Bol.com

Bol.com was in 1999 de eerste online boekenwinkel van Europa. Inmiddels is het met een assortiment van 35 miljoen producten één van de grootste platforms van Nederland en België. In 2021 boekte het bedrijf een recordomzet van 5,5 miljard euro. Vijf jaar eerder was het nog de eerste webwinkel uit de Benelux die meer dan een miljard euro had omgezet.

Nieuws over Bol.com

Ben je op zoek naar de laatste ontwikkelingen rond de bekende webwinkel? Onze laatste nieuwsberichten over Bol.com zijn:

Van webwinkel naar platform

Sinds 2011 stelt Bol.com haar platform open voor externe verkopers. Door andere webwinkeliers toe te laten, kan de speler haar assortiment eenvoudig uitbreiden. Het online bedrijf geeft hierbij uitdrukkelijk aan een faciliterende rol te hebben en geen partij te zijn bij de koopovereenkomst.

Merendeel omzet komt van externe partners.

In 2021 maakte Bol.com bekend dat 62 procent van de omzet afkomstig is van partners. Op dat moment zijn er in Nederland zo’n 42.000 externe verkopers actief. Medio 2023 telt het bedrijf 52.000 verkooppartners.

Voor ondernemers die via de online marktplaats verkopen, ontwikkelde de ecommerce-gigant de service Logistiek via bol.com. Naast de orderverwerking en betaling neemt Bol dan ook de opslag, verpakking, verzending, retourafhandeling en klantenservice over.

Verkopen via Bol.com

Anno 2023 bedient Bol.com zo’n dertien miljoen consumenten in Nederland en België. Als verkooppartner krijg je toegang tot een enorme potentiële doelgroep. De producten kun je importeren met een API-koppeling, die Bol.com gratis beschikbaar stelt. Heb je een koppeling via een externe partij, dan kan het zijn dat je hiervoor wel een vergoeding betaalt.

Zo’n dertien miljoen klanten in 2023.

Bol.com rekent geen kosten voor de presentatie op haar platform, wel betaal je commissiekosten voor je verkochte artikelen. De commissie bestaat uit een vast bedrag. De hoogte hiervan is afhankelijk van de verkoopprijs van het artikel. Daarnaast draag je een percentage van de verkoopprijs af. Hoe hoog dit percentage is, hangt af van de productcategorie.

Verzenden via Bol.com

De verzending kun je zowel zelf doen als uitbesteden aan Bol.com. Naast de service Logistiek via bol.com, waarbij bijvoorbeeld ook de opslag en retourafhandeling is opgenomen, kun je kiezen voor Verzenden via bol.com. Hierbij maak je gebruik van het verzendcontract van Bol.com, waardoor je langere verzendtarieven krijgt bij de vervoerders. Om gebruik te maken van deze dienst moet je je pakketten naar een PostNL-punt of DHL-punt  brengen.

Voorwaarden verkopen via Bol.com

Om te kunnen verkopen via Bol.com moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten je artikelen passen in één van de bestaande productcategorieën en zijn voorzien van een GTIN-, EAN- of ISBN-code. Ook moet je binnen acht werkdagen kunnen leveren en een retourtermijn van dertig dagen bieden. Verder moet je in staat zijn om klantvragen binnen 24 uur te beantwoorden in het Nederlands. Tot slot moeten klanten hun bestelling gratis kunnen retourneren.

Uitbreiding distributiecentrum Waalwijk

Vanwege de aanhoudende groei, zowel van eigen producten als die van verkooppartners, heeft Bol.com regelmatig extra opslagruimte nodig. Medio 2022 verdubbelde het bedrijf het totale grondoppervlak van haar magazijn in Waalwijk naar 100.000 vierkante meter, omgerekend zo’n vijftien voetbalvelden. Innovaties als een zonnedak van 13.000 zonnepanelen, duurzamere inpakmachines en een shuttlesysteem dat de producten naar de orderpickers brengt moeten de duurzaamheid binnen het bedrijf vergroten.

Diverse innovaties om duurzamer te werken.

Ook liet Bol.com tijdens de opening weten dat het veertien nieuwe inpakmachines in gebruik nam, waarmee het bestellingen zo veel mogelijk op maat kan verpakken. Het gaat hierbij om vijf machines voor bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan en negen machines voor orders van één artikel. Door zo precies mogelijk een kartonnen doos om de order(s) te verpakken, is er minder karton nodig. Bovendien is er minder loze ruimte en door de kleinere afmetingen kunnen er meer pakketjes in de vrachtwagen mee.

Bol.com en duurzaamheid

Bol.com zet zich al geruime tijd in om duurzamer te werken. Begin 2022 werd het platform door Climate Neutral Group uitgeroepen tot klimaatneutraal bedrijf. Naast innovaties als het zonnedak en duurzame inpakmachines om de CO2-uitstoot te beperken, compenseert Bol.com de uitstoot die overblijft. Dit doet het bedrijf ook voor de operationele CO2-uitstoot van de verkooppartners.

Bol.com in 2022 uitgeroepen tot klimaatneutraal bedrijf.

Initiatieven als deze juichen we bij Ecommerce News van harte toe. Maar het compenseren van CO2-uitstoot niet hetzelfde als besparen. Bovendien maakt niet elke verkooppartner gebruik van Logistiek via bol.com, waardoor de verduurzamingsslagen hier niet opgaan. En met een flinke groei in het aantal verkooppartners wordt het steeds lastiger om klimaatneutraal te werken.

Overname Cycloon

Eind 2021 nam Bol.com fietskoeriersbedrijf Cycloon over, waardoor de online marktplaats nu ook zelf pakketten kan bezorgen. Cycloon staat bekend om haar duurzame pakketbezorging. In tientallen grote steden bezorgt het bedrijf de pakketten met de fiets, daarbuiten worden auto’s op groengas ingezet. Voor Bol.com betekent de overname een stap richting duurzame(re) bezorging.

Bol.com uitgeroepen tot B Corp

In juli 2023 behaalde Bol.com de B Corp-certificering. Een B Corp moet voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociale en ecologische prestaties, verantwoordelijkheid en transparantie. Bol.com lanceerde verschillende initiatieven om aan deze voorwaarden te voldoen.

Zo introduceerde het in juli 2022 de startup Ampère. Deze logistieke dienst haalt de pakketjes zo groen mogelijk op bij de verkooppartners en brengt ze naar de vervoerders. De busjes rijden op een hernieuwbare diesel, die is gemaakt van plantaardige oliën. Ook het dichte netwerk van afleverpunten moet zorgen voor een duurzamere manier van afleveren.

Bol.com wil alle aandelen van Cycloon kopen.

Een andere aanpak is door alle aandelen van Cycloon te kopen. Door de nauwere samenwerking met Bol.com moet Cycloon sneller kunnen opschalen. Bol.com kan hierdoor op zijn beurt de bezorging verduurzamen en socialer maken.

Steeds meer pakketautomaten

Medio 2021 startte Bol.com, samen met Albert Heijn en PostNL, een proef met pakketautomaten. Bol.com-klanten konden hun pakket, dat door PostNL werd bezorgd, afhalen bij een Albert Heijn-vestiging. Begin 2022 gingen Bol.com en Albert Heijn eenzelfde samenwerking aan met de Zweedse bezorgdienst Budbee. Hiervoor worden de afhaalpunten van 700 grotere AH-winkels omgetoverd tot pakketkluizen. Klanten kunnen hier hun Bol.com-pakketten ophalen en terugsturen.

Omzet Bol.com

Bol.com is in de loop der jaren flink gegroeid. Dat is onder meer te zien aan de ontwikkeling van de omzet. Hieronder is de omzetgroei van Bol.com in de loop der jaren te zien:

2015 730 miljoen euro
2016 950 miljoen euro
2017 1,22 miljard euro
2018 1,64 miljard euro
2019 2,8 miljard euro
2020 4,3 miljard euro
2021 5,5 miljard euro
2022 4,1 miljard euro

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over Bol.com zijn:

Wat is de geschiedenis van Bol.com?

Bol.com is ooit opgericht door Bertelsmann AG, die gelijk internationaal wilde gaan. Maar toen die ambitie overboord was gegooid, werd Bol.com eigenlijk overbodig. Daarom is het bedrijf zelfstandig als losse Nederlandse webshop verder gegaan. Eigenlijk alleen de naam verwijst dus nog naar Bertelsmann.

Is Bol.com onderdeel van Albert Heijn?

Na enige tijd zelfstandig te hebben geopereerd, werd Bol.com verkocht aan een joint venture van drie Duitse aandeelhouders. In 2009 nam de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte Investments, onderdeel van Delta Lloyd, het beheer over. Hierdoor kreeg Bol.com het Nederlandse karakter zoals we het nu kennen. In 2012 kwam de huidige eigenaar Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, ten tonele. De supermarktketen nam Bol.com destijds over voor 350 miljoen euro.

Mag iedereen verkopen op Bol.com?

Om je producten te verkopen op Bol.com moet je aan flink wat voorwaarden voldoen. Zo stelt het platform strenge eisen voor onder meer de bezorgingtermijn, de retourtermijn en de klantenservice. Daarnaast moeten de artikelen voorzien zijn van een GTIN-, EAN- of ISBN-code en binnen één van de productcategorieën passen.