Google Analytics toont Not Provided

Google analytics toont not providedAls webwinkelier wil je één ding het liefste weten. Waar is mijn potentiële klant naar op zoek? Google Analytics kan je hier altijd goed bij helpen. Tegenwoordig toont die bij de zoektermen echter steeds vaker (not provided) waardoor het lastiger wordt op dit punt informatie te ontdekken. Maar Google weet toch steeds meer? Waarom tonen ze dan minder?

Google Analytics
Webwinkelstatistieken worden over het algemeen verzameld via Google Analytics. Er zijn wel andere statistieken-programma’s en sommige webwinkels draaien verschillende soorten software op hun webwinkel maar aangezien Google Analytics gratis is in gebruik, en prima samenwerkt met andere diensten van Google, is Analytics bijzonder dominant in de statistieken-wereld.

Een van de handige dingen die je ermee kunt doen is terugzien welk zoekwoord gebruikt is in Google om op jouw webwinkel te komen. En als je wat koppelingen en doelen maakt, kun je vervolgens zien welke omzet een trefwoord dan uiteindelijk oplevert. Krijg je meer omzet op het ene, dan op het andere trefwoord? Dan kun je zo ontdekken waar je verder moet optimaliseren, je tijd in moet steken, of juist meer geld in moet steken.

Tegenwoordig echter zien veel webwinkels (not provided) als trefwoord staan. En dit aantal stijgt! Het zal niet lang meer duren voor de meeste webwinkels dit als meestgebruikte trefwoord zien. Dit is overigens niet exclusief aan Google Analytics. Ook andere statistieken-programma’s zullen meer moeite krijgen met het ontdekken van het gebruikte trefwoord.

(Not Provided)
Het trefwoord not provided wil zoveel zeggen als niet meegedeeld. Dit toont Google als ze niet weten wat er is gezocht en dit is het geval bij een https-verbinding. Zoals de meeste webwinkeliers wel weten is dit de versleutelde vorm van internet waarbij zonder sleutel externen de data niet kunnen lezen. Zo kan dus zelfs Google Analytics niet lezen welk trefwoord er is gebruikt, als men heeft gezocht via een https-verbinding binnen Google.

Google-accounts
Sommige mensen gebruiken bewust een https-verbinding maar de groei komt met name doordat Google zijn accounts promoot. Als je bent ingelogd binnen Google zoek je (tegenwoordig) namelijk automatisch ‘veiliger’ via een https-verbinding. Het trefwoord (not provided) is dus niet geheel nieuw, maar met de opkomst van Google+ worden steeds meer diensten aan elkaar verbonden. Iedereen die is ingelogd bij Google doordat ze gebruik maken van Adwords, Analytics, maar ook Youtube, Gmail en Google+ zoekt dus via https en deelt niet langer zijn zoektermen. Een alternatief statistieken-programma toont misschien geen not provided,maar zal in dat geval deze hele groep waarschijnlijk weglaten. Want het achterhalen van de zoekterm is (legaal gezien) door het versleutelen via https vrijwel onmogelijk.

Weten we dan straks helemaal niets meer?
Nou het percentage is vooral sinds maart sterk gestegen door wat aanpassingen maar nu die zijn doorgevoerd stijgt het minder sterk. 100% zal het nooit worden. Niet iedereen heeft een account of is altijd ingelogd. Totdat Google ook anonieme zoekers via een versleutelde verbinding laat zoeken zul je altijd statistieken hebben. Maar wel minder dan we tot nu toe gewend waren.

Toch weten waar men op gezocht heeft? Ook straks als nóg meer mensen ingelogd zijn en dus not provided verder laten stijgen in je zoektermen overzicht? Het kan wel maar dan moeten we iets verder denken. Allereerst heeft Google het in eerste instantie alleen doorgevoerd op de reguliere resultaten en niet op Google Adwords. Je kunt dus in Analytics nog steeds zien hoe de betaalde zoektermen renderen. Op zijn minst apart natuurlijk, je zou zomaar kunnen denken dat Google webwinkeliers probeert te dwingen te adverteren, zelfs als ze al bijzonder goed vindbaar zijn, alleen maar voor de statistieken. Maar dat terzijde.

Verder toont Google Analytics nog steeds de meest bezochte paginas. Zelfs als men via een https-verbinding en een not provided-resultaat op je webwinkel terecht komt, want zodra ze op je webwinkel zelf zijn, kan Analytics het zelfstandig verzamelen.

Google Adwords en Google Webmasters
Een ander gratis alternatief is Google Webmasters. Het aanmelden daar is sowieso aan te raden want Google Webmasters toont je veel meer dan alleen zoektermen, maar ook op dat vlak kunnen ze je helpen. Hier kun je vinden op welke positie je in zoekmachines staat en wat je CTR (clickthrough-rate) is. Zo kun je nog steeds ontdekken op welke zoektermen je te vinden bent en je dus bezoekers kunt verwachten, en zelfs hoeveel mensen op dat trefwoord klikken. Een ander alternatief is het installeren van een eigen zoekveld in je webwinkel. Op die manier zoeken mensen via jouw website en heb je dus geen last van de versleutelde verbinding. Je kunt ook dan ontdekken waar mensen naar op zoek zijn op jouw webwinkel.

Ontdekken op welk trefwoord je vindbaar bent en rendement kunt bereiken. Het kan dus allemaal nog steeds via Google maar in de toekomst, als het aantal gebruikers dat is ingelogd bij Google blijft stijgen, wel via meer verschillende diensten en door iets meer onderzoek.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten