Simpel ontwerp kan conversie-percentage verhogen

Simpel ontwerp kan conversie-percentage verhogen

Webwinkels krijgen steeds meer toepassingen en mogelijkheden. Een kaarsenwinkel uit Amerika besloot hierop juist te minimaliseren nadat vanuit statistieken bleek dat traffic en het conversie-percentage stegen bij een eenvoudiger webshop-ontwerp.

Webwinkels krijgt steeds meer functionaliteit

Een webwinkel is allang niet alleen een online kassa meer. Tegenwoordig moet een bezoeker bijna alles kunnen vinden en te weten komen over elk product. Via reviews, filmpjes, eigenschappen, blogberichten en allerlei andere nieuwe social media-toepassingen bieden webwinkels steeds meer informatie en functies. Daarnaast groeit het assortiment. Bijna alles is online te vinden en webwinkels worden complete warenhuizen. Maar is de bezoeker hier wel naar op zoek?

Extra functies zorgen óók voor afleiding

Natuurlijk, gebruikers gebruiken zaken als reviews of social media. Maar levert dat gebruik ook wat op? Een kaarsenwinkel uit Amerika bedacht dat het ook voor afleiding kon zorgen en heeft dit via zijn statistiekenprogramma onderzocht. Hoe meer functies, buttons, links of informatie er in het design werd geboden, en hoe groter assortiment een bezoeker voorgeschoteld kreeg, hoe lager het conversie-percentage werd. Daarop besloot de webwinkel-eigenaar voor zijn webshop een simpel ontwerp te testen met alleen een top-5 van meest populaire producten en merken. Het conversie-percentage verdubbelde!

Nieuw design zonder afleiding en met alleen een top-5 van producten en merken.

Met het nieuwe webshop-design steeg het conversie-percentage van 2,5 naar 5,5 procent. Met bezoekers uit nieuwsbrieven wist hij zelfs de 12 procent te behalen. Niet alleen de conversie steeg, ook de traffic nam toe: het aantal bezoekers steeg met 17 procent en het aantal pageviews met 55 procent. Alle veranderingen waren gebaseerd op de cijfers die de webshop haalde uit  Google Analytics en Yahoo Web Analytics, statistiekenprogramma’s die voor iedereen gratis beschikbaar zijn.

Meer sfeer in foto’s en een eenvoudigere checkout

Na deze resultaten heeft de webshop ook eigen foto’s ontwikkeld en het bestelproces onder de loep genomen. Uiteindelijk is hiermee de complete webwinkel vernieuwd en meer afgestemd  op de doelgroep. Die bestaat volgens de webwinkel vooral uit vrouwen die carrière maken en snel online sfeerproducten zoeken. Ze verwachten direct op de homepagina al een gevoel van de sfeer te krijgen en een groot keuzemenu of lang navigeren past niet bij dit idee, zo verklaart de webwinkel-eigenaar het succes van alle recente wijzigingen.

Eigen foto’s laten maken en het bestelproces eenvoudiger gemaakt.

Een interessante ontwikkeling waaruit maar weer blijkt dat elke verbetering van de ene webwinkel, bij een andere juist tegenstrijdig kan werken. De belangrijke les is dan ook waarschijnlijk dat je goed je doelgroep moet kennen voor je aan verbeteringen begint. En controleer de effecten via statistiekenprogramma’s die zelfs voor jou bereikbaar zijn!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten