Alpak groeit ruim 50 procent en verandert van naam

Alpak groeit ruim 50 procent en verandert van naam

Het gaat goed met het fulfilmentbedrijf Alpak uit Lopik. Stapte eind 2013 Jan Lukkien met zijn webwinkels nog over, in 2014 hebben ze ook alweer de eerste grote nieuwe klant te pakken. Beide nieuwe klanten vragen om nog meer flexibiliteit en dus werd het tijd om af te stappen van het oude Alpak Shopservices en verder te gaan onder een nieuwe naam: Active Ants.

“Alpak is misschien niet de grootste, wel de meest servicegerichte aanbieder van fulfilment”, aldus eigenaar Jeroen Dekker zelf. En blijkbaar krijgt hij steeds meer gelijk want ook Jan Lukkien koos eind 2013 voor Alpak. Jan heeft zelf meerdere webwinkels en had daarvoor zelf een magazijn aangeschaft die wat te groot was en die hij dus graag wilde delen met andere webwinkels. Dat ging jarenlang erg goed, Lukkien werd zelf zo een half fulfilment-bedrijf, maar eind 2013 besloot Jan Lukkien dan toch maar zelf zijn zaken onder te brengen bij Alpak. “If you can’t beat them…” zal hij gedacht hebben.

Na Lukkien ook SuperSmart als klant

En ook 2014 begint erg goed bij Alpak met een nieuwe klant die gelijk qua omzet en volume een mooie topdrie-positie inneemt bij het bedrijf. Supersmart.com is in Nederland nog relatief onbekend maar Europees gezien een grote voedingssupplementen-aanbieder die eerder een eigen magazijnoplossing had in Engeland maar vanaf februari gebruik gaat maken van de fulfilmentdiensten vanuit Lopik. “Momenteel komen de vrachtwagens met zo’n dertig pallets binnen. De eerste orders kunnen er dus morgen al uit”, geeft Jeroen telefonisch aan.

‘Omzetgroei van ruim 50%’

Met de webwinkels van Lukkien en Supersmart.com zelf, alsmede met de andere nieuwe klanten van afgelopen jaar wist Alpak wederom een jaar goed af te sluiten. “Alpak heeft in 2013 een omzetgroei meegemaakt van ruim vijftig procent.” De organisatie is ervan overtuigd dat de groei wordt gerealiseerd door de brede ondersteuning die het biedt. Zo kun je zoals bij vele fulfilmentaanbieders hier ruimte huren en je pakketje laten versturen of retourneren maar ze gaan graag wat verder. Zo is ook e-mail en telefonische of klantenservice mogelijk. Ze hebben een kleine fotostudio voor productfoto’s en bieden zelfs ondersteuning bij de webwinkel zelf aan. Als zij hem ontwikkelen is dat Magento, maar als jij een webwinkel hebt op basis van andere software en toch wilt dat ze daarbij een handje helpen is dat bespreekbaar. Zelfs als je een tijdelijk kantoor nodig hebt moet dat kunnen.

Nieuwe naam wordt Active Ants

“De dienstverlening is de afgelopen jaren dus uitgebreid en wij vinden dat daar een nieuwe naam bij hoort en dit wordt Active Ants, E-commerce Logistiek”,  vertelt eigenaar Jeroen Dekker verder. Deze nieuwe naam zal pas 1 maart gelanceerd worden want eerst moeten alle voorbereidingen die momenteel nog in volle gang zijn, worden afgerond. Van vlaggen, sites, social media tot interne huisstijl, visitekaartjes, noem maar op. 1 maart gaat het dus echt gebeuren. Dan heten wij Active Ants.”

‘We verwerken voor meer dan 50 verschillende webwinkels, ongeveer 1 miljoen pakjes met ruim 50 medewerkers.’

“Waarom Active Ants? Mieren zijn zeer intelligent. Ze zijn ook heel krachtig, ze kunnen tot honderd keer hun eigen gewicht dragen. Een kolonie mieren kan behalve als een verzameling individuen ook worden beschouwd als een ‘superorganisme’ dat een aantal gedragingen vertoont die niet kunnen worden voorspeld door naar de gedragingen van de individuele mieren te kijken. Het lijkt dan haast alsof ze op een intelligente manier worden aangestuurd. Wij verwerken voor meer dan vijftig verschillende webwinkels, die honderdduizenden artikelen op voorraad hebben, ongeveer één miljoen pakjes met ruim vijftig medewerkers. Naar analogie met de mieren hebben wij ook een intelligente manier gevonden om dit goed aan te sturen.”

Nieuw logo

Ook het logo is nieuw. Alleen de kleuren oranje (van Shopservices) en blauw (van Alpak) komen in de nieuwe huisstijl wederom duidelijk terug. De naam was tot voorheen in handen van een goede vriend van Jeroen zelf. Het is één van de namen die tijdens het brainstormen vaker terugkwam en als BV al bestond. Deze had dus al bepaalde rechten die nu worden overgenomen.

‘Ik verwacht zeker dezelfde omzetgroei.’

2014 wordt dus het jaar van Active Ants. Of de groei van afgelopen jaar dus ook in 2014 doorgezet kan worden? “Procentueel is ruim vijftig procent natuurlijk niet jaar op jaar vol te houden, maar in absolute zin verwacht ik zeker dezelfde omzetgroei, we hebben enkele mooie nieuwe diensten die we snel gaan lanceren, waarbij we graag de nieuwe naam gelijk duidelijk op de kaart neer willen zetten.”

waarom zijn mieren zoekopdracht

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten