Conversie

ConversiepercentageDe conversie verbeteren is een continu proces voor webwinkeliers. Want bezoekers zijn leuk, maar het geld komt pas binnen wanneer deze mensen overgaan tot een aankoop. De verhouding tussen het aantal bezoekers en daadwerkelijke kopers noem je het conversiepercentage. Hieronder lees je alles over het berekenen van de conversieratio, gemiddelden in de branche en conversie-optimalisatie.

Wat is conversie?

Conversie betekent dat een bezoeker van je webshop verandert (converteert) in een koper. Het aandeel van je bezoekers dat iets koopt, wordt meestal uitgedrukt in een conversiepercentage. Door meer aankopen uit het bestaande aantal kijkers te halen, probeer je je conversiepercentage te verbeteren. Als webwinkelier ben je hier eigenlijk continu mee bezig.

Nieuws over conversies

Onze laatste nieuwsberichten over conversiepercentages en verbeteringen van de conversie zijn:

Hoe kun je de conversieratio berekenen?

Het conversiepercentage van je webshop kun je berekenen door het aantal bestellingen te delen door het aantal bezoekers, en dat aantal te vermenigvuldigen met 100. Je bezoekersaantallen kun je meestal via een statistiekenprogramma als Google Analytics vinden. Stel: jouw webwinkel had in een maand 100 bezoekers en daarvan hebben er 3 een order geplaatst. Dan had je dus een conversie van: 3:100×100= 3 procent.

Conversiepercentage = aantal bestellingen:aantal bezoekers x 100.

Eigenlijk zegt dit percentage nog niet zo veel. Misschien draaide jouw shop die maand opvallend goed of had je juist een mindere maand. Door de cijfers over een langere periode te analyseren, voorkom je dat je een vertekend beeld krijgt.

Groeien in webshop-marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan.

Wat is een goed conversiepercentage?

conversie verbeterenBinnen de ecommerce ligt het gemiddelde conversiepercentage al jaren rond de 3 á 4 procent. Maar staar je hier ook niet blind op. Als je iets kunt veranderen in jouw webshop waardoor je conversie daalt maar de gemiddelde bestelwaarde verdubbelt, is dat zakelijk gezien een enorme verbetering. Een lagere conversie hoeft dus niet altijd slechter te zijn.

Ook de periode en branche hebben veel invloed. Als jij seizoenartikelen verkoopt, is de kans groot dat je in het hoogseizoen een hogere conversie hebt dan tijdens andere maanden. Ook staan bepaalde niches erom bekend dat mensen vaak eerst uitgebreid onderzoek doen voordat ze overgaan tot een aankoop, zoals de mode- en elektronicabranche. Wat een goed conversiepercentage is, is dus lastig te zeggen. De meeste webwinkeliers streven naar een percentage rond de 5 procent.

Gemiddeld hebben webshops in woon- of modeartikelen een lagere conversie.

Verkoop jij producten met een lage orderwaarde? Of werk je met dagdeals? Dan ligt je conversiepercentage vaak hoger. Bekende spelers zoals Coolblue en Bol.com, die veel vaste klanten hebben, hebben daarom vaak een hogere conversieratio. Al met al kan 3 procent voor de ene shop dus een goede conversie zijn, maar voor de ander benedengemiddeld.

Je conversie verbeteren kan omzet opleveren. Maar ook je gemiddelde bestelbedrag, retourpercentage en bestelkosten hebben veel invloed op het bedrijfsresultaat.

Hoe kun je de kans op een conversie verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om de kans op een aankoop te vergroten. Allereerst is het gunstig als bezoekers tijdens het aankoopproces geen blokkades tegenkomen. Als je regelmatig op zoek gaat naar dit soort verbeterpunten in jouw webwinkel, noem je dit conversie-optimalisatie.

Conversie-optimalisatieIn de praktijk betekent conversie-optimalisatie het stroomlijnen van het aankoopproces. Je onderzoekt waar potentiële kopers tegenaan lopen en haalt die blokkades weg. Of je zoekt naar mogelijkheden om de neiging naar een aankoop te vergroten.

Conversie-optimalisatie betekent het stroomlijnen van het aankoopproces.

Het is natuurlijk belangrijk om je webwinkel daarmee ook daadwerkelijk te verbeteren. Je prijzen simpelweg verlagen zodat meer mensen iets kopen, zal dan ook je conversie verhogen. Of je dit kunt zien als onderdeel van het optimalisatieproces, valt natuurlijk te betwijfelen. Een veilige of betrouwbare omgeving creëren zodat mensen hun betaalgegevens durven in te vullen, daarentegen, is een typisch voorbeeld van conversie-optimalisatie.

Wanneer begin je met conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie is met name succesvol als je aardig wat bezoekers hebt. Als je kosten maakt tijdens het optimaliseren, verdien je die alleen terug als het percentage kopers onder bestaande bezoekers stijgt. Maar als jij in een niche werkt waar traffic niet duur is, kun je je misschien beter richten op het verbeteren van je marketing dan webshopoptimalisatie.

Zit jij in plaats daarvan in een enorm concurrerende markt? Dan heb je waarschijnlijk al veel marketingkosten voor je bezoekers betaald en wil je dat die ook echt iets kopen. Je conversie optimaliserenis dan een goedkopere manier om meer winst te behalen dan je marketingbudget verhogen.

Conversiepercentage verhogen

Je kunt de conversies in jouw webwinkel optimaliseren door te kijken welke blokkades mensen zoal tegenkomen. Bekende conversieverlagers zijn:

  • Een tekort aan productinformatie
  • Lange levertijd of onverwacht hoge verzendkosten
  • Checkout is lastig of er is te weinig vertrouwen tijdens het afrekenen
  • Webshop scoort slecht op sommige schermformaten (niet mobielvriendelijk)
  • Snelheid van je webwinkel laat te wensen over

Bovenstaande vijf punten zijn hele bekende voorbeelden waar grote webwinkels continu mee bezig zijn. Soms speelt er een combinatie van deze factoren. Als de webwinkel bijvoorbeeld niet geoptimaliseerd is voor een mobiel scherm, dan zullen mobiele shoppers zoweli bij productinformatie, de kassa of de navigatie afhaken. Hetzelfde geldt voor de snelheid van je webwinkel. Hoe makkelijker en sneller een bezoeker door je webwinkel navigeert, hoe meer moeite die zal doen om de benodigde informatie te zoeken voor een aankoop.

Mik je op kijkers of kopers?

Is het aankoopproces helemaal gestroomlijnd? Dan is het tijd om klanten te overtuigen het product bij jou te kopen in plaats van iemand anders. Het verlagen van de prijzen is in theorie een manier om de conversie een boost te geven. Maar in de praktijk schiet je er weinig mee op, aangezien je omzet hierdoor ook daalt. Een betere optie is om de relevantie voor de bezoeker te verhogen, bijvoorbeeld door persoonlijke aanbevelingen te geven op basis van klantgedrag.

Veel webwinkeliers staren zich tijdens conversie-optimalisatie blind op de webwinkel, maar voor starters zijn er meer manieren om resultaat te behalen. Je kunt je conversie makkelijk verbeteren door gerichter traffic te zoeken. Adverteer je bijvoorbeeld veel en op brede, generieke trefwoorden? Of bied je veel producten op je website die nooit of zelden verkocht worden? Dan krijg je weliswaar veel verkeer, maar niet per se meer bestellingen.

Omzet optimaliseren

Door zoekwoorden uit te schakelen die geen kopers opleveren, verlaag je in de eerste instantie je bezoekersaantallen. Maar de conversie stijgt, omdat de kans groter is dat bezoekers ook werkelijk tot aankoop overgaan. Zolang het geen invloed heeft op je omzet, stijgt je winst omdat je marketingkosten dalen.

Je kunt je omzet op basis van de huidige traffic ook verhogen door prijzen in de webwinkel te verbeteren. Dit noem je ook wel het testen van je prijselasticiteit. Denk ook aan het ophogen van het gemiddelde orderbedrag of klanten terug laten komen voor herhaalaankopen.

A/B-testen

Een bekend fenomeen voor conversie-optimalisatie is A/B-testen. Dat wil zeggen dat je twee variaties van een pagina maakt. Je toont de ene helft van je bezoekers versie A en de andere helft versie B. Dit is een ideale manier om te ontdekken wat nou echt werkt. De vorm en kleur van je bestelbutton, productafbeeldingen en -omschrijvingen kun je zo eindeloos testen en verbeteren. Op die manier kun je er vrij gemakkelijk een fulltime dagtaak voor meerdere medewerkers van maken.

Grote webwinkels testen regelmatig op deze manier. Voor kleinere webwinkels is deze vorm vaak optioneel. Maar je moet wel erg veel traffic op variaties verzamelen om er een goed beeld van te krijgen. Hierdoor leveren andere verbeterpunten vaak sneller resultaten op.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de conversie zijn:

Wat is een conversie?

Zodra een bezoeker bij een webshop iets koopt converteert die tot klant. Een conversie is dus een aankoop. De verhouding tussen het aantal kijkers en de daadwerkelijke kopers noem je het conversiepercentage. Op deze pagina lees je alles over het berekenen van je conversieratio, gemiddelden in de branche en hoe jij jouw conversie verbetert.

Hoe kun je de conversieratio berekenen?

Je conversiepercentage bereken je door het aantal bestellingen te delen door het aantal bezoekers. Stel dat jouw webshop honderd bezoekers had en drie mensen hebben iets besteld, dan had je een conversie van drie procent.

Wat is een goed conversiepercentage?

Het gemiddelde conversiepercentage van webshops is al jaren rond de drie á vier procent. Al heb je daar waarschijnlijk niet zoveel aan, want de verschillen tussen branches of seizoenen zijn soms enorm. Ook is een hoger percentage niet per definitie beter: als jij jouw conversie slechter maakt maar de gemiddelde bestelwaarde verdubbelt, levert dat soms wel veel meer geld op.