Privacy

Je hebt klantgegevens nodig om een bestelling te bezorgen, je website te verbeteren en aan gepersonaliseerde marketing te kunnen doen. Maar je moet wel veilig en verantwoordelijk met deze gegevens omgaan.

Nieuws over privacy

Onze laatste nieuwsberichten over privacy in je webwinkel zijn:

Gegevens verzamelen

veiligheid webshopAls webwinkelier verzamel je verschillende soorten gegevens van klanten. Deze moeten goed worden beschermd om het klantvertrouwen niet te verliezen en bovendien de wet niet te overtreden. Natuurlijk heb je op z’n minst de naam, betaalgegevens en adresgegevens nodig om bestellingen te kunnen verwerken.

Je dient secuur en veilig om te gaan met klantdata.

Daarnaast gebruik je waarschijnlijk cookies om het gedrag van bezoekers op je website te kunnen onderzoeken, en op basis daarvan je webshop te verbeteren. Misschien heb je ook een nieuwsbrief waar klanten zich voor kunnen aanmelden, of een account voor terugkerende klanten in je webshop. Met al deze data dien je secuur en veilig om te gaan.

Privacywet

Sinds mei 2018 zijn de regels rondom het verzamelen van persoonsgegevens via internet verscherpt. Zo moet je van de gebruiker toestemming hebben om zijn gegevens te verzamelen en moeten de gegevens een duidelijk doel dienen. Als webwinkel is het tevens verplicht om een privacyverklaring op je website te hebben. Zo weet de klant in elk geval wat er met die gegevens gebeurt.

Personaliseren van de gebruikerservaring

Onderzoek wijst uit dat de meerderheid van de klanten bereid is om gegevens op te geven in ruil voor een verbeterde shopervaring. Oftewel, zolang je de gegevens goed benut vinden klanten het doorgaans geen probleem. Sterker nog, een gepersonaliseerde gebruikerservaring zorgt dat mensen zich meer betrokken voelen bij je merk en ook sneller bij je terugkomen.

Met klantdata kun je unieke aanbiedingen geven.

Maar de sleutel zit natuurlijk wel in het woordje verbeterde. Als jij die gegevens slecht opslaat, ze overal terug te vinden zijn of in verkeerde handen terechtkomen is dat natuurlijk nooit goed. Je kunt pas van data gebruikmaken als je dit dus goed opslaat en daar duidelijk over communiceert. Een verbeterde ervaring kan overigens ook betekenen dat ze betere prijzen, snellere verzending of unieke aanbiedingen krijgen. Denk aan het inschrijven voor de nieuwsbrief in ruil voor een percentage korting. Het e-mailadres geven klanten namelijk het makkelijkste weg ten opzichte van andere persoonsgegevens.