Hoe bedank jij je leverancier?

webwinkel leveranciers Die vraag klinkt misschien stom, maar hoe zou jouw webwinkel ervoor staan zonder leveranciers? En het is toch altijd fijn om een bedankje te krijgen, hoe klein ook, als je iets voor iemand doet? Daarom komen wij met acht tips om je leverancier te bedanken en de relatie goed te houden!

Webwinkeliers zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de beleving van de klant. Betere marketing, een mooiere website en optimale communicatie en logistiek moeten het bedrijf winstgevend en succesvol maken. Interne zaken worden dan wel eens wat minder prettig onderhouden. Terwijl die zeker net zo belangrijk zijn!

Vraag je eerst eens af hoe de relatie tussen jou en je leverancier is. Betaal je je facturen netjes op tijd of laat je ze lekker lang wachten? Zie je ze als een partner en essentieel onderdeel van het hele proces of zijn ze meer iets ‘dat er helaas bij hoort’? Een goede verstandhouding met je leverancier kan je op den duur een boel opleveren. Gratis positieve mond-tot-mondmarketing en misschien zelfs een voorrangspositie zul je bij de meeste leveranciers met een beetje aardigheid niet krijgen. Maar begrip, betere deals of een net wat snellere levering hoeven in de meeste gevallen niets te kosten.

Veel bedrijven focussen zich met hun marketing op hun huidige en potentiële klanten. Ze beseffen maar wat goed dat deze relaties van belang zijn en dat ze de reputatie van het bedrijf positief kunnen beïnvloeden. Vergeet niet dat de leverancier misschien ook wel zo over jou, hun klant, denkt.

Acht tips voor de omgang met je leverancier
–    Betaal je facturen netjes op tijd. Dus voor de uiterste datum. Dit is niet alleen administratief fijner, maar bijna alle leveranciers kunnen snelbetalende klanten wel waarderen.

–    Zet een link, logo en of zelfs een korte omschrijving van jouw ervaring met de leverancier op je website.

–    Behandel je beste leveranciers als onderdeel van je team. Nodig ze bijvoorbeeld eens uit tijdens een bedrijfsborrel.

–    Of doe het omgekeerd en ga eens naar een borrel of netwerkmeeting van je leverancier. Houd daarvoor hun website in de gaten om te kijken of je ergens welkom of uitgenodigd bent.

–    De kans dat een groothandel of andere grote leverancier even langswipt is kleiner dan andersom. Bel ze dus eens op, zeg dat je toevallig in de buurt bent en of je even langs kan komen voor een informeel gesprek en een kopje koffie.

–    Communiceer met je leveranciers. Als de leveringen goed en op tijd zijn, laat ze dit dan zo nu en dan weten. Spreek je waardering uit. En als sommige dingen niet gaan zoals je zou wensen, laat dit dan ook weten. Gebrek aan communicatie helpt niemand vooruit.

–    Stuur ze een referentie en ze zullen die beantwoorden. Het aloude principe van ‘jij doet iets voor mij, ik doe iets voor jou’ kan wonderen doen.

–    Stuur een bedankbriefje als ze veel moeite hebben gedaan voor jou en je webwinkel. Zoiets zullen ze zich nog lang heugen en ook dat kan op den deur jouw reputatie en zakenrelaties alleen maar ten goede komen.

Hoe ga jij met je leverancier om?
Leveranciers zijn soms net mensen, uniek in de omgang en elke relatie is daarmee verschillend. Wat doe jij zoal voor je leverancier en wat heeft jullie relatie positief beinvloed? We zijn benieuwd!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten