatie nog niet aan bod en worden die door Vindallekleding.nl niet actief gepromoot. Midden februari komt versie 2 van de website, die de consument toestaat de site naar eigen inzicht in te richten. Deze nieuwe mogelijkheden tot personalisatie gaan een grote meerwaarde opleveren!

 

V: De invalshoek van de website lijkt erg sociaal. Wil Vindallekleding een social networkingsite voor online shoppers zijn?

 

A: Ons doel is informatievoorziening en het helpen van de klant bij het vinden van producten in de online jungle. Het sociale aspect zit verweven in de site omdat klanten ook op zoek zijn naar gebruikservaringen bij bepaalde (voor hun nog onbekende) e-shops. Bezoekers kunnen hun ervaringen met een e-shop delen op de site, reacties plaatsen en kernwoorden (tags) toevoegen aan een winkelprofiel of product. Doel van dit alles is het kunnen vinden van winkels of producten die aan jouw zoekterm voldoen. Zo kan je straks wellicht op basis van emotionele termen producten vinden. Bv. een ‘coole trui’ of ‘hip zomers  vestje’.

 

V: Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en waarom ben je hiermee begonnen? Ben je al langer werkzaam in e-commerce? Heb je de website alleen opgericht of zitten er meer mensen achter Vindallekleding.nl?

 

A: Mijn naam is Guy Stratermans, meester in de Audiovisuele- en beeldende kunsten, richting Communicatie- & Multimedia. Naast mijn studie heb ik een eigen bedrijf opgericht en heb ik gewerkt bij enkele Nederlandse full-service internetbureaus als interactive marketeer. In 2008 heb ik besloten me full-time te storten op mijn eigen bedrijf: I-USE. Kerntaken: webdesign, online marketering en e-mailmarketing.

 

 Vindallekleding.nl is een concept naar eigen idee. Ik heb de uitdaging aangenomen om mijn klanten en mezelf te bewijzen dat ik in staat ben een mooie functionele en werkende website te bouwen die bovendien rendabel is. Ik geloof in het concept, het biedt een meerwaarde voor de consument en het is een geweldige (leer)ervaring. De website heb ik zelf ontworpen waarbij ik  hulp heb ingeschakeld van programmeurs voor het complexere programmeerwerk.

 

V: Wat is je kijk op de Nederlandse e-commerce?

 

A: Als ik kijk naar de consument en de manier waarop deze wordt gefaciliteerd denk ik dat er nog veel te verbeteren is. De Nederlandse e-shops redeneren te veel vanuit zichzelf en hun (oude) bedrijfsstructuur. Zaken doen op internet vereist een cultuurverandering binnen het bedrijf. Een structurele verandering die voor sommige bedrijven moeilijk te realiseren is.

 

V: Hoe zie je de toekomst van e-commerce in Nederland?

 

A: De scheiding tussen offline en online commerce gaat afnemen. Je ziet het al bij de inrichting van binnensteden en de boulevards buiten de stad.  In de toekomst gaat de binnenstad zich steeds meer toeleggen op funshopping en ervaringsgerichte winkels zoals flag ship stores en servicepunten. Er ontstaan boulevards waarbij het aanbod gebundeld wordt. Denk bijvoorbeeld aan meubelboulevards en het naast elkaar plaatsen van bouwmarkten. Je ziet ook dat van origine online winkels meer en meer offline promotiemiddelen gaan inzetten. 

De verzendkosten van online winkels, met uitzondering van specialistische online detailhandel, zullen afnemen of verdwijnen. Als de marges op de producten kleiner worden zullen randvoorwaarden zoals levertijd en verzendkosten een belangrijkere rol gaan spelen bij de keuze van de consument.

 

Op het technische aspect gaat OpenID doorbreken en hoeven consumenten niet meer voor elke site een registratieproces te doorlopen. De drempel voor het bij verschillende winkels kopen van producten zal afnemen. De online betalingsmethoden zullen meer en meer geaccepteerd en ondersteund worden.  Wellicht zal accept-mail doorbreken, die de laatste wantrouwige consumenten overhalen online aankopen te doen. Verder zal het sociale aspect belangrijker worden, de informatieoverdracht moet steeds makkelijker worden gemaakt. Bovendien verwachten consumenten directe, snelle en persoonlijke communicatie met de klantenservice.

Shop zelf eens via vindallekleding.nl en kijk wat je ervan vindt!

 

 

 

 

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten