Boodschappen laten bezorgen lastig

Boodschappen laten bezorgen, nog steeds lastigWe zitten regelmatig met een man of tien tijdens de lunch, en het halen is dan vaak een punt van discussie. Als internetbedrijf kijken we daarom graag naar de mogelijkheden online. Maar boodschappen online bestellen en vervolgens laten bezorgen is minder makkelijk dan het lijkt.

Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of het is online wel te koop. Wat boodschappen betreft zijn er ook een aantal succesvolle en minder succesvolle pogingen gedaan. Zo was er in Utrecht en omstreken enkele jaren geleden Max Foodmarket actief dat boodschappen bezorgde. Gratis en binnen twee uur. Zo niet dan kreeg je een kortingsbon ter waarde van vijfentwintig gulden.

Dat bedrijf heeft het niet gered. Het waren in 2001 andere tijden en niet eens de logistiek was het probleem, maar meer het aantal klanten dat in 2001 bereid was zijn boodschappen online te bestellen. Tenminste dat gaven experts toendertijd aan.

Anno 2012 is internet niet meer weg te denken dus zou het worldwideweb vol moeten staan met dit soort initiatieven, zo dachten wij. Voor houdbare zaken zijn er inderdaad flink wat oplossingen, met recent Truus als opkomende speler. Voor een goede lunch is Albert.nl verreweg het bekendste voorbeeld. Maar deze manier van online aankopen doen is nog steeds verre van perfect. Wanneer breekt de markt open en krijgen we meerdere, landelijk opererende spelers die je boodschappen bezorgen tegen concurrerende prijzen?

Boodschappen laten bezorgen door Albert.nl
Waarschijnlijk de bekendste bezorger van online bestelde boodschappen is Albert.nl, de webwinkel van Albert Heijn. Maar hier wil het nog wel eens voorkomen dat het als particulier of bedrijf onmogelijk is om je lunch op een bepaalde dag of op een bepaald tijdstip te laten bezorgen. Dit komt omdat dat tijdslot dan vol zit met bestellingen en Albert.nl niet meer aan jou kan leveren.

Afgelopen week testten wij het even uit en het was al snel duidelijk dat we de volgende dag geen lunch in huis zouden krijgen. Alleen de late bezorgmomenten (18:00-20:00 en 19:00-21:00) waren nog mogelijk, de rest zat allemaal vol of daarvan was de besteltijd verstreken.

Nu zullen wij niet de enige zijn met dit probleem en de vraag is dan ook of en wanneer Albert Heijn hier iets aan gaat doen. Op een gegeven moment moet er toch ingespeeld worden op de vraag van de klant en als veel particulieren en bedrijven willen bestellen (en de volgende dag hun boodschappen in huis willen hebben), dan zou Albert meer vrachtwagens in moeten zetten of gaan samenwerken met een grote logistieke speler.

Bezorgkosten Albert.nl
Dan zijn er nog de bezorgkosten. De webwinkel van Albert Heijn maakt dan wel mooi reclame door te zeggen dat ā€˜uw boodschappen thuisbezorgd worden vanaf 3.95 euroā€™, maar dat is dan wel alleen als je voor minimaal honderd euro boodschappen doet en als je het okĆ© vindt dat je niet precies weet wanneer je boodschappen bezorgd worden: het kan zowel acht uur ā€˜s ochtends als twee uur ā€˜s middags bezorgd worden. Nu is dat eerste bezorgmoment vaak niet zoā€™n probleem, maar het tweede wordt wel lastig als je zo rond twaalf uur wil gaan lunchenā€¦

Aangezien niet iedereen voor minimaal honderd euro boodschappen doet kan je bij het tabelletje met bezorgkosten er dus sowieso Ć©Ć©n euro bijrekenen. Dan zit je dus al met vijf euro aan bezorgkosten en dan zit je nog in dat vage bezorgslot ā€™08:00-14:00ā€™. En denk maar niet dat je eventjes slim en goedkoop maandagochtend of ā€“middag je lunch voor de rest van de week kan laten bezorgen, want op die dag vraagt Albert.nl overdag gemiddeld zoā€™n tien euro aan bezorgkosten.

Boodschappen laten bezorgen door Plus
Gelukkig is er nog een supermarkt in de online boodschappen-markt gesprongen: Plus. De supermarkt levert inmiddels via 62 supermarkten in Nederland de boodschappen bij je thuis of op het werk. Of Plus ook bij jou in de buurt bezorgt is afhankelijk van je lokale Plus. Elke Plus-ondernemer kan namelijk zelf bepalen of hij een webwinkel start of niet.

Bij Plus geldt een minimum bestelbedrag van 40 euro. Bij Albert.nl is dat 70 euro. Een aantrekkelijk pluspunt van Plus dus, dat echter wel met Ć©Ć©n bezorgtarief en Ć©Ć©n bezorgmoment werkt. De bezorgkosten zijn altijd ā‚¬7,50 en Plus levert bestellingen op maandag tot en met zaterdag tussen negen uur ’s ochtends en vier uur ’s middags. Ook erg ruime en dus onduidelijke tijden, maar het grootste voordeel van Plus ten opzichte van Albert.nl is dat Plus claimt dat als je voor zes uur ’s avonds bestelt, de boodschappen de volgende dag kunnen worden bezorgd.

Boodschappen bestellen bij Smaak.nl
Albert en Plus zijn de enige supermarkten die in diverse postcodegebieden in ons land leveren. Maar er is gelukkig ook nog een andere speler in de markt van online boodschappen: Smaak.nl. Via deze webwinkel is het mogelijk om diverse (verse) boodschappen te bestellen en te laten bezorgen. Ze claimen niet de goedkoopste te zijn, maar wel de lekkerste. Dit omdat ze hun producten ā€˜direct bij de boer inkopenā€™. Verder wordt er door deze webwinkel erg veel aandacht besteed aan eerlijk, duurzaam en puur eten.

Smaak.nl levert sowieso thuis, maar volgens de website binnenkort ook op het werk. Ze leveren bedrijfslunches in de vorm van verschillende ā€˜menuā€™sā€™. Bestellingen die voor tien uur ’s ochtends geplaatst worden, kunnen op de volgende leverdag vanaf drie uur ’s middags bezorgd worden. Bij bestellingen tot vijftig euro wordt er ā‚¬4,95 aan bezorgkosten verrekend, daarboven is het gratis. Voor bestellingen onder de vijfentwintig euro wordt er naast de vijf euro bezorgkosten ook nog eens zeven euro aan orderkosten in rekening gebracht. Voor kleine (particuliere) bestellingen zal Smaak.nl dus niet meteen de meest aantrekkelijke optie zijn.

AndereĀ  (lokale) alternatieven
Er zijn ook wel lokale alternatieven van supermarkten of buurtsupers die binnen een bepaald gebied de boodschappen bezorgen. Maar deze hebben het niet altijd even makkelijk. Omdat ze het noodgedwongen enkel moeten hebben van particulieren en bedrijven in de buurt is het lastig om winst te maken. De kosten die nodig zijn om dagelijks de boodschappen, waar al geen of weinig marge op te halen is, te bezorgen vormen voor sommige (online) supermarkten uiteindelijk de doodsteek. Maar dit kan in enkele gevallen ook komen door het businessmodel.

Voor veel winkels is het dan ook nog steeds zoeken naar de juiste mix van aanbod, kosten en bezorggebied. Mede hierdoor wil de markt van online boodschappen maar niet volwassen worden en kan de klant hierdoor nog steeds maar uit enkele ā€“dure- partijen kiezen. Albert.nl heeft een goede eerste stap gezet en Plus gaat met diverse diensten als vaste bezorgkosten en ā€˜vandaag besteld, de volgende dag in huisā€™ stevig de concurrentie aan. Maar voor de consument zou het wenselijk zijn als er meer keuze is, waardoor de service uiteindelijk ook goedkoper en beter geregeld wordt.

Idee?
Is het wachten tot grote jongens als Tesco ons landje komen opschudden? Die weet in het buitenland het ene succes na het andere te boeken. Of hebben we liever een echt nieuw Nederlands initiatief en is het wellicht een goed idee als er een bedrijf opstaat dat studenten (in hun tussenuurtjes) naar de supermarkt laat rijden namens een particulier/bedrijf en dat zij de boodschappen voor die dag of week tegen een geringe vergoeding plus fooi bezorgen?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten