Greentoe laat consument zelf prijs bepalen

Greentoe laat consument zelf prijs bepalenGreentoe laat consumenten de prijs bepalen die zij voor een product willen betalen. De gecertificeerde partners van deze nieuwe webwinkel bepalen vervolgens of zij akkoord gaan met het voorstel. Greentoe is recent gelanceerd met 15.000 producten van zo’n twintig kleine tot middelgrote retailpartners en is van plan om het consumentengedrag online te veranderen.

Consumenten hebben inmiddels het internet omarmd in hun zoektocht naar de goedkoopste producten in zowel online als offline winkels. Maar zoiets kan het hele proces van online shoppen voor een nieuwe camera, computer of tv wel erg vertragen. En als je als consument al een redelijke prijs vindt, dan heb je niet meer de mogelijkheid om nog een paar tientjes van de prijs af te dingen. “Wanneer je in een stenen winkel elektronica koopt kun je in de meeste gevallen wel afdingen en onderhandelen”, aldus oprichter Joe Marrapodi. “Je kunt altijd wel een beetje onderhandelen en de prijs zo honderd euro naar beneden praten. Maar digitaal gaat dat toch echt niet!”

Met Greentoe dus wel. Op dit moment staan er producten in de categorieën ‘fotografie’, ’tv’s en thuistheater’ en ‘computers’. Als consument kun je kiezen uit zo’n vijftienduizend producten van twintig verschillende elektronicawinkels, waaronder Electronics Express, Focus Camera en retailers die hun waren verkopen via de Amazon Marketplace. Is er eenmaal voor een product gekozen, dan krijgt de consument de laagst gevonden online prijs te zien en de prijs die Greentoe aanbeveelt mocht de consument willen afdingen.

Bieden op een artikel
Na het klikken op de blauwe ‘Submit your offer’-knop heeft de consument nog geen bod geplaatst, maar kan hij het voorgestelde bod nog aanpassen.  In het geval van bovenstaande Canon-camera blijkt de ondergrens bij $333.02 te liggen; bij alles wat daaronder wordt geboden, geeft de site aan: “Your offer is too low“. Verder kan de consument op deze pagina ook nog aangeven hoeveel dagen bedenktijd hij de aangesloten webwinkeliers wil geven, met daarbij de melding dat hoe meer dagen bedenktijd er wordt gegeven, hoe meer kans er is dat er iets vruchtbaars uit komt. Ook kun je je postcode opgegeven ‘so we can make sure tax is not a problem‘.

Open staan voor suggesties klanten
Voor aangesloten webwinkels is dit een prachtige mogelijkheid om te laten zien dat je openstaat voor de wensen van de klant. Net zoals dat het bij veel elektronicawinkels in de stenen winkelstraat mogelijk is om af te dingen, zou zoiets online toch ook moeten kunnen? De bij Greentoe aangesloten webwinkels tonen in ieder geval die houding en staan open voor prijssuggesties van klanten. Het blijft een interessant concept en we zijn dan ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Zullen klanten echt gaan profiteren van Greentoe en ook niet geheel onbelangrijk, gaan webwinkels er ook van profiteren, al was het op de lange termijn? En… wanneer gaat een Nederlandse partij een dergelijk initiatief proberen op te zetten? Wij zijn uitgerekend een volk van afdingers en kortingzoekers.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten