Moeten we met pakketbezorging ondergronds gaan?

Moeten we met pakketbezorging ondergronds gaan?

Als je het hebt over de toekomst van de logistiek, dan heeft men het al snel over drones en zelfsturende auto’s. Maar die eerste zijn nog steeds alles behalve veilig in de lucht en de robotauto’s zorgen op hun beurt voor een boel infrastructurele en ethische vraagstukken. Waarom vervoeren we pakketjes niet ondergronds?

Dat is in feite de vraag die Cargo Sous Terrain zichzelf ook stelde. Deze Zwitserse organisatie wil vijftig meter onder de grond zes meter brede tunnels aanleggen waar dan een driebaansweg komt waar pakketten en pallets met zo’n dertig kilometer per uur kunnen worden vervoerd. Vooralsnog is het plan om in 2030 een dergelijke tunnel te hebben aangelegd tussen Zürich en het 70 kilometer verder gelegen Härkingen-Niederbipp, maar daarna wil het meer grotere steden met elkaar verbinden. Binnen de stadskernen moeten de pakketten vervolgens bezorgd worden bij de consument door elektrische auto’s, scooters en busjes.

Hoe langer wij erover nadachten, hoe lyrischer wij werden. Helemaal als je het afzet tegen de andere, veelgehoorde alternatieven: drones en zelfsturende auto’s.

Waarom drones niet de logistieke toekomst worden
Grote ecommerce- en logistieke partijen zoals Amazon, Google, DPD en Swiss Post zijn al een tijd bezig met tests om te kijken of ze drones kunnen inzetten om pakketjes snel bij de eindconsument te krijgen. Maar zal dit ooit écht aanslaan? Er moeten sowieso eerst wat wetten aangepast worden voor commerciële vluchten op enkele tientallen meters boven de grond. Dat zal al heel wat voeten in de aarde hebben, maar zelfs als wettelijk het luchtruim wordt vrijgegeven, zal het even duren voordat bezorgdrones gemeengoed worden.

Hoe zit het met de privacy bijvoorbeeld als er drones rondvliegen met een cameraatje erop bevestigd? Hoe zit het met de veiligheid van de mensen die over straat lopen? Hoe bezorgt een drone bij iemand die op twee hoog woont zonder balkon? Wat wordt er gedaan tegen vandalisme? Wat als een drone het plots begeeft?

Drones zien er hartstikke cool uit en wij hebben er ook vaak genoeg mee gespeeld, maar om deze nou in te zetten als dé future proof pakketbezorger? Wij laten ze nog maar even voorbij vliegen…

Waarom zelfsturende auto’s niet de logistieke toekomst worden
Zelfsturende auto’s, die ook nog eens elektrisch rijden, worden door velen gezien als de grootste uitvinding van deze tijd. Doordat de computer rijdt en via duizenden berekeningen rekening houdt met de omgeving moeten files tot het verleden behoren. En doordat het zelf kan rijden, kan zo’n auto ook gemakkelijk gedeeld worden: als het jou heeft afgeleverd op het werk, haalt het iemand anders op en zo verder, tot het jou ’s avonds weer naar huis brengt. En de auto hoeft dan niet per se voor de deur geparkeerd worden; het komt toch wel wanneer je het via een app oproept.

Als pakketbezorger kan de zelfsturende auto ook worden ingezet. Ook door auto’s die door particulieren worden gebruikt; de auto rijdt na jouw ritje gewoon verder als pakketbezorger en er is altijd wel ruimte op de achterbank of in de kofferbak.

Maar het zal wel even duren (of zelfs nooit gebeuren) voordat íédereen in zelfsturende auto’s zit. En dus zul je ook altijd files houden, parkeerplekken voor de deur nodig hebben en moeten er nog altijd snelwegen worden bijgebouwd. Dat gaat ten koste van het milieu, het straatbeeld of de natuur. En dan hebben we het nog niet gehad over de ethische problemen die komen kijken bij het programmeren van zelfsturende auto’s.

Waarom pakkettunnels wél de logistieke toekomst worden
Veiligheid in de lucht en ethische kwesties over welke keuze een zelfsturende auto moeten maken zijn grote obstakels die respectievelijk de drone en de robotauto’s eerst maar eens moeten zien te overwinnen. Wat in principe vandaag nog gerealiseerd kan worden is de eerder genoemde ‘pakkettunnel’ van CST. Oké, je moet dan ergens de weg opbreken, maar gebeurt dat niet al vaak genoeg in ons land?

Laten we dat even buiten beschouwing, dan zien we vooral grote pluspunten. Het straatbeeld wordt niet verpest, aangezien niemand last heeft van iets wat ze toch niet kunnen zien of horen. Pakketten zouden standaard binnen een paar uur bezorgd kunnen worden. Standaard. Same-day-delivery is dan geen extra service meer, maar gewoon de norm voor grote én kleine webwinkels. Wij leven in een land dat logistiek al hartstikke fijn in elkaar zit en het feit dat geen enkele afstand echt te groot is, zorgt ervoor dat wij een pakkettunnel-netwerk kunnen aanleggen, waardoor je altijd binnen een paar uur een pakket bezorgd kan krijgen.

Een ondergronds netwerk van wegen die al die honderden duizenden pakketjes gaan versturen door het hele land. Internationaal gezien zouden we onze logistieke expertise weer eens kunnen tentoonspreiden. Moeten we het alleen snel realiseren dan die Zwitsers…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten