Wat levert groen bezorgen op?

Groen leveren van bezorging vriendelijker voor milieuUit een onderzoek van onze Engelse buren blijkt dat daar ongeveer 73% van de online shoppers verwacht dat een online aankoop minder schadelijk is voor het milieu, dan een aankoop in een stenen winkel. Toch is het niet zo gek dat groen verzenden niet echt doorbreekt.

Of het waar is, daar zijn de meningen van experts over verdeeld, maar steeds meer mensen geven wel aan dat ze verwachten dat een online bestelling ook echt vriendelijker is voor het milieu. Nu dus drie op de vier, een jaar geleden was het nog maar de helft.

Vooral eigen vervoer is schadelijk voor het milieu
De resultaten uit het onderzoek, dat is gedaan door de IMRG  (Interactive Media in Retail Group), toont de suggestie dat er minder uitstoot is als de levering gedaan wordt door een professionele bezorger, dan als consumenten zelf met eigen vervoer naar winkels toegaan. Aldus Alan McKinnon, directeur van het Logisitieke Onderzoekscentrum aan de Heriot-Watt University.

Een euro extra voor een groene levering?
Als drie van de vier het gevoel van een milieuvriendelijkere aspect van een webwinkel echt als voordeel ervaren dan lijkt het vreemd dat niet meer webwinkels het ook echt benoemen of in de marketingstrategie meenemen. Of er zelfs in hun USP’s echt gebruik van maken. Nergens vind je online het aspect milieu of maatschappelijk ondernemen terug.

Terwijl het zo makkelijk kan. Want waarom zou je niet bijvoorbeeld een euro extra vragen om de schade van de bezorging te laten compenseren?

Het antwoord is te simpel. Mensen die een enquête invullen willen het wel. Mensen die de portemonnee moeten trekken, willen het niet. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat, ook al zien online shoppers het milieu wel als een van de voordelen van een webwinkel, ze er eigenlijk niet extra voor willen betalen. Twee op de drie zou graag bij een bestelling lezen dat hun bestelling zo milieuvriendelijk als mogelijk wordt bezorgd, maar als een webwinkel bij de bezorgopties ook echt de keuze geeft om de bestelling voor een euro meer, extra milieuvriendelijk te laten bezorgen, dan is er bijna niemand die hier ook werkelijk voor kiest.

Drie op de vier online shoppers zou er nog geen tien pond per jaar voor over hebben.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten