Google Analytics-spam verwijderen

Google Analytics-spam verwijderen

Gebruik jij Google Analytics in je webwinkel maar komen daar de laatste tijd erg veel verwijzende websites bij de referrals te staan? Domeinen als Semalt, Buttons-for-websites.com of allerlei andere reclamedomeinen spammen tegenwoordig er lustig op los. Gelukkig kun je daar sinds kort wel wat aan doen.

Google Analytics is verreweg het meest populaire statistiekensysteem voor webwinkels. Omdat het gratis is en zo lekker koppelt met Adwords bijvoorbeeld. Helaas is door de https-verbinding de zoekterm uit Google bijna niet meer te achterhalen, maar om te zien waar de traffic verder vandaan kwam blijft het een lekker programma.

Semalt, buttons-for-websites en anderen spammer er lustig op los
Helaas hebben spammers daar nu ook wat mee ontdekt. Door jouw unieke Analytics-code te onderscheppen kunnen ze jouw Google Analytics-account zogenaamd bezoeken met bots. Het is een beetje een technisch verhaal maar in het kort komt het er op neer dat ze alleen je Google Analytics-code opvragen en dus nooit wat zullen bestellen. Sterker nog, ze verzieken je complete data want ze hebben wel invloed op je bounce-rate, bezoekduur op de site en noem maar op.

Gelukkig kun je er nu deels wat aan doen. Door in te loggen bij Google Analytics kun je via het tabblad beheerder en de pagina instellingen, per website ervoor kiezen om bots te filteren. Met deze functie worden bekende spiders en bots, die de spam-domeinen in je statistieken veroorzaken, direct uitgesloten.

instellingen google analytics

Het werkt alleen voor spammers die al bij Google bekend zijn en Google is natuurlijk het meest actueel op de grotere markten zoals Amerika of het Verenigd Koninkrijk. Het kan dus zijn dat ze niet alle spammers te pakken krijgen maar je data ziet wel weer beter uit dan het voorbeeld hieronder.

voorbeeld van Google Analytics spam

Nuttig voor de siteload of vindbaarheid?
De bots kwamen in veel gevallen niet echt op je site en als ze dat wel deden kan Google Analytics dat niet weren. Veelal werd alleen je UA-code opgevraagd en heeft het dus verder eigenlijk geen invloed op je website. Zelfs niet op de vindbaarheid. Er wordt vaak gesproken dat de bounce-rate en bezoekduur een invloed hebben op je posities in de Google resultaten maar helaas heeft het filteren van spam-domeinen en bots in Google Analytics daarvoor dus weinig zin.

De zoekmachine van Google kijkt wel deels naar dezelfde eigenschappen die haar statistiekenprogramma ook verzamelt maar deelt het niet met elkaar dus je moet het zien als twee losse data-bestanden. Goede kans dus dat het algoritme al een andere bezoekduur of bounce-rate in gedachten had. Voor je Google resultaten heeft het dus ook geen verschil, je doet het vooral voor jezelf.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten