Victorias Secrets return policy: verknippen

Victoria's Secret Return Policy: artikelen verknippenDe return policy van Victoria’s Secret blijft onderwerp van gesprek. Kwam het lingerieketen eerder negatief in het nieuws omdat het geretourneerd ondergoed dat gedragen was weer terug in de rekken hing, nu blijkt dat het teruggebrachte artikelen gewoon kapot knipt.

‘Verknippen is onze standaard return policy’
De opmerkelijke actie kwam aan het licht toen een klant van Victoria’s Secret een ongedragen trainingsbroek terug naar de winkel bracht en de verkoopster het kledingstuk voor haar neus kapot knipte. De klant merkte nog op dat er niks mis was met de 70 dollar kostende broek, maar de verkoopster vertelde haar dat dat nu eenmaal het beleid van de winkel was.

Het hoofdkantoor van Victoria’s Secret bevestigde het opmerkelijke voorval. Het was echter niet de bedoeling dat de verkoopster het kledingstuk verknipte in aanwezigheid van de klant. Die overigens geschokt reageerde. “Waarom niet doneren aan het Leger des Heils? Of aan de mensen die alles hebben verloren dankzij de tsunami?”

Return policy is lastig bij kleding
Volgens Newsytype.com menen insiders in de kledingindustrie dat Victoria’s Secret niet de enige is die het lastig vindt om een correcte return policy neer te zetten. Macy’s en H&M zouden eerst proberen om items die in goede staat verkeren alsnog te verkopen en als dat niet mogelijk is zetten ze ook liever de schaar in de kledingstukken dan het aan een goed doel te doneren.

Maar weer verkopen, is nou eenmaal lastig. Het lijkt zo logisch, als iets nog met prijskaartje en al direct retour komt, maar vorig jaar kwam Victoria’s Secret, samen met andere kledingketens als Macy’s, Bloomingdale’s en The Gap, al negatief in het nieuws. Toen kwam een undercover-medewerker van de Today Show erachter dat de winkels teruggebrachte kleding snel opnieuw prijsden en weer terug in de schappen legden.

En dat kan nogal fout uitpakken. Zeker bij kleding die via de webwinkel retour komt, kan dit natuurlijk vrij gevaarlijk zijn. Door de Nederlandse colportagewetgeving is het niet te garanderen dat kleding niet gedragen is en zeker bij lingerie kan dit nogal vervelende consequenties hebben.

Verkopen dus fout. Maar is verknippen de oplossing?
Nu is het al niet fris om te weten dat je in die winkels misschien wel gedragen ondergoed aan het kopen bent, maar het verknippen van (ongedragen) kledingstukken die verder nog in een prima staat verkeren is duidelijk ook niet de oplossing. Of wel? Overschrijdt Victoria’s Secret hier een (ethische) grens of staat het volledig in haar recht om deze return policy te hanteren?

Hoe lossen de Nederlandse kledingwebwinkels dit probleem op?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten