Kortingscodes optimaal benutten

Kortingscodes optimaal benuttenEen kortingscode is de digitale manier om de oude vertrouwde kortingsbon te kunnen inleveren in een webwinkel. Door het invullen van een bepaalde code krijgt de klant korting of bijvoorbeeld gratis verzending. De kortingscode is een krachtig hulpmiddel, maar dan moet je het wel optimaal inzetten… Wij geven tips!

In 2008 is de kortingscode als marketinginstrument aan zijn opmars in Nederland begonnen, pas enkele jaren nadat dit al booming was in de Verenigde Staten en in Engeland. In de afgelopen vijf jaar is een groot deel van de Nederlandse online shoppers al eens in aanraking gekomen met een kortingscode. 83% van de online shoppers geeft aan ooit wel eens een kortingscode te hebben gebruikt.

Webwinkels zetten ook steeds meer kortingscodes in. Toch weten veel webwinkeliers nog onvoldoende de mogelijke voordelen van een kortingscode te benutten. Kortingscodes vragen om een bepaalde gedachtegang om zo bepaalde doelen te bereiken. En zoals het voor veel dingen geldt: het beste rendement haal je uit kortingscodes als je er de juiste aandacht aan besteedt. In dit artikel staan een aantal handige tips voor het optimaal inzetten van kortingscodes.

Heractiveer klanten
De voornaamste reden voor de inzet van kortingscodes is om een extra positief contactmoment met de klant te hebben. Een kortingscode is een goede reden om een mailing eruit te sturen. Op iemands verjaardag bijvoorbeeld kun je een attente e-mail versturen waar ook nog een soort van cadeautje in zit. Ook in de bestelling die thuis wordt bezorgd zie je steeds vaker een flyer met een kortingscode toegevoegd; een mooie uitnodiging voor herhaalaankopen!

Verhoog de orderwaarde
Als je de gemiddelde orderwaarde weet – of misschien beter nog de modus, de meest voorkomende orderwaarde – dan kun je een kortingscode inzetten om dit omhoog te krijgen. Als het meest voorkomende bestelbedrag tussen de €42,- en €49,- ligt, dan kun je een 5% kortingscode inzetten vanaf €50,-. De volgende stap kun je inzetten vanaf het volgende bedrag waar veel orders binnen vallen. Misschien is dat wel 10% korting vanaf €150,-.

Bezoekers worden nieuwsbriefleden
Mensen hebben best veel over voor het verkrijgen van korting of een gratis product. Het achterlaten van je e-mailadres om op die manier een kortingscode te ontvangen is vaak geen probleem. Veel webwinkels hebben dan ook een welkomstmail met daarin een kortingscode van bijvoorbeeld €5,-. Op die manier heb je een tevreden klant, een grotere kans op een bestelling én een nieuwsbrieflid.

Verbeter tracking van offline & online campagnes
Wil je weten of een advertentie in een huis-aan-huisblad enig effect heeft? Vermeld een unieke kortingscode in de advertentie en je kunt het inschatten. Daarnaast verhoogt de kortingscode de aantrekkelijkheid van de advertentie voor de consument. Ook voor online geldt dit natuurlijk, hoewel de trackingmethodes daar al geavanceerder zijn.

Codes inzetten om deelbaarheid te vergroten
Mensen delen graag dingen met anderen, vooral dingen die voordeel kunnen opleveren. Dat zet je namelijk in een goed daglicht. Zeker kortingscodes van grotere merken worden graag gedeeld omdat mensen zich stevig met bepaalde merken associëren en vereenzelvigen. Een verspreide kortingscode van bijvoorbeeld Asos.com wordt door de fashionistas van deze wereld vaak flink gedeeld. Op die manier bereik je de vrienden van je doelgroep: een belangrijke potentiële afzetmarkt. In 2012 werden social deals geïntroduceerd, hierbij krijgt de klant een korting wanneer hij zijn bestelling deelt op social media.

Vergroot het bereik
Kortingscodes kunnen een mooie aanvulling zijn op je marketingactiviteiten en nieuwe kanalen aanboren. Zo kun je exclusieve codes verstrekken aan bepaalde type sites. Bijvoorbeeld bepaalde modebloggers met een interessante doelgroep kun je een code geven en ook op forums worden kortingscodes flink gedeeld met medegebruikers. Via affiliate marketing kun je op kortingscode-verzamelsites eindigen. Kortingscode.nl is een voorbeeld van zo’n site. De schatting is dat ongeveer 3,4 miljoen Nederlanders regelmatig dit soort kortingscode-verzamelsites bezoeken.

Beweeg waar je concurrenten zich bewegen, maar dan beter
Voortvloeiend op het bereik dat een kortingscode kan vergroten, is er nog een voordeel. Mensen surfen actief op zoek naar kortingscodes en korting voor bepaalde producten. Als je zorgt dat je codes verspreidt op die plekken waar deze consumenten in koopmodus zich bevinden, dan moet je in staat kunnen zijn om mensen voor jou te laten kiezen. Dit is een wat arbeidsintensievere benadering, maar wel eentje die uiteindelijk zal lonen als je het consistent aanpakt.

Gericht producten onder de aandacht brengen
Een belangrijk kracht van kortingscodes is dat deze erg geschikt zijn om specifieke producten of merken mee aan te prijzen. In het buitenland wordt dit ten opzichte van Nederland veel gedaan. In India en Frankrijk bijvoorbeeld liggen het aantal coupons per webwinkel enorm hoog. Hier maken webwinkels van bepaalde pagina`s complete bonnenpagina`s, zoals de kortingsbonnenfolders die op de deurmat vallen. Op die manier ontstaat er iets meer het gevoel van een ‘koopje’ gevonden te hebben.

Kortingscodes maken mensen blij
We zitten al even in een crisis en niemand houdt ervan om te veel te betalen. Het pakken van voordeel (al is het maar perceptie) geeft een goed gevoel dat mensen er toe kan laten beslissen om een product wel of niet te kopen. Sommige webwinkels zetten codes zelfs zo in dat het lijkt alsof het een persoonlijke code is die het bij iedereen doet. Dat vervolgens half Nederland deze codes deelt omdat ze het gevoel hebben een gat in het systeem te hebben gevonden, is natuurlijk prachtig.

Tot slot
Denk goed na over de achterliggende doelen van de webwinkel. Wil je het marktaandeel vergroten of juist nieuwsbriefinschrijvingen of orderwaardes verhogen? Met codes kun je dit sturen. Pak het vooral niet half op, maar doe het gestructureerd. Kortingscodes kunnen namelijk ook conversies kosten. Wél een kortingscode invoerveld hebben, maar nergens een kortingscode beschikbaar stellen, is bijvoorbeeld niet handig. Dat kan een ontevreden gevoel bij consumenten geven.

Op het moment dat je codes uitzet via derden (bijvoorbeeld via affiliate marketing) dien je rekening te houden met extra kosten. Je geeft dan namelijk een korting weg plus een commissie aan een publisher die de korting verspreidt. Overleg met publishers over hoe je dit kanaal het beste kunt inrichten. Zeker de grotere kortingscode-partijen hebben veel ervaring met het opzetten van grotere campagnes en kunnen hier actief in meedenken.

NOOT VAN DE REDACTIE: Dit gastartikel is mede mogelijk gemaakt door Jelle van der Bij, mede-eigenaar van Imbull, het bedrijf achter onder andere Actiecode.nl.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten