Acceptabele verzendkosten

Voor een nog nader toe te lichten nieuw product (wordt vervolgd) nemen we de verschillende verzendmethoden en kosten onder de loep. De werkelijke kosten zullen waarschijnlijk zo rond de 7 euro komen te liggen. Hoeveel daarvan kunnen we eigenlijk aan klanten doorrekenen?

Het liefst reken ik het in zijn geheel door naar de klant maar op een product van 25 euro 7 euro verzendkosten rekenen is simpelweg niet slim. Voor de wiskundigen onder ons is de prijselasticiteit hierbij te veel van invloed. Men is niet bereid 7 euro te betalen.

Dan maar het product duurder maken en geen verzendkosten rekenen? Eens kijken hoe de professionals als HEMA, Bol.com en Wehkamp het aanpakken.

HEMA hanteert 4,95 verzendkosten. Dat is nog best pittig voor een online winkel maar HEMA biedt ook de optie om het product af te halen in een vestiging in je buurt. Mochten de verzendkosten je te hoog zijn dan is dit ook een alternatief en zijn er geen verzendkosten.

Bol.com hanteert 1,95 verzendkosten per bestelling voor kleinere producten. Een mooi acceptabel bedrag voor iedereen lijkt me, en het kan verdere verkoop evengoed stimuleren. Als je eigenlijk al lang ook dat andere DVDtje wilde hebben kun je die er mooi nu bij doen zonder extra verzendkosten.

Wehkamp heeft een hele tabel voor de bezorgkosten. Op zich logisch want een wasmachine heeft vast meer bezorgkosten dan een DVD, maar ook voor een DVD heb je als besteller de optie of je deze bij een DHL servicepoint wilt laten afleveren voor 1,95 of thuis wilt laten bezorgen voor een euro extra. Het kan ook nog eens dinsdag, woensdag en donderdag avond maar dan ben je er 4,95 voor kwijt.

Ik kan me niet voorstellen dat het echt mogelijk is om iets te laten bezorgen voor 1,95 en eigenlijk ook niet dat het op dinsdagavond tweeënhalf keer zo duur is. Maar ik kan me de tarievenstructuur marketingtechnisch wel heel goed voorstellen. De consument heeft het nu zelf in de hand. 1,95 is een mooi acceptabel tarief waar niemand echt op af zal haken. Voor die ene euro ga je waarschijnlijk niet naar een DHL servicepoint dus waarschijnlijk rekenen ze vooral 2,95, gok ik zo. De rest van de verzendkosten zal uit de marge moeten komen. Vooral op boeken die een wettelijk vaste prijs hebben zal dit met zekerheid komen uit de marge van de webwinkel, maar toch. Zo verkoop je wel het meest.

Zelf heb ik na even nadenken maar gekozen voor de simpele optie van 1,95 verzendkosten. Geen verzendkosten is, zonder echt onderzoek te doen, volgens mij prijselastisch gezien gewoon niet nodig en meer dan 1,95 kan voor afhakers zorgen. Verzenden naar servicepoints zal met onze volumes voorlopig toch niet interessant zijn, en net als bijna elke starter ben ik te zeer benieuwd naar of we iets kunnen verkopen dat ik het alleen maar jammer zou vinden als men op verzendkosten afhaakt. Die moeten dus laag blijven. De marge is hierdoor nu nog vrij beperkt op ons nieuwe product maar voor de toekomst zullen hopelijk volumekortingen bij onze toeleverancier zorgen dat we er uiteindelijk genoeg aan verdienen gaan! 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten