Bezorgkosten kunnen veel goedkoper

Bezorgkosten kunnen veel goedkoper

De bezorgkosten van pakketjes kunnen veel goedkoper. Webwinkeliers betalen zich blauw voor het overdag laten bezorgen van de bestelling terwijl de bezorger al weet dat mensen niet thuis zijn.

De bezorgkosten kunnen ruim tien miljoen euro goedkoper

De aflevering van internetbestellingen kan maar liefst 10,5 miljoen euro goedkoper. Als bedrijven als TNT en Selektvracht aankloppen op het moment dat consumenten thuis zijn, kunnen de kosten per aflevering met 15 procent omlaag. Dat stelde Roland Slegers van Simtrec tijdens een seminar aan de Erasmus Universiteit over e-fulfilment.

Een behoorlijk bedrag! Maar eigenlijk niet erg verrassend. Bij ons worden de pakketjes meestal bij de buren geleverd welke gelukkig regelmatig thuis zijn. Dat valt dan nog mee maar nog steeds kost dit natuurlijk de bezorger per adres een paar minuten waarbij hij telkens voor een dichte deur staat.

Geef de klant de optie om het artikel af te halen

Wij geven webwinkeliers dan ook al regelmatig het advies om klanten tijdens het bestelproces de optie te geven de goederen zelf af te halen, het liefst dan ook meteen met de optie om dan daar direct af te kunnen rekenen. Dit versterkt het vertrouwen bij kleinere webwinkels enorm. Bij het publiek zijn er toch regelmatig twijfels bij vooral de kleinere webwinkels.

Een andere optie is om de klant tijdens het bestelproces een duidelijke aflevertijd of periode te laten noemen. Als deze bijv. weet dat deze over tien dagen een dagje thuis werkt weet hij zeker dat hij thuis is op de betreffende dag.

Bezorgkosten mogelijk wel belangrijk bij open postmarkt

Nog maar weinig webwinkels zijn zo flexibel in de bezorgkosten omdat het bij de postbedrijven eigenlijk weinig uit maakt. Een bezorger twee keer laten langskomen voor het zelfde pakketje is meestal tegen dezelfde prijs. Nu de postmarkt op 1 april jl. is opengebroken zou het best kunnen dat bedrijven dit soort opties gaan gebruiken om tegen elkaar te kunnen concurreren.

Als de bezorger zeker weet dat hij niet bij de buren hoeft aan te bellen of twee keer hoeft te rijden scheelt dit natuurlijk in bezorgtijd waardoor de bezorger meer pakketjes kan afleveren en de prijs per pakketje omlaag kan.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten