Mollie focust op groei en kijkt naar buitenland

Mollie focust op groei en kijkt naar buitenland

Betaalprovider Mollie zit momenteel niet stil. Het bedrijf lanceert vandaag een nieuw tarief voor iDEAL-transacties maar biedt ook steeds meer andere betalingsmogelijkheden. Met een nieuwe website wil het bedrijf een nieuw beeld laten zien van zichzelf. Daarnaast richt het zich op nieuwe markten, waarbij ook het buitenland niet langer wordt uitgesloten.

Vandaag zal Mollie ook wel wat in de belangstelling staan omdat het de partner blijkt te zijn achter SEOshop Payments, maar Mollie is al een tijdje een bekende naam in ons land. Met name onder kleinere spelers die er ooit vanwege de makkelijke instap mee zijn begonnen. Mollie rekende als een van de weinigen alleen transactiekosten waardoor het vooral bij starters werd gezien als een interessante speler.

“Dat klopt. Bij verschillende webwinkelsoftware-partijen mogen wij fungeren als hofleverancier voor de betalingen”, zo vertelt Mollie-woordvoerder Jelle Kaat. “Onder andere op die manier hebben we een groot marktaandeel van zo’n tienduizend actieve webwinkels kunnen verzamelen. Daarnaast zijn wij de vaste partner van veel uiteenlopende platformen. Op dat gebied gaat het erg goed. Maar wat we wel merken is dat mensen ons nog altijd als provider voor de kleinere webwinkels zien. De markt is veranderd en een hoger transactiebedrag zonder verdere kosten, schrikt middelgrote en grotere spelers soms af. Daar moeten we dus wat aan doen.”

Doorgroeien naar middelgrote segment

Om te beginnen komt het bedrijf met 45 cent per iDEAL-transactie. Mollie rekende al geen andere kosten en gaat dat nu ook niet doen. Overboekingen naar je eigen rekening is dus gratis. Indirect behoort Mollie daarmee direct tot de goedkoopste aanbieders maar eigenlijk is dat maar een klein onderdeel van het plan. “We zijn al langer bezig met het verruimen van onze markt. We doen het goed bij starters maar willen graag ook naar het middelgrote segment kunnen doorgroeien. Daarvoor is meer nodig dan een stabiele iDEAL-omgeving.”

Zo heeft het bedrijf hun betalingsoplossingen eens goed onder de loep genomen. Zoals creditcard-betalingen bijvoorbeeld. “Dat was langere tijd een ondergeschoven kindje bij ons, maar sinds we daar in september het nieuwe platform voor hebben gelanceerd zien we maand op maand een verdubbeling in het aantal creditcard-transacties en dat zal in de feestmaand december niet minder zijn. We verwachten ook in 2015 een sterke groei door te kunnen maken met creditcard-transacties.”

Ook overboeking, Bancontact/Mister Cash en Sofort zijn mogelijk via Mollie. Er is zelfs een oplossing voor PayPal via de API mogelijk. Alles bij elkaar zijn dat genoeg opties voor ook grotere spelers. “Dat klopt en daar zal dus zeker wel wat gebeuren. Of 45 cent per transactie daar genoeg voor is? Spelers met meer dan duizend transacties per maand mogen best even bellen om te zien wat we voor hen kunnen betekenen. Bij een groot transactie-volume en een betrouwbare speler en branche, moet er zeker iets mogelijk zijn.”

Storm mag losbarsten!

“In de afgelopen jaren hebben we aan veel dingen gewerkt, ook intern. Denk bijvoorbeeld aan de vergunning van de Nederlandsche Bank. Daardoor is het een periode mogelijk wat stiller geweest rondom Mollie. Dat was stilte voor de storm, die nu mag losbarsten. Met recent het nieuwe creditcardsysteem, vandaag een nieuwe frontend en tarievenstructuur, een nieuwe backend in 2015 en veel nieuwe partnerships kunnen we wel weer wat rumoer in de markt realiseren.”

“Waar de groei vooral vandaan moet komen? We zijn bezig om de partnerships die we hebben, nog mooier te maken. Dat gaat zeker zijn vruchten afwerpen. En door ons uitgebreidere productaanbod richten we ons naast de long-tail ook meer op het MKB en zijn we aantrekkelijker voor grote klanten. Maar ook als die uitblijven, verwachten we een sterke groei. Via ons huidige klantenbestand, en uiteindelijk ook het buitenland. België ligt dan voor de hand met Bancontact/Mister Cash maar we zijn ook al met Duitsland bezig. Ook Polen zien wij als een interessante markt. Je ziet het, in 2015 staat er genoeg te gebeuren bij Mollie!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten