Affiliate-marketing voor webwinkeliers

Affiliate-marketingtechnieken voor webwinkeliersEen van de manieren om extra klanten aan te trekken is affiliate marketing. Je laat andere websites reclame maken voor jouw webwinkel en als dat bezoekers of klanten oplevert, dan krijgen zij daar een kleine vergoeding voor. Zij blij, jij blij. Maar hoe kun je nu zo effectief mogelijk aan affiliate marketing doen?

Het via andere sites reclame maken voor jouw webwinkel is helemaal geen slecht idee. Al was het alleen maar omdat verwijzingen van derden vaak een hoger conversieratio hebben dan reclame-uitingen van jou zelf. Zo’n derde partij die ’toevallig’ jouw website aanprijst wordt namelijk als minder bevooroordeeld beschouwd dan een webwinkel. Volgens onderzoek van Forrester Consulting zijn er weinig consumenten die denken dat aanbevelingen, kortingen of promoties die worden aangeboden op andere websites het merkimago van een webwinkel naar beneden halen.

Check de affiliate-netwerken
Het merendeel van de online shoppers check zo’n twee à drie websites voordat ze hun online aankoop completeren. Het kan dus helemaal geen kwaad om wat vaker bij de consument in beeld te zijn. Dat kan via reguliere advertenties maar zelfs grote partijen als Sanoma (uitgever van sites als de Viva of Libelle) of De Telegraaf staan regelmatig ook open voor performance based advertising, oftewel reclame waarbij alleen wordt afgerekend als er doelen behaald worden. Affiliate marketing is hier een goed voorbeeld van. Daarnaast zijn er duizenden kleine zelfstandigen die op hun blogs, sites of online clubs best bereid zijn artikelen te promoten die ze zelf ook kopen of gebruiken. Het is dus belangrijk om op dergelijke websites aanwezig te zijn met je productinformatie en aanbiedingen.

Maar het is daarvoor wel belangrijk om met de belangrijkste affiliate-partners in zee te gaan. Eén goede partner kan meer voor je betekenen dan tien ongeïnteresseerde, slecht bezochte affiliate-sites. Het vergt enige tijd om de juiste partners te vinden want ook al beloven affiliatebureau’s als TradeTracker, Daisycon of soorgelijke bureau’s dat ze jou onder de aandacht brengen van de vele aangesloten sites, meestal heeft het meer zin als je zelf selecteert en het gesprek met mogelijke samenwerkingspartijen aangaaft. Je moet kijken naar hoe effectief ze zijn, hoe goed ze gevonden worden, hoeveel bezoekers ze hebben, hoe duur ze zijn, hoeveel concurrenten er al aanwezig zijn op de site, et cetera. Je moet dus wat tijd steken in het screenen van je potentiële affiliate-partners. Bepaal hun betrouwbaarheid en kijk bijvoorbeeld ook naar de geschiedenis van hun website en de kwaliteit van hun content.

Bouw goede relaties op
Zoals gezegd is het hebben van één affiliate-partner die je veel conversie oplevert meer waard dan het hebben van meerdere affiliates die weinig opleveren. Als je een sterke affiliate-partner hebt weten te strikken, bouw er dan een goede relatie mee op. Misschien kun je op den duur wel aangepaste betalingsregelen treffen, door het standaard bedrag per conversie te verhogen of door het percentage van de aankoop iets te veranderen. Ook kun je bijvoorbeeld de cookieduur verlengen, zodat ook klanten die over een aantal weken nog iets bestellen bij jou de affiliate wat opleveren. Aan de andere kant kun je natuurlijk van een goede affiliate verwachten dat hij jouw webwinkel nog even wat meer onder de aandacht brengt op zijn site, zodat er meer potentiële klanten naar je webwinkel kunnen worden gelokt en je affiliate weer mogelijk meer kan verdienen.

Verzorg maatwerk
Affiliate marketing klinkt potentieel enorm omdat je via een netwerk of bureau opeens op duizenden sites genoemd kan worden. Alhoewel dat waar is, gaat de tachtig/twintig-regel hier meer dan ooit op. Verreweg de meeste succesvolle affiliate-campagnes draaien voor meer dan tachtig procent op maar een handjevol affiliates. Zodra je merkt dat een affiliate dus ook omzet voor jou kan genereren is het raadzaam om na te gaan of je geen maatwerk kunt leveren. Vaak hebben websites wel een plekje in de site beschikbaar, maar past daar geen standaard-banner of reclameuiting. Als jij een unieke plek binnen de content of in de structuur van die website kunt bemachtigen, door afbeeldingen met exact die gewenste maten, en in de huisstijl van je affiliate te leveren bijvoorbeeld, kun je soms gemakkelijk een jarenlange samenwerking opbouwen waarbij geen concurrent of ander tarief kan concurreren omdat die simpelweg niet het gewenste materiaal kunnen leveren. Zeker maatwerk afbeeldingen in de huisstijl of vormgeving zoals gewenst door de affiliate, zijn vaak een belangrijke meerwaarde.

Ondersteun met meer dan reclamemateriaal
Afhankelijk van hoe goed de samenwerking verloopt en het contact of de relatie met de affiliate is, kan dit steeds verder worden uitgebreid. Denk aan een interview met de eigenaar van jouw webwinkel, het vast aanbieden van een maandelijkse column op de website of in de nieuwsbrief van de affiliate, of door het sponsoren of mogelijk maken van workshops, events of andere offline zaken die de affiliate misschien graag wil organiseren. Op deze manier bouw je een unieke samenwerking op en ben je verzekerd dat de affiliate ook zeker jouw organisatie online en offline in het zonnetje zal willen zetten!

Aanbiedingen, kortingen en gratis verzenden
Voor een boel online shoppers helpen aanbiedingen hen met het beslissen over een aankoop. Uit onderzoek van eveneens Forrester blijkt dat bijna de helft van de shoppers aanbiedingen die ze vinden op affiliate-sites waardevoller vinden dan aanbiedingen die ze direct van de webwinkel krijgen. De kracht van plotselinge gratis verzending of zoveel procent korting moet je niet onderschatten. Geen enkele consument wil het idee hebben om korting mis te hebben gelopen en dat ze nu meer hebben betaald dan ze hadden hoeven doen. ’t Is dan ook niet verwonderlijk dat de kortingscode-sites als paddenstoelen uit de grond schieten en maandelijks duizenden bezoekers trekken.

Met name voor fashion en andere impulsaankopen kan het een goede manier zijn om mensen naar je webwinkel te lokken met kortingen of tijdelijk gratis verzending via dergelijke kortingscode-sites op basis van affiliates. Zorg regelmatig voor nieuwe codes die tijdelijk inwisselbaar zijn, zodat consumenten het idee krijgen dat ze er snel bij moeten zijn. Kijk natuurlijk goed bij je statistiekenprogramma welke kortingscodes lekker lopen en welke niet. En vervang degene die het slecht doen.

Zorg er ook voor dat mensen die via een affiliate-partner in je webwinkel terechtkomen en bij jou afrekenen, de kortingscode nog eens voorgeschoteld krijgen tijdens het bestelproces. Die klant heb je namelijk toch al binnen en je wilt niet dat ze niet meer bij je kopen omdat ze hun code zijn vergeten of kwijtgeraakt.

Offline affiliates
Natuurlijk kun je ook offline samenwerken met affiliates. Uiteraard kun je mensen dan wat lastiger doorsturen naar een url waar een unieke referral-code aan is gekoppeld, maar je kan wel offline kortingscodes delen. Zo kun je kortingscodes voor je webwinkel laten plaatsen in een lokaal krantje, op de plaatselijke radio of misschien wel op tv.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten