Ga jij ook op vakantie met je webwinkel?

Ga jij ook op vakantie met je webwinkel?De schoolvakanties zijn begonnen en ook de traditionele bouwvak is in sommige delen van het land al bezig. Als webwinkelier heb je waarschijnlijk ook je weekje camping, een lang weekend in Friesland of een maandje naar de Griekse kust geboekt. Maar wie zorgt er dan voor je webwinkel? Gaat jouw shop tijdelijk offline of kom je met creatieve oplossingen?

Elke webwinkelier herkent het wel. Dat het lastig is om je webwinkel tijdelijk los te laten. Je gaat ermee naar bed en je staat ermee op. Je werkt waarschijnlijk niet met vaste kantooruren, want ook ’s avonds als je thuis op de bank zit pak je toch even die laptop erbij om wat bestellingen te verwerken, mailtjes te beantwoorden of de website te updaten.

Webwinkel met vakantie, wat nu?
Dat zijn echter kleine dingetjes tussendoor en daar heeft het thuisfront waarschijnlijk ook mee leren leven. Maar wat nu als je twee weken lang in een appartement op Kos zit, waarbij de wifi uiterst onstabiel is en je partner heeft gezegd dat je alleen mee mag als je even níét met je werk bezig bent? Dan moet je toch even wat aanpassingen maken.

Veel webwinkeliers werken met fulfilmentbedrijven waardoor de orders gewoon doorlopen maar je zit ook met je klantenservice, retouren of inkoop. In veel gevallen kun je niet alles uitbesteden en wil je ook niet die vragen vanaf vakantie beantwoorden. Soms is er een helpende hand in de vorm van familie of een goede vriend maar als dat nou net de mensen zijn waarmee je die weekjes weggaat dan moet ook je webwinkel officieel met vakantie.

Maar gaat je shop daarbij helemaal offline, zoals Ringslingshop.nl bijvoorbeeld heeft gedaan? Dat zou in ieder geval niet ons advies zijn, want je complete website tijdelijk offline halen kan funest zijn voor je positie in de zoekresultaten van Google.

RingSlingShop - Webwinkel offline

Mailen in noodgeval
Beter is het om een kleine melding op de site te zetten. Zo heeft Partycorner.nl een weg te klikken melding bovenaan de homepage gezet. “Belangrijk bericht: in de periode van zaterdag 19-07-2014 tot en met zondag 27-07-2014 zijn wij wegens vakantie gesloten! U kunt wel 24/7 uw bestelling plaatsen maar deze zal niet eerder dan maandag 28-07 behandeld worden! In uiterste noodgevallen kunt u een mail sturen naarspoed@partycorner(beschikbaar vanaf 19-07)”. Een prima oplossing, die ook nog eens klantvriendelijk is door een e-mailadres aan te bieden waar klanten naar kunnen mailen in noodgevallen.

Webwinkel offline?

De Naaimachinespecialist gaat ook op vakantie en heeft daarvoor ook een melding geplaatst op de homepage. “Tijdens de zomervakantie, 12 juli t/m 8 aug.is de winkel open op dinsdag t/m zaterdag van 10:00 – 13:00 uur (maandagen gesloten). Indien dit voor u niet haalbaar is kunt u natuurlijk altijd een afspraak maken.De webwinkel isaltijd geopend! Onze vakantie is van 9 t/m 23 augustus.” Het valt alleen niet erg op, dus grote kans dat veel klanten hier overheen lezen. Overigens staat niet vermeld of bestellingen nu wel of niet geleverd worden tijdens de vakantie?

Webwinkel offline?

Webwinkel offline? Of toch alleen een melding?
De beste optie lijkt ons toch om een opvallende melding te plaatsen waarin je duidelijk uitlegt hoe lang de webwinkel offline is of wanneer bestellingen pas weer verwerkt worden. Ook moet je voldoende contactgegevens plaatsen, mochten mensen toch echt moeten mailen of bellen. Het is niet slim om je hele webwinkel offline te halen; de kans dat iemand hierna nog eens terugkomt wordt door zo’n beslissing wel kleiner en voor je positie in de zoekmachines is het ook niet echt bevorderlijk. Iemand moet natuurlijk wel gewoon de producten uit je webwinkel kunnen bekijken!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten