Beslist.nl: Mikken op vijftig procent groei

Beslist.nl: Mikken op vijftig procent groei

Beslist.nl verandert haar kostenstructuur, verwacht meer info van aangesloten webwinkels en werkt momenteel hard aan enkele grote verbeteringen van de website. De hoogste tijd dus voor ons om eens met de directeur van de organisatie om tafel te gaan voor een goed gesprek.

Binnen ons land is Beslist is een van de grootste shoppingsites. Oorspronkelijk vooral door veel Google-traffic, maar door de sponsoring van een schaatsploeg en flink wat televisiereclames groeit het bedrijf ook steeds meer buiten de zoekmachine om. Het gaat erg goed met het bedrijf en de laatste Panda-update heeft ervoor gezorgd dat er alleen maar meer traffic naar de site komt.

Beslist.nl de grootste winkelplaats van Nederland maken

“Dat is ook hard nodig”, vertelt oprichter en directeur Kees Verpalen ons bij een bezoekje aan het bedrijf. “Ik wil de grootste winkelplaats worden van Nederland. Dan moeten we nog even doorgroeien. Vooral in autonome groei. Een winkel als Bol.com heeft vier keer zoveel direct verkeer dan wij. Ze hebben ook jarenlang miljoenen gepompt in andere marketingvormen dan Adwords.”

Bol.com heeft vier keer zoveel direct verkeer dan Beslist.nl

Of beslist.nl ook zoekt naar andere marketingkanalen dan Google? “Nou je ziet dat het bij Bol.com wel resultaat brengt en over de resultaten van het sponsoren van de schaatsploeg en televisiereclames ben ik niet ontevreden. Al is Google momenteel nog altijd onze belangrijkste bron van bezoekers. Zowel in SEO als Adwords. Met dat laatste zijn wij waarschijnlijk de grootste klant van Google in Nederland.”

Meer relevante resultaten dankzij CPS-model

Beslist is vooral op zoek naar meer bezoekers die direct naar de site surfen. Kees Verpalen denkt daarin te kunnen groeien door op de site meer relevante resultaten te tonen. “Afgelopen winter was een winterjas van een grote speler de hele periode het eerste resultaat. Dat ding kostte tweeduizend euro dus mensen klikten er wel op om te zien wat het was, maar relevant voor hun zoektocht was ‘t waarschijnlijk niet.

Mensen komen toch op onze site omdat ze iets willen kopen, dus eigenlijk telt vooral die aankoop. Door ons afrekenmodel meer op CPS (cost per sale red.) in te richten komen niet producten met de meeste kliks bovenaan te staan, maar met de meeste verkopen.”

Met CPS komen producten met de meeste aankopen bovenaan te staan in de zoekresultaten.

“CPS werkt ook beter met mobiele traffic. Dat converteert minder dus is een klik relatief duurder, klanten waren daar niet blij mee. Via CPS betaal je in dat geval ook minder voor mobiele traffic. En tot slot hebben we ook nog ons eigen winkelmandje. Als mensen eerst naar de winkel klikten maar vervolgens toch via ons winkelmandje afrekenden betaalde de webwinkel zowel kliks als een CPS-prijs. Dat is straks verleden tijd.”

Er is veel wantrouwen bij veranderingen

De veilingsite kreeg wel wat negatieve reacties te horen op het feit dat ze meer orderdata van webwinkels gaan verzamelen. “Dat klopt. Door die data kunnen we straks nog beter onze site inrichten en het is voor ons een belangrijke sleutel tot groei. Ik had wel verwacht dat er mensen zouden klagen want een aantal van onze klanten vinden het binnen het CPC-model prima  draaien.

Er is vervolgens altijd een bepaalde mate van angst als er dingen gaan veranderen. Je wilt als webshop natuurlijk niet je gewoonlijke omzetvolume zien verdwijnen. Ik merk ook dat er een soort wantrouwen is. Nederlanders delen financiële data niet graag. Hetzelfde idee als dat je buurman niet mag weten wat jij verdient. Als Google het ziet is het prima, maar een Nederlands bedrijf dat info over je heeft, gaat een paar webwinkeliers blijkbaar te ver.”

Wat gaat Beslist.nl met de data doen?

“Met de data gaan we onze site verbeteren. CPS werkt ook via een biedsysteem en dus houden webwinkels deels invloed op hun positie, maar er moet wel ook verkocht worden. Ik wil dat mensen producten vinden die ze willen kopen en de orderdata gaan ons daarbij helpen. Verder is het mij ook niet 100% duidelijk, maar ik ben wel van mening dat mensen erin doorslaan.

We gaan geen webwinkel beginnen zoals iemand opperde. We zullen nooit zelf webwinkel gaan spelen. We vinden het niet kloppen dat je à la Bol.com en Amazon de successen van je partners afkijkt en dan snel zelf in je assortiment gaat opnemen.”

We gaan nooit zelf voor webwinkel spelen.

“Dat mensen bang zijn dat we de data gaan delen snap ik ook niet. Dat is toch ook niet in ons belang? Waarom zouden we dat doen? We weten nu ook al bijzonder veel met ons huidige systeem en hebben die info toch ook niet rondgestrooid? Als mensen bang zijn voor specifieke zaken mogen ze contact opnemen en kunnen we snel garanderen of dat wel of niet zal gebeuren maar een lijst opstellen met alle dingen die we niet gaan doen slaat nergens op.”

Maken geen uitzonderingen voor grotere webshops

“Vooraf helemaal dichttimmeren dat we het alleen voor een specifieke geautomatiseerde site-verbetering gaan gebruiken zie ik ook niet zitten. Ik kan niet voorspellen dat er in de toekomst geen nieuwe toepassingen voor ons mogelijk zijn met deze nieuwe data maar ons bedrijf draait op de verkopen die webwinkels maken via onze omzet, dus alle toepassingen zullen linksom of rechtsom altijd in het belang zijn van de webwinkels.”

“Wat we doen als een grote webwinkel weigert er aan mee te doen? Tja, balen natuurlijk maar ik ga geen uitzonderingen maken. We zijn in het verleden ook wel eens een grote speler kwijtgeraakt, maar die kwam gelukkig weer terug omdat die toch niet onze traffic wilde missen. Mochten er nu weer spelers afvallen dan hoop ik dat ze merken dat ze het zonder ons toch slechter doen. Die kans is groot want ook dit jaar mikken we weer op een grote groei!”

Beslist groeit dit jaar boven de 40 miljoen omzet

“Het is altijd lastig te zeggen hoe hard we gaan groeien. Er kan altijd een Google-update komen met een grote invloed. Maar momenteel verwacht ik een groei in traffic van vijftig procent. Dat betekent ook een verwachte omzetgroei van vijftig procent ja. Afgelopen jaar zaten we op ruim 28 miljoen dus mogelijk komen we dit jaar boven de 42 miljoen uit. Of dat zal lukken is natuurlijk van veel factoren afhankelijk, maar gelukkig zijn veel van onze kosten ook variabel en je moet toch een doelstelling bepalen.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten