Volg Webwinkel Weblog

Wat zet je op je productpagina?

Wat zet je op je productpagina?De productpagina is uiteindelijk dé pagina waar alles gebeurt. Klanten kijken rond, filteren, selecteren, kiezen en kopen uiteindelijk via deze onmisbare pagina. Maar een productpagina kan je op wel duizend verschillende manieren inrichten. Sommige eigenschappen zijn echter belangrijker dan andere.

Of het nou via de homepage gebeurt, via het aanklikken van een categorie in het menu of via een zoekresultaat, de productpagina is essentieel in een webwinkel. Hier is waar de actie plaatsvindt. En dus moet deze pagina zowel aantrekkelijk als begrijpelijk zijn ingericht, zodat de rondkijkende internetter omgetoverd kan worden in een kopende internetter.

Een goede productpagina herbergt verschillende elementen die nodig zijn om de klant dat ene product (en als het even kan, nog wat meer producten) te laten kopen. Er moet dus voldoende informatie aanwezig zijn, variërend van een lijst met specificaties tot uitgebreide productdetails en klantenbeoordelingen. Maar het product moet ook visueel goed getoond worden, bijvoorbeeld in de vorm van video's of diverse foto's.

Opties op je productpagina
De E-tailing Group houdt jaarlijks diverse onderzoeken en hieruit puttend hebben ze een fraai overzicht (pdf) gemaakt met diverse productpagina-opties die in de loop der jaren vaker, of juist minder, zijn toegepast door een groep van tweehonderd webwinkeliers.


(Klik voor groter formaat.)

Wat opvalt is dat community-gerelateerde zaken, zoals productrecensies, deelbuttons en like-knoppen een flinke vlucht hebben genomen. Natuurlijk geen verrassing, met de opkomst en nesteling in het dagelijkse internetgebruik van sociale netwerksites als Facebook, Twitter en Google+.

Maar ook veel al langer bestaande features worden de laatste jaren vaker toegepast. Zo gebruikt haast elke onderzochte webwinkel product-aanbevelingen en wordt video, nog steeds een onderschatte marketingtool, ook steeds belangrijker.

De tweehonderd webwinkeliers werd ook gevraagd welke merchandise- en navigatie-tactieken voor klantenbehoud zij het meest belangrijk vonden:


(Klik voor groter formaat.)

Hier is te zien dat audiovisuele media en de daarbij behorende tools als zoomen en alternatieve kijkhoeken bij tweederde van de webwinkeliers in de top twee terechtkwam.

Video in je productpagina
Een goed Nederlands voorbeeld van een webwinkel die video op een goede manier implementeert in de productpagina’s is Plasma-Discounter.nl. Op verschillende pagina’s zijn er handige video’s te bekijken waarin het desbetreffende product wordt getoond en uitgelegd. Deze productpagina is sowieso een mooie showcase, want het bevat ook andere belangrijke elementen: algemene informatie, uitgebreide specificaties, deelbuttons, bijbehorende accessoires en klantenbeoordelingen.

 

Producten in de afbeeldingen verwerken
Vroeger werden de producten in een webwinkel haast zo saai en simpel mogelijk aan de man gebracht. Tegenwoordig laten webwinkeliers hun fantasie de vrije loop en komen ze met de mooiste toepassingen op de proppen. Zo heeft H&M de kleren die ze verkopen in de foto’s verwerkt. Zo zie je in één oogopslag hoe die ene trui er gedragen uitziet én kun je hem gelijk aanklikken en bestellen. En ook hier is een video bijgesloten om de producten op een net wat minder traditionele manier te tonen aan de geïnteresseerde klant.

 

Productaanbevelingen, kleurkeuzes en andere modellen
Het is eigenlijk helemaal geen webwinkel, maar een bedrijf dat het online presenteren van producten goed heeft begrepen is de IKEA. Op hun site tonen ze bijvoorbeeld deze fauteuil. Dit doen ze niet alleen in diverse kleuren, die je gelijk terugziet op de foto, maar ook door de optie aan te bieden de fauteuil in een kamer te zien. En in deze virtuele kamer staan natuurlijk ook weer andere IKEA-producten die je met één klik kan bezichtigen. Als klant klik je zo een eind weg en voor je het weet heb je al weer vier extra producten op je verlanglijstje staan.

 

3D-beelden
Een modernere techniek die we ook steeds vaker tegenkomen, is het aanbieden van 3D-beelden. Nu is zoiets niet nodig in bijvoorbeeld een webwinkel met boeken, maar voor een webwinkel die horloges aanbiedt, kan het zeker een toegevoegde waarde hebben. Een plaatje is ook maar een plaatje en juist zo’n 3D-weergave kan de twijfelende klant uiteindelijk overhalen.

 

De 3D-animatie is een goed voorbeeld van dat je niet zomaar alles in je productpagina kan plaatsen. Sommige sectoren van de webwinkelbranche lenen zich nou eenmaal niet voor dit soort productweergaves. Bedenk daarom goed wat voor publiek je nou eigenlijk probeert te bedienen en wat ze willen of verwachten te vinden op je productpagina. Komen veel klanten bijvoorbeeld op je site via externe reviewsites, dan kan je ervoor kiezen om die beoordelingen ook op je productpagina te plaatsen.

En als je hoogwaardige producten aanbiedt, waarvan het een toevoeging kan zijn om die vanuit meerdere invalshoeken te bekijken, beperk je dan niet tot één (eendimensionale) foto. Heb je veel jonge klanten, dan is het misschien een optie om meer sociale deelbuttons toe te voegen. Uiteindelijk moet jij weten welke klanten je wil bedienen en wat zij van je pagina verwachten en op basis daarvan richt je je productpagina in. Laat je sowieso niet beperken tot de traditionele manieren, maar kijk ook eens bij de concurrent of bij spelers uit een andere branche hoe het ook kan.

Vorige artikel
Volgende artikel
Trefwoorden

ProductpaginaOnderzoekProductvideosProductfotos


Gerelateerde atikelen
Reageer
comments powered by Disqus

Laatste reacties
Nu op het Webwinkel Forum
Vraag

Waarom bezoek jij Webwinkel Weblog?

  • Heb een webwinkel
  • Heb meerdere webwinkels
  • Werk bij een webwinkel
  • Bieden webwinkel software
  • Werk voor (een) webwinkel(s)
  • Wil graag een webwinkel
Interessante trefwoorden

McommerceEcommerceLanceringVrouwenCijfersNicheLudiekInspiratieAmazonTipsWebwinkelPopupstoreVerzendkostenWebwinkelsoftwareOnderzoekIdealPostnl