Klachten over pakketbezorgers die foto van voordeur nemen

Klachten over pakketbezorgers die foto van voordeur nemen

In Engeland is er een storm van kritiek ontstaan naar aanleiding van DPD’s en DX’s beleid dat pakketbezorgers een foto van de voordeur van de klant moeten nemen als die niet thuis is om de bestelling te ontvangen. Bezorgers zouden foto’s nemen, terwijl de consument gewoon thuis is en ook op het gebied van privacy zijn er klachten ontstaan.

Het is de Daily Mail die met het nieuws naar buiten komt. De Britse krant schrijft hoe bezorgdiensten hun personeel hebben opgedragen om foto’s van de voordeur te maken, als een soort bewijs dat ze inderdaad het adres hebben bezocht, maar dat er op dat moment niemand thuis was. Maar volgens de ‘Daily’ heeft dit gezorgd voor boze klanten, die klagen over een “creepy” werkwijze en een inbreuk op hun privacy.

In enkele gevallen zouden pakketbezorgers zelfs een foto van de voordeur hebben genomen, terwijl ze niet eens de moeite namen om aan te bellen en dus aan hun baas op die manier doorgeven dat de klant niet thuis was.

Het doel van de foto’s
De foto’s worden dus gebruikt door pakketbezorgers voor de communicatie richting hun werkgever, maar wordt ook aan de klant getoond als die zijn bestelling wil volgen of als die wil zien dat het pakketje inderdaad achter de garagedeur zit verstopt of achter een grote plantenbak, zoals de klant dat had verzocht.

Nu overtreden de pakketbezorgers geen enkele wet met het nemen van de foto’s, maar dat wil niet zeggen dat iedereen erop zit te wachten. Zo zijn er enkele klachten bekend waarin consumenten zeggen de hele dag thuis te hebben gezeten, terwijl er niet wordt aangebeld en er uiteindelijk wel een foto verschijnt van hun voordeur. De pakketbezorger is dus langs geweest, maar doet geen moeite om het pakketje bij de klant te krijgen.

Pakketje bezorgen, maar toch foto willen maken
De Daily Mail schrijft ook over een klant wier deur openstond, omdat ze aan het schoonmaken was, en waarbij de pakketbezorger het pakketje in de deuropening gooide (zonder te kloppen of aan te bellen). Daarna vroeg de pakketbezorger of de deur dicht mocht zodat hij er een foto van kon maken. “Waarom vroeg hij niet gewoon om een handtekening aan mij, aangezien ik duidelijk thuis was?”, zo klaagt ze. “Toen ik protesteerde, stond hij erop dat ik de deur dichtdeed, ook al weigerde ik dat. Voor mij voelt dit als een inbreuk op mijn privacy.”

Volgens de campagnegroep Big Brother Watch is er op zich ook geen probleem met het feit dat er een bewijs nodig is. “De meeste klanten erkennen dat er een handtekening is vereist als bewijs van ontvangst. Maar het is niet aanvaardbaar dat bezorgdiensten foto’s nemen van de klant z’n huis zonder daar specifieke toestemming voor te hebben gevraagd.”

Reacties DPD en DX
DPD heeft gereageerd op alle commotie en zegt dat de handelswijze al twee jaar lang deel uitmaakt van hun service en dat dat een van de redenen is waarom ze zijn uitgeroepen tot de populairste pakketbezorger in de UK. Ook DX blijft erbij dat er niks mis is met de handelswijze. “Onze koeriers houden zich aan een aantal standaard procedures om ervoor te zorgen dat leveringen zo veilig mogelijk plaatsvinden. Dit omvat onder andere het nemen van een foto van de voordeur om zo te bevestigen dat het inderdaad daar is afgeleverd. Zulke maatregelen zijn er voor de bescherming van onze klanten.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten