Prijzenoorlog tussen vergelijkingssites?

Prijzenoorlog tussen vergelijkingssites?

In de markt voor vergelijkingssites lijkt het startschot te zijn gegeven voor een prijzenoorlog. Prijsvergelijker Beslist.nl heeft aangekondigd nog deze maand de tarieven voor webwinkels met een derde te verlagen.

Beslist verlaagt instaptarief naar 10 cent per klik

Met 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand is Beslist.nl de tweede speler in de branche achter marktleider Kieskeurig.nl. Daar wil het wat aan doen, en daarom verlaagt de vergelijkingssite het instaptarief voor de cpc van 15 naar 10 cent. Volgens directeur Kees Verpalen een reactie op ‘signalen uit de markt’. “De marges van veel webwinkels zijn zwaar onder druk komen te staan als gevolg van de prijsverhogingen in de cpc die de afgelopen tijd door onze concurrent zijn doorgevoerd”, aldus Verpalen.

Hij doelt daarmee op de prijswijziging die Kieskeurig.nl in juni van dit jaar doorvoerde. Naar zijn idee zijn de kleinere webwinkels daarvan de dupe. “Die hebben vaak niet de kennis en financiële middelen om de conversie verder te optimaliseren. Voor veel hen van loont het daardoor niet langer om in deze prijsvergelijker te worden opgenomen.”

Hoogste bieder betaalt 1 cent meer dan een na hoogste bod

Ook zet Beslist.nl, dat onlangs werd getroffen door een DdoS-aanval, een nieuw tariefsysteem in voor het advertentieblok. De hoogste bieder betaalt voortaan nog maar 1 eurocent meer dan het één na hoogste bod. Met deze veranderingen hoopt Beslist.nl meer webwinkels aan zich te binden, waardoor het aanbod – nu zo’n 16 miljoen artikelen – verder wordt uitgebreid. Het wil zich daarbij profileren als vergelijkingssite met de laagste prijsgarantie voor consumenten.

Bij de website zijn op dit moment al negenhonderd webwinkels aangesloten, variërend van kleine éénpitters tot bekende namen als Bol.com, Wehkamp, Otto en Neckerman. Volgens de laatste STIR-cijfers bereikt Beslist.nl inmiddels 11,9 procent van de Nederlandse internetpopulatie.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten