Waarom de kersttijd belangrijker is dan je denkt

Waarom de kersttijd belangrijker is dan je denktDe naderende kerstperiode is een uitgelezen mogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken, oude klanten terug te halen, vaste klanten te verwennen en extra omzet te halen zo aan het eind van het jaar. Maar deze periode is nog belangrijker dan je denkt. De indruk die je tijdens de feestdagen achterlaat, daar kun je nog maanden op teren. Of spijt van hebben…

Kerst is niet alleen stressvol voor (web)winkeliers of mensen die een heerlijk vijfgangendiner moeten voorbereiden voor tien man, het vergt ook veel planning en inspanning van de consument. Die moet namelijk vaak nog op het laatste moment de deur uit of thuis het web op om dat ene gewenste cadeautje op tijd in handen te krijgen. Dat laatste kan hij doen bij zijn favoriete webwinkel, maar het kan net zo goed zijn dat ‘ie het hele internet afstruint omdat de grotere webwinkels dat product niet verkopen.

Hoe het ook zij, mensen zijn in deze periode heel bewust op zoek naar bepaalde producten en vinden het – zeker deze week – nóg belangrijker dat hun bestelling op tijd wordt bezorgd. Jij als webwinkelier moet hier zo goed mogelijk op inspelen, want de klant zal dit zeker waarderen én onthouden!

Deze reviews kun je in heel 2014 nog van nagenieten!
Natuurlijk worden het hele jaar door producten besteld. Maar dan is men vaker niet dan wel geneigd om bij een reviewsite of op social media een mening te vormen over het product, de afhandeling van de bestelling of de webwinkel in kwestie. Maar bij kerstcadeautjes ligt het toch anders, omdat hier cadeautjes worden gekocht voor mensen die ze liefhebben. De cadeaus zijn vaak persoonlijk en dus is het erg belangrijk dat aan alles is gedacht. Dat wordt door de consument dus ook van de webwinkelier verwacht. Hoe snel zou de bestelling volgens de webwinkel bezorgd worden? Hoe snel werd het daadwerkelijk geleverd? Kon de klant een eigen tijdvak kiezen waarin de pakketbezorger langskomt? Hoe was de bestelling verpakt? Zat er misschien iets als een klein kerstkaartje bij? Hoe kon het product weer teruggestuurd worden als het toch niet beviel?

Omdat men onder relatief hoge druk een bestelling plaatst, wordt het des te meer gewaardeerd als de uiteindelijke bestelling compleet vlekkeloos verloopt. Jij als webwinkelier moet in deze periode misschien net wat meer aandacht besteden aan de klantenservice en soms voor specifieke klanten nóg verder gaan dan je normaal zou doen, maar het zal zich zeker uitbetalen. De klant weet bijvoorbeeld dat hij net iets te laat een bestelling heeft geplaatst, maar als hij zijn cadeau alsnog voor de feestdagen in huis heeft, dan weet hij ook gelijk dat jij als webwinkelier een uitstekende service levert!

Hard werken, maar kerstdiner in zicht
Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Vergeet één keer op tijd een bestelling de deur uit te doen op een cruciaal moment, namelijk net voor de feestdagen, en de klant die je had kun je nu wel vaarwel zeggen. Die ga je nooit meer terugzien. Deze week wordt het dus even bikkelen, het kerstdiner moet deze week echt nog even verdiend worden, maar hopelijk zal het resultaat ervan ruim de moeite waard zijn!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten