Acht manieren om je aanbod te vergroten

acht manieren om je aanbod te vergrotenEen halflege webwinkel bezoeken heeft voor de consument hetzelfde effect als een halflege winkel binnenlopen: het nodigt niet echt uit tot kopen. Een (web)winkel daarentegen die een ruime keuze aan producten heeft, zorgt er automatisch voor dat heel wat klanten langer blijven rondhangen. Maar hoe vergroot je je productaanbod zonder al te veel kosten te maken?

Vraag je klanten wat ze willen
Deze is eigenlijk zo simpel dat veel webwinkeliers ‘m over het hoofd zien. Vraag je klanten gewoon wat ze zoeken, of wat ze van je voorgestelde product-uitbreiding vinden. Zo  kom je er snel genoeg achter of dat ene product dat je wil verkopen überhaupt wel op enige vraag kan rekenen of dat je klanten nooit van plan zijn om er X euro voor te gaan betalen. En wellicht kunnen ze jou ook producten laten ontdekken die perfect in je webwinkel passen, maar die jij nog niet aanbiedt.

Werk samen met een andere webwinkelier
Een van de manieren om op een handige en al te dure manier je productaanbod te vergroten is door samen te werken met iemand anders. En dan doelen we niet op de concurrent, maar op iemand die iets biedt wat perfect past bij jouw aanbod. Als jij bijvoorbeeld online fietsen verhuurt kun je wellicht een samenwerking aangaan met een cateraar of online lunchdienst. Bied bij het huren van twee fietsen de huurder(s) aan om voor een gereduceerd tarief een lunchpakket of gevulde picknickmand te nemen bij het andere bedrijf. Zo vergroot je hetgeen je hebt aan te bieden in je webwinkel, terwijl het zowel voor jou, je partner als je klant gunstig is. Een ‘win-win-win-situatie’ dus.

Breid het aantal kleuren uit
Misschien dacht je in eerste instantie wel voldoende te hebben aan twee kleuren per product. Maar wat nou als je veel meer kleuren gaat aanbieden? Meer keuze is toch iets wat iedere klant zou willen? En het kan soms wonderen doen voor je omzet. Denk bijvoorbeeld aan de standaard kleuren lichtblauw en lichtroze die zoveel webwinkels, die babykleding en –artikelen verkopen, aanbieden. Maar sommige toekomstige ouders willen wel eens af van die standaard kleuren en kiezen liever voor iets met geel, lichtgroen, of paars erin. En als jij dat in tegenstelling tot je concurrent wél verkoopt, dan heb je gelijk een streepje voor. En qua kosten hoef je het niet te laten, want vaak betaal je nauwelijks meer om het product ook in andere kleuren te kunnen krijgen.

Bied diverse kwaliteiten aan
Consumenten willen vaak iets te kiezen hebben. En ook al kiezen ze altijd voor de standaard-optie, het feit dát ze kunnen kiezen is vaak al voldoende. Zo adviseert Twinkle Magazine deze week om een lelijk broertje toe te voegen, alleen maar om dat mooie zusje aan te prijzen!

De keuze uit diverse kwaliteiten kan je aanbieden in veel ecommerce-sectoren. Bijvoorbeeld bij een webwinkel met kantoorproducten verkoop je het papier niet alleen in verschillende formaten (A3, A4, A5, etc.) maar ook in verschillende kwaliteiten (normaal, glossy, extra stevig, glanzend, etc.). En als aanbieder van online streamdiensten kun je de consument laten kiezen uit onder andere SD (Standard Definition) en HD (High Definition).

Bied diverse varianten aan

Als webwinkelier die producten verkoopt van bekende personen, kun je er wellicht voor zorgen dat die ene dvd of dat ene shirtje ook verkocht kan worden met een persoonlijk kaartje of een handtekening van die persoon. En dat kun je dan weer verkopen naast het oorspronkelijke product. Dit trucje kun je ook toepassen in mediawinkels, door bijvoorbeeld een film als dvd, blu-ray en stream aan te bieden, of in webwinkels die bijvoorbeeld softwarepakketten verkopen. Door zowel een ‘standaard’- als een ‘professional’- en ‘ultra’-pakket aan te bieden bied je de klant meer keuze en daarmee vergroot je de kans op een hogere omzet. Want als je maar één pakket aanbiedt, schrik je misschien net die ene klant af die een beperkter of juist een uitgebreider pakket wil.

Test een nog niet bestaand product uit
Nadat je je klanten hebt ondervraagt, kun je een interessant product dat je (nog) niet aanbiedt al wel op de site zetten. Zorg voor een mooi plaatje en een aantrekkelijke tekst en zet het product op ‘backorder’-status. Wanneer klanten dat product dan bestellen, dan kost het hen niks en neem jij contact met ze op als het product weer ‘op voorraad’ is. Als je merkt dat er genoeg interesse is, kun je het product alsnog gaan verkopen, maar nu echt!

Kijk uit voor buitenkansjes
Blijf goed op de hoogte van alles wat er speelt in je branche, zowel voor als achter het gordijn. Lees regelmatig de relevante blogs, hou intensief contact met de bloggers en weet welke importeurs wat importeren. Zo nu en dan komen er namelijk producten op de markt die gegarandeerd gaan verkopen en je hebt natuurlijk soms ook producten die opeens voor veel minder geld in te kopen zijn, maar je nog wel (eventjes) voor de gemiddelde verkoopprijs kan verkopen. Tel uit je winst.

Breid je succesvolle producten uit

Never change a winning team. In plaats daarvan moet je het winnende team, in dit geval dus het succesvolle product, juist uitbreiden. Blijkt die ene tablet dé klapper in je webwinkel, zorg er dan voor dat je ook de bijbehorende beschermingshoezen, sleeves, adapters, stylus-pennen, fancy stickers en hdmi-kabels weet aan te bieden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten