Lampvision: ‘De cijfers vind ik het minst interessant’

Lampvision: ‘De cijfers vind ik het minst interessant’

Een jaar of acht geleden startte François Lohuis met een eigen webwinkel op basis van X-Cart. Inmiddels is hij jarenlang actief met twee online lampenwinkels en door een stabiele groei de afgelopen jaren ziet hij ook 2016 rooskleurig in. Met welke partijen werkt hij samen en hoe ziet zijn werkdag er zoal uit? Webwinkel Weblog ging met hem in gesprek.

Lezers van dit weblog kennen François, eigenaar van Lampvision en Samelight, misschien ook wel van Webwinkel Forum, Webwinkelcommunity en Higherlevel. Inmiddels is hij bijna acht jaar webwinkelier en in 2011 draaide hij voor het eerst een miljoen euro omzet. Het groeit nog elk jaar, al lijkt François tevreden te zijn met hoe het draait, en is groei dus geen doel op zich. “Ik heb niet zoveel met al die cijfers”, geeft François aan als we hem bezoeken bij zijn bedrijf in Breda.

“Ik kan ze vinden, hoor. Want  ik ben een tevreden gebruiker van Exact Online. Als ik een nieuwe boekhouder zou moeten zoeken, zou ik nu dus alleen maar met partijen in zee gaan die met die software werken, want zelf gebruik ik het intensief. Ook voor het verwerken van de orders bijvoorbeeld. De webwinkelsoftware zie ik vooral als schil naar de buitenwereld. Via Exact Online maak ik de facturen en zie ik of het een goede of minder goede maand is. Al controleer ik zelfs dat niet zo veel.”

‘Online moet je soms wel leergeld betalen’
“Soms zou het beter zijn als ik de bedrijfscijfers wel strakker op mijn netvlies had. Ook ik experimenteer wel eens in Adwords, Bol.com Plaza of Beslist.nl. Ja, dat zie je gelijk terug met een hogere factuur, maar als dat zich ook uitbetaalt in direct meer orders dan moet je wel eens wat proberen. Momenteel stap ik over op de winkelwagen van Beslist.nl en natuurlijk moet ik daar ook gelijk induiken. De kans is groot dat ik er weer wat leergeld voor betaal als ik de eerste dagen een beetje met de percentages ga stoeien. Ik vind dat niet zo erg, als het uiteindelijke resultaat er maar mee wordt bereikt. De afgelopen jaren heb ik ook mijn leergeld wel betaald, maar toch wist ik elk jaar het resultaat weer beter te maken en ik verwacht van 2016 niet anders.”

‘Hard werken, maar heb het naar mijn zin’
“Het leukste aan ondernemen vind ik de kans om mensen gelukkig te maken. De klant uiteraard, maar ook mijn leveranciers en medewerkers. Het is de reden dat ik alles hier ook eigenlijk op voorraad wil hebben. Als een klant belt kan ik bijvoorbeeld nog zaken opmeten en garanderen dat het dezelfde dag nog wordt verzonden. Het inpakken doen we – een jeugdvriend en nichtje helpen me met het bedrijf – gewoon zelf en dat vind ik wel zo prettig.”

“Dit werk ligt me echt goed en ik heb het hier naar mijn zin. Al merk ik soms dat het hard werken is. Afgelopen jaar verwerkten we ruim veertienduizend orders en veel daarvan bevatten meerdere producten. We zijn dus alleen met de logistiek al bijzonder druk en soms ben ik tot laat op de dag met dingen als SEO bezig. Dat heeft wel zijn grenzen, het moet niet zo zijn dat ik ’s nachts van lampen ga dromen omdat ik tot laat achter mijn laptop met producten ben bezig geweest. Als dat gebeurt, weet ik wel dat ik het weer even rustiger aan moet gaan doen. Maar het voelt ook niet altijd als werk en in het weekend werk ik eigenlijk zo goed als niet. Dan sta ik liever te golfen en als je me nu vraagt waarin ik mij wil ontwikkelen dit jaar, dan is een betere handicap bij golf het eerste wat in mij opkomt!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten