Waarom UPS-busjes niet links afslaan

Waarom UPS-busjes niet links afslaan

Zelf hebben we er nooit zo opgelet, maar het schijnt dat de busjes van UPS al jaren het links afslaan vermijden. De technologie die wordt gebruikt om routes uit te stippelen geeft veel liever de voorkeur aan rechts afslaan. Op deze manier wordt 11 miljoen liter benzine op jaarbasis bespaard!

Bestelwagens van UPS draaien in principe dus nooit linksaf. Want links afslaan bedenkt dat je rekening moet houden met het verkeer dat uit de tegenovergestelde richting komt. Hierdoor zijn er niet alleen meer veiligheidsrisico’s, het UPS-busje loopt ook vertraging op (wat lijdt tot tijdverlies én verbruikt meer brandstof dan nodig is.

En dus is links afslaan uit den boze, zo besloot de pakketverzender zo’n tien jaar geleden. Nu zal de besparing per busje wel meevallen, maar als je je bedenkt dat er meer dan 96 duizend busjes van UPS rondrijden, dan begrijp je dat op jaarbasis miljoenen liters aan benzine worden bespaard.

In 2011 maakte senior vice-president Bob Stoffel bekend dat het jaar ervoor alle busjes gezamenlijk 32 miljoen kilometer minder hadden moeten afleggen. De CO²-uitstoot werd met 20.000m³ teruggedrongen en op die manier had UPS sinds de rechts-afslaan-introductie in 2001 zo’n 190 miljoen kilometer bespaard op zijn dagelijkse ritten.

Het populaire Discovery-programma Mythbusters onderzocht de rechts-afslaan-methode en de makers ontdekten dat het inderdaad benzine scheelde. Wel deden ze er langer over nu ze alleen maar rechts afsloegen. UPS is wat dit betreft dan ook niet héél streng. Zo nu en dan wordt er afgeweken van hun policy en mag een busje volgens de routeplanner best links afslaan. Uiteindelijk wordt er altijd gekeken naar wat in zo’n geval het beste is. Maar mocht je een klant hebben die erover klaagt dat het zo lang duurt voordat de UPS-pakketbezorger zijn bestelling heeft geleverd, dan kun je hem vertellen dat dat komt omdat de chauffeur nogal vaak rechtsaf moet slaan…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten