Social media

Social media en ecommerceSocial media zijn inmiddels een niet meer weg te denken onderdeel van ons online bestaan. Dus ook de ecommerce ontkomt er niet aan. Als consument mag het duidelijk zijn wat je met sociale netwerken als Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Periscope en WhatsApp kan. Als webwinkelier is het directe nut wellicht minder goed zichtbaar.

Nieuws over social media

Onze laatste nieuwsberichten over ecommerce en social media zijn:

Hoe belangrijk zijn al die sociale netwerken als je zelf actief bent in de ecommerce? En waarom zou je er eigenlijk aan meedoen? Heel simpel: social media bieden grote kansen voor ecommerce.

Social media biedt kansen voor ecommerce

De belangrijkste reden waarom jouw webwinkel een bedrijfspagina moet hebben op Facebook of waarom je af en toe wat ‘achter de schermen’-posts moet delen op Instagram, is simpelweg omdat jouw klanten hier zitten.

En die klanten hebben tegenwoordig een aardig eisenpakket. Zo verwachten ze dat de webwinkel waar zij wat willen bestellen of al iets hebben gekocht, ook aanwezig is op het sociale netwerk waar zij op zitten. Of ze verwachten je aanwezigheid, omdat andere merken er Ă³Ă³k zitten. Dus als jij merkt dat jouw concurrenten opeens allemaal aan het snapchatten zijn, dan is het misschien verstandig om hier ook aanwezig te zijn!

Facebook als verkoopkanaal: het kan al sinds 2009!

Daarnaast is het sinds juli 2009 ook een verkoopkanaal. Toen had  1-800-flowers.com als eerste een verkoop gerealiseerd via Facebook, zonder dat die koper de webwinkel van de verkoper had bezocht. Inmiddels is social media op dat vlak niet meer weg te denken. Daarnaast vervangen social media steeds vaker de traditionele vorm van klantenservice.

Als kanaal voor de klantenservice is het eigenlijk nog het meest relevant als je beseft dat wij met z’n allen meerdere uren per dag vertoeven op sociale netwerken als Facebook, WhatsApp. En als je daar toch al zit, dan is het fijn als je er ook je vragen kunt stellen. Tegenwoordig zitten er dan ook veel bedrijven op Facebook – al dan niet met slimme chatbots die een deel van het contact met klanten uit handen nemen – of chatten ze met klanten via WhatsApp.