In hoeverre mag je namaak verkopen?

In hoeverre mag je namaak verkopen?Een goedkope PS3-controller, een lader voor een iPhone of een t-shirt waarbij het design wel erg veel lijkt op dat van een topontwerper. Ook de ecommerce-branche ontkomt niet aan goedkope alternatieven of producten die wel erg veel lijken op die van bekende topmerken. Maar in hoeverre mag je namaak  in je webwinkel verkopen?

Een interessante vraag, want voor sommige webwinkels die we tegenkwamen op het internet kan dit het verschil betekenen tussen omzet behalen en illegale praktijken erop nahouden en de shop offline gehaald zien worden. Het is soms lastig balanceren op de scheidslijn tussen legaal en illegaal, dus het is beter om te weten wat nu wel en wat niet mag. Geen enkele eerlijke webwinkelier zit erop te wachten om bezig te zijn met illegale verkooppraktijken.

Een officiële PS3-controller van Sony kost zo’n zestig euro. Een controller die compatible is met de PlayStation 3 heb je voor nog geen twee tientjes. Maar met de verkoop van zo’n controller is niks mis mee. Althans, zo lang de verkoper het niet op de markt brengt als een controller van Sony. Als het wordt verkocht als ‘PS3-controller’ of ‘controller voor de PlayStation 3’, dan is daar natuurlijk niks aan gelogen. Zolang je maar duidelijk maakt dat dit een alternatief is, voor de controllers van Sony. Vaak is het ontwerp van de controller en/of de buttons ook voldoende gewijzigd ten opzichte van het originele, officiële ontwerp, dus van verwarring bij consumenten is dan geen sprake.

Een ander verhaal wordt het wanneer je iets verkoopt wat wél erg lijkt op het duurdere origineel. Dit kan bijvoorbeeld door dubbelzinnige of ronduit misleidende productteksten. Zeggen dat iets een “Beats by Dr. Dre”-koptelefoon is, terwijl dat niet zo is, mag duidelijk niet. Maar je mag ook geen koptelefoon verkopen waarbij duidelijk het bekende logo van Beats by Dr. Dre op te zien is, zonder dat je ook maar met één woord rept over dit merk. In zo’n geval schend je namelijk het merkrecht en dat is uiteraard verboden.

Zo verkocht de webwinkel Deal Extreme een tijdje een namaak-Beats voor elf dollar (ter vergelijking: het origineel kost meer dan honderd euro). Op de productfoto’s was het logo niet te zien, was duidelijk te zien dat de koptelefoon twee draden bevatte (terwijl het origineel bekendstaat om het hebben van één draad’ en wordt er in de productomschrijving met geen woord gerept over ‘Beats’ of ‘Dr. Dre’. Maar in de bijbehorende productvideo is het logo wel duidelijk te zien. Hier is dus sprake van bewuste namaak en misleiding van de consument.

Het moge duidelijk zijn dat je dit soort producten als eerlijke webwinkelier dan ook niet hoort te verkopen. Je maakt inbreuk op het merkrecht en overtreedt daarmee dus de wet, en met het logo impliceer je dat het hier om een origineel gaat, terwijl dat niet het geval is.

Nu zijn er ook webwinkels die kleding verkopen en die aan de man brengen met merknamen die in feite niks met de kleding te maken hebben. In China wordt een leuk rompertje ingekocht en hier in Nederland verkocht als een Ralph Lauren-rompertje voor meisjes. Het design mag dan misschien wel lijken op het design van een echt Ralph Lauren-rompertje, maar als het dat niet is, mag je die naam niet vermelden in je productomschrijvingen. Of je moet het omschrijven als een rompertje dat lijkt op de rompertjes van Ralph Lauren, al zit je dan ook nog met het probleem dat het design misschien wel zóveel lijkt op het origineel dat je ook daar enkele wetten overtreedt door inbreuk te maken op copyright of auteursrecht.

Webwinkel in namaak? Zoek vooraf uit of het mag!
Uiteindelijk ben jij als webwinkelier de eindverantwoordelijke voor wat jij in je webwinkel verkoopt. Je doet er dus goed aan om van te voren goed uit te zoeken hoe legaal je producten zijn. Twijfel je zelf al, dan is het misschien verstandiger om die namaak-producten gewoon links te laten liggen. Mocht je het echt niet weten, dan kun je natuurlijk contact opnemen met de leverancier of aan de producent of fabrikant vragen of die misschien wat meer weet.

Het klinkt misschien lucratief om namaak-producten voor haast nop in te kopen en met flink wat marge te verkopen, maar je bedondert hier niet alleen de goedgetrouwe consument mee, als dit ook aan het licht komt dan ben je nog verder van huis met mogelijke boetes en gevangenisstraffen. En alhoewel die pakkans misschien klein is, een take down-request bij je hoster of webwinkelsoftware-aanbieder is al gelijk een stuk groter. Er wordt, óók in Nederland, elke week wel zo’n webwinkel gesloten en dan heb je al je werk dus voor niets gedaan. Hou het eerlijk en hou het transparant, daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten