Coolrec maakt Coolblue nog vriendelijker

Coolrec maakt Coolblue nog vriendelijker

Verkopen is een ding, maar wat doe je met de artikelen die retour komen, restpartijen of het afval dat er uiteindelijk aan het einde van het traject overblijft? Een vreemde vraag waar geen webwinkelier vooraf bij stil zal staan. Coolblue, hoe kan het ook anders, doet dat wel en dat resulteert in wat wel eens de volgende marketingkans voor webwinkeliers kan worden.

Afval!

Als beginnende webwinkelier wil je vooral zoveel mogelijk verkopen. Je begint ambitieus met een voorraad en bent zeer trots als je vervolgens ziet dat die elke dag wat kleiner wordt. Terecht, maar eigenlijk begint dan pas de echte ellende. Want terwijl je nieuwe voorraad inslaat, komen de eerste pakketjes van de vorige lichting retour, om wat voor reden dan ook. Vervolgens krijg je te maken met garantieclaims, eventuele restpartijen, wetgeving en vooral een berg ellende. Afval.

Daar zit je dan met je afgedankte meuk die stuk of onverkoopbaar blijkt, die de leverancier niet terug wil omdat de restwaarde te verwaarlozen is en die zich dus bij jou opstapelt. Je kunt het dumpen, bijvoorbeeld in de milieustraat. Het is niet leuk maar dan ben je het wel kwijt.

Zorg dat er geen contactgegevens meer op een product staan als je het dumpt.

Zorg in ieder geval dat je even nadenkt voor je iets dumpt, zodat er geen contactgegevens meer opstaan (identiteitsfraude!) en dat je bewust bent wat ermee gebeurt. Je wilt tenslotte niet dat al die rommel, in combinatie met jouw merknaam, later weer eens ergens opduikt waar het niet hoort te zijn.
cradle to cradle

Coolblue wil duurzame oplossing

Voor een webwinkel die over alles altijd net even wat verder nadenkt, is simpel netjes afvoeren niet goed genoeg. Coolblue probeert intern zoveel mogelijk bruikbare oplossingen te vinden voor materiaal dat retour komt maar als het echt stuk is, dan willen ze daar op een zo duurzaam mogelijke manier vanaf. Ze vroegen de huidige afvalverwerkers of die daarbij wilde helpen en dit resulteerde uiteindelijk in een oplossing in samenwerking met Coolrec.

Coolrec smelt het plastic van producten voor hergebruik.

Coolrec is een dochteronderneming van Van Gansewinkel en kortweg samengevat is het bedrijf gespecialiseerd in het optimaal benutten van de restwaarde van afval. Uit de elektronica van Coolblue halen ze de verschillende metalen, ze smelten het plastic voor hergebruik, doen nog een paar van dat soort trucs en wat er uiteindelijk echt niet gebruikt kan worden, wordt ingezet in een verbrandingsoven voor het opwekken van energie.

Duurzaamheid biedt marketingkansen

Weer een mooie marketingkans op het gebied van ‘gewoon wonderbaarlijk goed zijn’ van Coolblue. Als lezer nog niet afgehaakt? Dat kan drie dingen betekenen. Allereerst dat je duurzaamheid blijkbaar sexy vindt. Dat je, net als Coolblue, wat verder wilt gaan in je dienstverlening en als webwinkelier je nu afvraagt of jij dit niet ook kan doen met jouw restafval. De kans is groot. En het wordt nog beter, want als je ook elektronica verkoopt is er zelfs een goede kans dat je afval geld oplevert als je het duurzaam laat afvoeren.

Juridisch goed. Financieel in veel gevallen aantrekkelijk. Maar het mooiste is misschien nog wel het signaal dat je uiteindelijk naar je klant kan geven. Duurzaamheid en transparantie zijn ideale marketingkansen. Eentje die nu als eerste door Coolblue wordt opgepakt. Who’s next?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten