Spelfout kost webwinkeliers miljoenen

Slecht taalgebruik kan de internetwereld zo enkele miljoenen euro’s kosten. Dat is wat online ondernemer Charles Duncombe beweert nadat hij zijn websitestatistieken onder de loep nam. De Brit werd ook regelmatig negatief verrast bij het aannemen van personeel vanwege de slechte kwaliteit van hun geschreven Engels.

Hij gaat zelfs nog een stapje verder en meent dat het grote probleem voor online bedrijven niet de technologie is, maar het vinden van personeel dat kan spellen. Deze zorgen worden min of meer ook gedeeld door de werkgeversvereniging Confederation of British Industry. Het hoofd opleidingen en vaardigheden waarschuwde dat te veel werkgevers hebben moeten investeren in bijscholingslessen voor hun personeel.

Funest voor online economie
Duncombe, die reissites, online kledingwinkels en websites voor mobiele telefonie runt onder de naam Just Say Please, denkt dat slechte grammatica en spelling funest is voor de online economie. “Vaak zijn deze vernieuwende bedrijven juist afhankelijk van ouderwetse vaardigheden.” En doordat er meer tijd wordt gestoken in het vinden van taalvaardig personeel, betekent dat dat deze bedrijfssector niet zo efficiënt bezig is als het zou moeten.

Via internet wordt er in het Verenigd Koninkrijk wekelijks voor zo’n zeshonderd miljoen euro verkocht. “Ik weet dat het niks nieuws onder de zon is dat het bedrijfsleven klaagt over het onderwijssysteem, maar het wordt wel een steeds groter probleem aangezien meer bedrijven online gaan. Wanneer je verkoopt of communiceert via internet gaat dat 99% van de tijd via het geschreven woord.”

Miljoenen ponden verloren
Volgens Duncombe is het mogelijk om de specifieke impact van een spelfout op de verkoop te vinden. Hij mat de opbrengst per bezoeker voor zijn website tightsplease.co.uk en ontdekte dat de opbrengst twee keer zo hoog was nadat een fout eruit was gehaald. “Als je dit project op de gehele internetsector dan gaan er iedere week miljoenen ponden verloren dankzij wat simpele spelfouten”, aldus Duncombe.

Spelling belangrijk voor geloofwaardigheid
Spelling is belangrijk voor de geloofwaardigheid van een website, zegt hij. Wanneer er bezorgdheid is over fraude en veiligheid, dan is het belangrijk om in ieder geval de basis, de teksten op de website, in orde te hebben. Duncombe merkte zelf ook dat bij het aannemen van school- of universiteitsverlater te veel sollicitatiebrieven spelfouten of slechte grammatica bevatten. Sommige mensen gebruikten in hun brieven zelfs sms-taal.

William Dutton, directeur van de Oxford Internet Institute, snapt best dat op de informele gedeelten van het internet, zoals Facebook, mensen wat losser zijn met hun taalgebruik. Dat wordt op die plekken vaak ook meer geaccepteerd. Maar op een homepage of advertentie daalt door zulk taalgebruik al snel de geloofwaardigheid en het vertrouwen. “Als de consument op zijn hoede is voor spam of phishing-praktijken, dan kan een verkeerd gespeld woord funest zijn.”

Hoe goed is jouw taalgebruik?
Eerder schreven we al eens over de spel- en taalfouten op de sites van grote Nederlandse webwinkels. Eén webwinkel wist zelfs de eigen naam verkeerd te spellen. Hoe serieus ben jij bezig met het taalgebruik in je webwinkel en merkte je betere verkoopcijfers nadat alles een keer was nagekeken en verbeterd?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten