Grote afbeeldingen beter voor je conversie?

grote afbeelding beter voor conversie?Als webwinkelier ga je natuurlijk voor een zo hoog mogelijke conversie. Dat kun je op duizenden manieren bewerkstelligen. Eén daarvan is door te kiezen voor de beste afbeeldingen op de beste posities. Maar hoe groot moeten die afbeeldingen op je landingspagina of productpagina zijn? Grote afbeeldingen zouden wel eens het percentage conversies kunnen verbeteren!

Waren we zelf niet zo lang geleden juist nog kritisch over die grote afbeeldingen in de carroussels bij webwinkels, nu lazen we juist het tegenovergestelde in een artikel op Econsultancy waarbij gastblogger Justin Rondeau zijn licht laat schijnen op drie zogeheten A/B-tests van marketeers. Bij dit soort tests wordt er onder een bepaalde groep website-bezoekers geëxperimenteerd met telkens iets afwijkende layouts. Door de resultaten met elkaar te vergelijken kan zo simpel worden geconcludeerd welke layout het beste werkt.

Wat de grootte van afbeeldingen betreft valt het op dat de trend momenteel is om zo groot mogelijke afbeeldingen te gebruiken. De productafbeeldingen worden groter, de landingspagina-afbeeldingen worden groter en de achtergrondafbeeldingen worden groter. Om over de buttons nog maar te zwijgen.

Grotere productafbeelding
Skinner Auctions hield een A/B-test waarbij de grootte van de productafbeeldingen met 28% toenam: van 250 naar 350 pixels. Dit had echter wel als nadeel dat de tekst onder de productafbeelding opeens ‘onder de fold’ verdween voor veel bezoekers. Zij moesten plots naar beneden scrollen om de productomschrijving te kunnen lezen. Maar maakte dit wat uit voor het uiteindelijke doel, een betere conversie? Nee!

De grotere productafbeelding zorgde ervoor dat 63% meer bezoekers klikten om te kunnen bieden op de veiligingssite. En een verrassende 329% meer bezoekers die begonnen met bieden vulden alle online formulieren in die nodig waren om überhaupt een bod te kunnen plaatsen. Missie geslaagd dus, wat die afbeeldingswijziging betreft!

Grotere achtergrondafbeelding
Het testteam van Dell wou het conversie-percentage verhogen op de website. De oorspronkelijke landingspagina was op zich niet zo slecht met weinig afleidende navigatie, handige bulletpoints een makkelijk in te vullen formulier en scrollen was niet nodig. Toch ontbrak er blijkbaar iets, want toen de achtergrondafbeelding werd vergroot nam de conversie naar leads ook toe. Nu was de achtergrondafbeelding de vervanger van al het witte wat je normaal als achtergrond op een site ziet en alle content zat bovenop die grote achtergrondafbeelding. Deze aanpak hielp, want hierdoor nam de bounce-ratio af met 27% en nam het aantal leads toe met 36%.

Dell was zo onder de indruk van de resultaten dat het soortgelijke redesign-tests hield voor andere B2B-productlijnen en tot nu toe hebben ze allemaal soortgelijke cijfers gescoord, nadat er voor grotere achtergrondafbeeldingen werd gekozen.

Grotere call-to-action-button
De call-to-action-button is ook zoiets wat van zichzelf al aardig wat leads en clicks kan genereren, maar waarvan je je wellicht ook afvraagt: kan het beter? Dat kan. Althans, dat het kan, dat bewijst de online service Profile Pimp. Zij probeerden in totaal 45 varianten op hun landingspagina. De aanbieding en de teksten bleven hetzelfde, wel werd er enthousiast geëxperimenteerd met de button. Uiteindelijk was er een variant waarbij er 135% meer directe clickthroughs plaatsvonden dan met de oorspronkelijke landingspagina. Ook kreeg de online service 51% hogere omzetten per click voor de bezoekers die het conversie-pad richting de uiteindelijke aankoop aflegden.

Nu blijven dit natuurlijk voorbeelden. Succesvolle voorbeelden. En er zullen vast ook voorbeelden te vinden zijn van big, bigger, biggest die juist een lagere conversie tot gevolg brengen. Daarom is het altijd van belang bij dit soort tests om niet alles klakkeloos over te nemen, maar zélf zulke A/B-tests te draaien. Want niet alleen is iedere site uniek, het resultaat kan ook verschillen per foto (uiteraard) branche, soort pagina’s en het type bezoekers. Soms werkt klein goed, soms werkt groot beter. Uiteindelijk kom je er pas echt achter wat in jouw geval werkt als je alles hebt geprobeerd maar groot hoeft in ieder geval dus niet altijd slecht te zijn!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten