Volg Webwinkel Weblog

Fcommerce: hoe staat het er nu voor?

Fcommerce: hoe staat het er nu voor?Ecommerce en Facebook. Het is en blijft een lastige, maar interessante combinatie. Facebook-gebruikers maken massaal gebruik van het netwerk maar die activiteiten zijn niet erg ecommerce-gerelateerd. Precies een jaar geleden vroegen wij ons al af, is die Facebook-shop een flop? Wat heeft ’s werelds grootste sociale netwerk eigenlijk afgelopen jaar gedaan om daar verandering in te brengen? 

Een jaar geleden schreven we al een artikel met als insteek: is de Facebook-shop een flop?. Aanleiding daarvoor was dat diverse grote merken en bedrijven hun eerder geopende webwinkeltjes in Facebook na teleurstellende resultaten besloten dicht te gooien. Zo opende Gamestop in april 2011 een dergelijke Facebook-shop, om die na zes maanden alweer te sluiten. Ook grote spelers als Gap, J.C. Penney en Nordstrom hadden een shop op Facebook geopend, om die binnen of na een jaar alweer te sluiten.

Nu zijn we een jaar verder en lijkt er voor Facebook en geïnteresseerde webwinkels niks te zijn verbeterd. Volgens Phillip Rooke, CEO van Spreadshirt, is dit onder andere te wijten aan het feit dat Facebooks ecommerceplatform onvriendelijk is richting zowel de consument als de webwinkels.

Slechts 2% kocht ooit iets via Facebook
"Facebook heeft waarschijnlijk hoge verwachtingen van ecommerce, maar het lijkt erop dat het sociale netwerk, of de merken en bedrijven die erop zitten, niet op één lijn zitten", zo zegt Rooke. Sommige partijen mogen dan enorme mogelijkheden zien in 'social commerce' (zo verwacht adviesbureau Booz & Company een wereldwijde omzet van 30 miljard dollar in social commerce in 2015), de ervaringen van eerdergenoemde webwinkels  als Gap en J.C. Penney spreken vooralsnog het tegendeel. En uit onderzoek van W3B zou slechts twee procent van de 1,5 miljard gebruikers die Facebook heeft ooit een aankoop hebben gedaan via het sociale netwerk van Mark Zuckerberg.

Het meest treffende (en voor Facebook meest pijnlijke) voorbeeld komt van Rooke zelf. Zijn bedrijf heeft meer dan tweeduizend shops op het sociale netwerk, maar het bedrijf ziet meer bestellingen binnenkomen vanuit Nieuw-Zeeland, een land waar ze niks, nada, noppes doen aan marketing, geen sales-personen hebben noch een landspecifieke website.

Probleem: commercie hoort niet thuis op Facebook
Rooke stelt zichzelf twee vragen hardop: is Facebook wel de juiste plek om te shoppen en, als dat het geval is, doen bedrijven wel hard genoeg hun best om het te laten slagen? Het grote probleem ligt 'm volgens de CEO in het feit dat er tegenstrijdige gedachten zijn over wat Facebook is en waarvoor het gebruikt kan worden. De marketingmanager droomt van miljoenen loyale klanten die trouw alle reclame voorbij zien komen en het een en ander even enthousiast doorspelen naar hun vriendengroep die gemiddeld uit zo'n honderdveertig man bestaat. Maar de Facebook-gebruiker zelf ziet het sociale netwerk toch meer als een virtuele kroeg om even te kletsen met wat vrienden en op een relaxte manier te scrollen door baby-, vakantie- of huisdierfoto's van familie en andere bekenden. Oftewel: commercie hoort (in de ogen van de consument) niet thuis op Facebook.

Volgens Rooke hebben mensen geen zin in ongewenste verkooppraatjes op momenten dat ze aan het relaxen zijn. "Heb je ooit iemand van de bank uit z'n plaat zien gaan in een club om zich daarna om te draaien en zijn financiële producten en diensten aan te bieden?" Zelfs van goede vrienden zouden we op Facebook niet al te veel commerciële posts en praatjes verkroppen.

Probleem: Facebook negeert wensen Facebook-shops
Facebook is echter niet alleen qua beleving blijkbaar een ongeschikte plek om commercie te verrichten, het is ook qua wat het te bieden heeft niet geschikt als marktplaats. Het zou voor merken te lastig zijn om op een goede manier in de ecommerce te stappen op Facebook. Zo zou het al moeilijk zijn voor een bedrijf om alleen al kenbaar te maken dat het een shop op de sociale netwerksite heeft. En bij elke redesign van Facebook moet ook de shop weer aangepast worden.

Probleem: Facebook wil alles via eigen checkout
En dan zijn er nog de betalingen. Facebook wil maar wat graag dat alle transacties verlopen via hun eigen checkout-systeem. Aangezien andere betaalmethoden niet geïntegreerd zijn met het gebruik van de Facebook-registratie als login, worden consumenten gedwongen om zich te worstelen door verschillende logins voor levering en betaling. En dat is heel dom, want de consument van tegenwoordig is een simpele checkout gewend. Veel webwinkels werken met een one-page-checkout, dus waarom zou de consument via Facebook eerst door allerlei logins en pagina's moeten worstelen om maar te kunnen betalen? En het is niet alleen de simpele checkout waarmee externe webwinkels superieur zijn ten opzichte van de Fcommerce-shops, ook op het gebied van zoeken en navigatie doen de echte webwinkels het beter.

Zal Facebook het tij kunnen keren?
Ondanks alles ziet Rooke nog wel enkele hoopgevende indicatoren. Facebook heeft toch gewoon een grote, loyale en actieve groep van gebruikers. Die kijken dus nu vooral foto's of nieuwtjes, maar Facebook heeft natuurlijk daar wel invloed op.

Met de opkomst van tablets zijn er ook steeds meer mensen die vanaf de bank, en met de opkomst van smartphones, misschien binnenkort zelfs vanuit een kroeg, hun online aankopen doen. Aangezien veel mensen hun tablet- of smartphone-moment beginnen met het checken van Facebook, zou de site een mooi startpunt kunnen zijn om te gaan shoppen online. Wat Fcommerce ook nog zou kunnen helpen is het feit dat de gemiddelde gebruiker al graag 'praat' over merken, producten aanbeveelt of shop-ervaringen deelt via het sociale netwerk. Een goed ontworpen en probleemloze ecommerce-ervaring zou in dat opzicht dus een meer dan logisch gevolg zijn.

Maar ja, dan moet Facebook het voor webwinkels, merken en bedrijven dus wel gemakkelijker maken om een shop op het sociale netwerk te beginnen en te onderhouden. Of moet Facebook uiteindelijk gewoon blijven wat het is: een sociaal netwerk. Een site waar alles draait om ‘sociaal’ en dus niet (zozeer) om alles wat commercieel is? De tijd zal het zeggen. En anders de bijna 1,5 miljard gebruikers wel.

Vorige artikel
Volgende artikel
Trefwoorden

FacebookFcommerceSocialmedia


Gerelateerde atikelen
Reageer
comments powered by Disqus

Laatste reacties
Nu op het Webwinkel Forum
Vraag

Waarom bezoek jij Webwinkel Weblog?

  • Heb een webwinkel
  • Heb meerdere webwinkels
  • Werk bij een webwinkel
  • Bieden webwinkel software
  • Werk voor (een) webwinkel(s)
  • Wil graag een webwinkel
Interessante trefwoorden

McommerceEcommerceLanceringVrouwenCijfersNicheLudiekInspiratieAmazonTipsWebwinkelPopupstoreVerzendkostenWebwinkelsoftwareOnderzoekIdealPostnl