Basketpic stuurt klant foto van inhoud winkelwagen

Basketpic stuurt klant foto van inhoud winkelwagenActive Ants brengt de winkelwagen tot leven met de lancering van Basketpic. Dit is een email die wordt verstuurd naar de klant nadat die een bestelling heeft gedaan. In het mailtje is een foto te zien van de artikelen die de klant kort daarvoor in de webwinkel heeft besteld.

Tussen de orderbevestiging en de track&trace-mail kan soms aardig wat tijd zitten. Sommige klanten vragen zich misschien af of hun bestelling wel die dag kan worden verzonden. De stilte tussen die twee mailmomenten kan nu opgevuld worden met Basketpic van Active Ants (voorheen Alpak Shopservices).

Directeur Jeroen Dekker legt uit: “Bij Active Ants worden de hele dag door, tot tien uur ’s avonds, orders uitgeprint en verzameld voor meer dan vijftig verschillende webwinkels. Vaak zijn orders één tot twee uur nadat ze online zijn besteld al verzameld en ingepakt. Tussen het verzamelen en inpakken van de order is er een weeg- en scancontrolemoment. Indien de controle positief is wordt er van bovenaf een foto gemaakt van de ‘basket’ waarin de order is verzameld en deze wordt automatisch naar de eindconsument gemaild.”

Basketpic van fulfilment bedrijf Active Ants

Fraudepreventie
Allereerst is Basketpic bedoeld als gimmick. Volgens Jean Lahaye, managing partner van Active Ants, is het gewoon leuk om een uur na je bestelling een e-mail te krijgen met daarin een foto van de artikelen die je binnenkort gaat ontvangen. “Maar daarnaast heeft het ook een praktische kant. Het fotobewijs wordt opgeslagen in onze klantendatabase. Wij verwachten hierdoor dat consumenten minder snel zullen beweren dat ze één van de artikelen niet hebben gehad.”

Fraudepreventie is echter niet het hoofddoel van Basketpic. “Uiteindelijk hopen we dat de webwinkels er beter van worden. De e-mail is daarom uitgerust met buttons waarmee je de foto kan delen op social media. We hopen op die manier dat onze opdrachtgevers meer exposure krijgen voor hun webwinkel” zo legt Jean Lahaye uit.

Gratis reclame
Planetxl.nl van Jan Lukkien heeft al proefgedraaid met het systeem. “We merken dat consumenten verrast zijn en het leuk vinden. We zien ook dat ongeveer 11% van de consumenten de ‘basket’-foto delen op social media. Dit is gratis extra reclame voor ons”, aldus Lukkien.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten