Ecommerce diploma weinig meerwaarde

Groeiende MKB webwinkels letten bij het zoeken naar nieuwe medewerkers vooral op de persoonlijkheid en de klik met de doelgroep. Een ecommerce diploma of ervaring heeft daarentegen weinig meerwaarde.

Het viel me eerder al op bij enkele webwinkels dat nieuwe collegas toch wel erg vaak via-via bij webwinkels als medewerker terecht kwamen en dat er relatief weinig vacatures van de ecommerce branche te vinden zijn. Natuurlijk ze zijn er wel maar webwinkels zetten niet snel een Monsterboard advertentie op. Niet enkel de kosten maar vooral het tijdsintensieve aspect van het hele sollicitatieproces blijken vaak een flinke drempel.

Reden voor mij om er een eigen onderzoek op na te houden. Onder enkele tientallen webwinkels en ecommerce specialisten blijkt er niet een die een externe vacature zou plaatsen als hij nu een nieuwe medewerker zou zoeken. Veel webwinkels kijken eerst in het eigen netwerk. Via specialistische forums over de branche of het produkt, het eigen weblog, kennissen, oud stagiaires of door de vraag neer te leggen bij de huidige medewerkers zou de vacature eerst de wereld worden ingezonden. Een vacature plaatsen op een externe vacature website wordt door niet een webwinkel als optie genoemd.

Klantgerichtheid is overal belangrijk
Met name de gerichtheid speelt hier een grote rol. Als een webwinkel op zoek is naar een nieuwe medewerker is het zelden noodzakelijk dat deze een diploma of ervaring in de ecommerce branche heeft. “Dat had ik zelf ook niet toen ik met mijn shop begon. Ik wil wel dat mensen klantgericht zijn, secuur kunnen werken en plezier hebben in wat ze doen.” Aldus Chantal de Paus van webwinkel Kattig.eu. “Elke bestelling moet behandeld en verzonden worden alsof deze gaat naar iemand waar je veel om geeft, dat ziet de klant direct als de zending wordt geopend. Dus geen mensen die het zien als het volgende vakantiebaantje en die het niet kan schelen of iets goed aankomt. Ik zou gaan zoeken op een specialistisch forum, naar mensen die net zoveel hart voor de producten hebben en net zo klantgericht zijn als ik ben.”

Martin Verkerk van Silk-Stockings.nl zou het in de eigen webwinkel en showroom publiceren zodat kandidaten reageren die al bekend zijn met de eigen doelgroep en branche. “Wat betreft kennis, ervaring en opleiding voor ecommerce zouden wij zelf verzorgen, bijvoorbeeld een jonge schoolverlater die we helemaal op kunnen leiden binnen ons eigen proces. Op die manier kunnen wij onze huidige service en kennisniveau waarborgen wat ons momenteel al uniek maakt ten opzichte van de concurrentie.”

Recent viel het me nog op dat een grote aanbieder als Mailorder Solutions een vacature via social media oplossingen als de eigen Twitter of weblog probeert te vervullen. Mailorder Solutions is een van de grotere ecommerce bedrijven van Nederland met tientallen webwinkels en een geschatte omzet van rond de 11 miljoen euro. 

Mocht je net vanaf september willen starten aan een ecommerce opleiding en hierdoor vanaf willen zien kan ik je vertellen dat er een reden is waarom die studie wel meerwaarde heeft. Stages. Stagiaires worden regelmatig ingeschakeld als eerste goedkope kennismaking met personeel en bij tevredenheid blijven deze regelmatig plakken. Naast je studie kun je jouw kansen vergroten met door thuis achter de computer met osCommerce of Magento aan de slag te gaan. Een mooi Twitter en Facebook account kunnen ook geen kwaad. Deze zijn vergelijkbaar met de traditionele  referenties en tonen nieuwsgierigheid naar ecommerce.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten