Met welke producten nu een webwinkel beginnen?

met welke producten een webwinkel beginnen?Afgelopen week waren weer de Webwinkel Vakdagen. DĆ© beurs voor Nederlandse webwinkeliers, en webwinkeliers in spe. Als je je webwinkel nog moet beginnen en op de beurs rondgelopen hebt, kun je bijna alles regelen behalve de productkeuze zelf. Als je nu begint als kleinere speler, waarmee kun je het in principe dan het best opnemen tegen de inmiddels al gevestigde namen?

Als je niet weet waarin je je webwinkel gaat beginnen ben je niet de enige. Velen beginnen maar gewoon met het eerste product dat ze tegenkomen. Telefoonhoesjes uit China importeren bijvoorbeeld. Dat is lekker goedkoop en makkelijk. Maar met de enorme concurrentie verre van succesvol, want deze markt kent al veel aanbieders en dus had je bij de start beter een product kunnen zoeken waar de concurrentie nog wat kleiner was.

Of het verstandig is een webwinkel te starten zonder dat je affiniteit hebt met de producten is een belangrijke discussie op zich, maar niemand zal ontkennen dat ook de concurrentie in de beslissing mee mag wegen. Want ook al groeit een productcategorie snel, als dat mede is vanwege enkele grote spelers kun je die toch beter links laten liggen. Vandaag een webwinkel beginnen in een segment dat Bol.com of Wehkamp al domineren is dus lastiger dan wanneer je een niche zoekt waarin deze grote spelers niet actief zijn. Maar wat zijn die niches dan?

Om deze vraag te beantwoorden keek webwinkelsoftware-aanbieder Bigcommerce een jaar lang naar data van vijftigduizend klanten. Daaruit bleek dat ‘auto’, ‘juwelen’, ‘speelgoed & spellen’ en ‘dierenverzorging’ snel groeiende markten zijn waar unieke webwinkeliers het beter doen dan hun grote concurrenten. Zo blijkt dat een gevestigde naam als Toys-R-us volgens deze cijfers veel minder hard groeit dan hun kleinere concurrenten in de online speelgoedbranche.

‘Met boeken hoef je niet meer te beginnen
Er moet hier wel bij worden gezegd, dat de cijfers uit Amerika afkomstig zijn en de Amerikaanse ecommerce-sector is nu eenmaal niet die van Nederland. Speelgoed was afgelopen jaar in Nederland het snelstgroeiende segment maar wel een segment waarin ook Bol.com inmiddels actief is. Toch blijft het interessant om eens te kijken in welke nichemarkten het in de VS nog goed toeven is.

Zo hoef je het, zowel in Amerika als hier, niet te proberen op de online boekenmarkt. Die wordt gedomineerd door giganten als respectievelijk Amazon of Bol.com. Kleinere webwinkels op basis van Bigcommerce, deden het mogelijk om die reden, erg slecht in juist dat segment. De markt van online boeken, muziek en films zag een omzetkeldering, en wel van 14%. De grootste procentuele groei in het aantal webwinkels was waarneembaar in de ‘meubel’-, ‘eten & drinken’- en ‘huis & tuin’-branches.

Nog altijd doen echte niches het ook altijd goed. Afgelopen weekend keken weer bijna vier miljoen mensen naar Boer Zoekt Vrouw, dus als je in de ‘huis & tuin’-branche start, is een specifieke niche als het platteland misschien wel een goed idee? Liever toch gericht op starters in een Vinexwijk? Het maakt niet uit, als je je publiek maar kent, en je jezelf durft te ondscheiden. Bijna elke niche kan nog wel een extra webwinkel gebruiken.

Webwinkel in auto’s of juwelen?
De markt verandert erg snel, dus hoe weet je nu of Bol.com niet ook naar jouw productcategorie uitbreidt? Zekerheid heb je nooit maar als je kijkt naar artikelen als auto’s of juwelen is het natuurlijk wel nog een grote stap. Een kansrijke productgroep dus. In de VS blijkt dat in de autobranche een online winkel die klant is bij Bigcommerce gemiddeld met 89% is gegroeid aan omzet. Grote auto-webwinkels als AutoZone en O’Reilly groeiden echter met ‘maar’ 22%. Blijkbaar valt er mee te concurreren!

Ook in de online juwelenbranche is het goed boeren. Daar zagen Bigcommerce-klanten hun omzet met 31% groeien, terwijl het aantal online shops met vier procent steeg. In Nederland ging in deze branche het jarenoude Siebel recent nog failliet. Vervelend voor de markt. Maar misschien brengt het faillissement van Siebel jou een unieke kans en groei als nieuwe speler? Kansen genoeg!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten