Just Cargo, oude wijn in nieuwe zakken

Just Cargo, oude wijn in nieuwe zakken

Gisteren haalde Just Cargo een groot aantal headlines met haar nieuws dat het zichzelf ziet als de nieuwe Uber voor koeriersdiensten. Net als Uber brengt Just Cargo in Nederland klanten en chauffeurs met elkaar in contact via een mobiele app, maar dan om pakketten op te halen en te bezorgen. Just Cargo vroeg zich af waarom niemand dit eerder heeft bedacht, Webwinkel Weblog weet daarop wel het antwoord…

Jouw pakketje is vast niet het enige dat van A naar B moet. Veel mensen moeten dat ook. Waarom nemen die dan niet gelijk dat pakketje voor jou mee? Het klinkt zo logisch en doordat Uber er een spraakmakende organisatie van maakte stiekem ook wel een beetje revolutionair. Om die reden durft Michiel van den Boogaart van Just Cargo zijn dienst tot ‘de intelligentste vervoersdienst van Nederland’ te dopen, en zulke uitspraken hebben hem gisteren vele publicaties opgeleverd, waaronder in de vakpers.

Van den Boogaart werkt ruim twintig jaar in de wereld van post- en expresszendingen en vindt zijn nieuwe oplossing zo geweldig dat hij zich afvraagt waarom niemand dit eerder heeft bedacht. Het antwoord is echter zo simpel, dat wij ons afvragen wat hij eigenlijk al die twintig jaar in de branche heeft uitgespookt. Iedereen heeft dit inmiddels bedacht! Zelfs Webwinkel Weblog opperde in 2011 al crowdsourcing-oplossingen!

Selektvracht zien wij persoonlijk als eerste alternatief. Daar stonden de medewerkers gewoon op de loonlijst, maar verder richtte deze club zich in de beginjaren van de ecommerce op het inzetten van het publiek voor de parcelmarkt, waarbij destijds die pakketten er best twee of drie dagen over mochten doen voor ze werden bezorgd. Inmiddels is de dienst gefuseerd met de eigen parceldiensten van DHL, waarin dus nog altijd een grote rol is weggelegd voor parttime bezorgers.

Naast DHL zijn er al veel startups actief op dit vlak. In de grotere steden zijn diverse fietskoeriers of andere kleinschalige initiatieven gestart die kunnen zorgen voor een snelle levering en naast die vervoerders en startups is er natuurlijk ook gewoon Uber zelf. Dus dé Uber van de pakketdiensten worden, wordt lastig wanneer Uber er zelf gewoon vol op inzet. Met zoveel interesse in het concept vraag je je eigenlijk af waarom er nog pakketten door bezorgers worden bezorgd. Wij zien hiervoor twee redenen.

Het juiste tarief en landelijke dekking
De drie grote vervoerders kunnen pakketten thuis leveren vanaf ongeveer vijf euro, met landelijke dekking. Maar niemand gaat een app openen om te zien of ze hun pakketje van A naar B krijgen als er in een straal van honderd kilometer geen actieve gebruiker is te vinden, of als er een prijskaartje of serviceniveau aanhangt dat niet in verhouding staat tot het postkantoor. Een pakket van een grote stad naar een andere grote stad vervoeren is leuk, maar juist de laatste kilometer naar de voordeur blijkt in de logistiek de bottleneck en dat is hier niet anders. Een ritje van Utrecht naar Amsterdam kost via Just Cargo momenteel zo’n dertig euro. Daarom richt het zich op koeriersdiensten die tijdvakken meekrijgen van enkele uren, waarbij het budget dus groot genoeg is om die kosten van de laatste kilometer te dekken.

Expressdiensten waarmee Just Cargo wil concurreren, richten zich momenteel op het hogere zakelijke segment met bijpassend budget. Just Cargo biedt nu via het publiek een alternatief. Dat is zeker niet verkeerd en dus zullen wij de ontwikkeling met veel interesse gaan volgen. Maar om daar nu jezelf meteen mee op de borst te kloppen, je eigen oplossing als de meest intelligente oplossing te noemen en te claimen dat je net zo bijzonder bent als Uber of milieuvriendelijker dan express-diensten, is dermate overdreven dat we de ondernemer zelf in ieder geval met een korreltje zout zullen nemen als hij nog eens wat roept.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten